Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Zośka i instalacje

 

Czas czytania: ~3 min


C9sGOgsBZ8r1GU6D5sWztZyoGZzBPz6a5icIQdLGna72dXoEHnNEBvNlTYza_zahachanel-pavilion.jpg
Architekci z upodobaniem sięgają po inne niż architektura środki artystycznej ekspresji i realizują się na polu „sztuki czystej” i wzornictwa przemysłowego. Prym na tym polu wiedzie Zaha Hadid, – autorka min. mebli, sprzętów codziennego użytku oraz artystycznych instalacji. Nie dziwi to o tyle, że już same formy projektowanych przez nią budynków bardziej przypominają gigantyczne, futurystyczne rzeźby, niż architekturę.
MzgN4Mk84n6fNaRcU4tk7jqkDhT0ZylaSYUhupv9E5fLbAQzvxvjcwtOsQE9_zahamasterplan.jpg
Od 1 listopada do 13 grudnia w nowojorskiej Sonnabend Galery i 169 10th Avenue prezentowane będą stworzone przez nią instalacje, których formy wywodzą się z architektonicznych projektów, nad którymi Hadid obecni pracuje. Są to „Masterplan” – fragment koncepcji urbanistycznej dla azjatyckiej części Istambułu i „Opera House”, w którym pojawiły się formy budynku opery dla Abu Dhabi Performing Arts Centre.

Kurator projektu, Kenny Schachter:
„Historia galerii, prezentujących rysunki, modele, wzornictwo przemysłowe i dzieła sztuki wykonane przez architektów jest długa i dobrze znana, min. za sprawą instytucji Peggy Guggenheim. Jednak wyjątkowość wystaw w Sonnabend i 10th Avenue polega na ponownym odkryciu relacji między architektem i sztuką.

Nasze ekspozycje są prezentacją dużych instalacji, w których architektura jest punktem wyjścia dla rzeźby, reliefu, designu i obrazów, ale które zostały uwolnione od dyktatu utylitarnych korzeni i funkcji.

Projekty te zaczęły się wprawdzie jako architektura, ale przede wszystkim należy je traktować jako ilustrację procesu tworzenia, technologii wytwarzania i kształtowania. Ich celem jest również stworzenie nowej definicji fizycznej przestrzeni poprzez wypaczanie, rozciąganie z ściskanie granic galerii, dopóki nie powstanie jej nowa, architektoniczna interpretacja – nieznany dotychczas krajobraz wnętrza.

W pierwszym przypadku (Opera House), ściana została przekształcona w naturalnej wielkości relief, z którego – jakby był w ruchu – „wypływa” elegancka, futurystyczna ławka. W drugiej pracy – „Masterplan” – dla której punktem wyjścia był projekt urbanistyczny azjatyckiej części Istambułu, schemat został odwrócony tak, że powstała forma groty, a to, co pierwotnie było architekturą, zwisa z sufitu jak stalaktyty. Kolejny obiekt to „Kloris” – skupisko rzeźb-siedzisk, dla których inspiracją były kształty płatków kwiatowych.

Te projekty pokazują wizję nowej urbanistyki XXI wieku. Każde dzieło Hadid eksploruje nowe, żywe środowisko, używając języka płynnych form, któremu Hadid poświęciła 30 ostatnich lat. Jej obiekty w naturalny sposób integrują sztukę, design i architekturę, w efekcie czego przestają one być odrębnymi dziedzinami sztuki, a stają się hybrydowym połączeniem cytatów z nich wszystkich. I chociaż niektóre obiekty są nasycone funkcjonalnością i ergonomicznością, nie to jest najważniejsze. Są to bowiem organiczne, rzeźbiarskie instalacje pokazujące, jak można manipulować przestrzenią i integracją form. Każda praca opisuje ruch, zawarty w statycznych formach i materiałach.

Wystawy te dają szansę przyjrzenia się dziełom sztuki, będących wynikiem procesu architektonicznego Zahy Hadid, której dorobek kształtuje naszą wizję przyszłości poprzez nowe przestrzenne koncepcje i śmiałe, wizjonerskie formy. Są również zwiastunem początku nowej kategorii kolekcji – sztuki architektonicznej, przypominającej o pojawieniu się w ostatnim czasie rynku designu.”
PpnpkbBqv1ZlnFVY9q7e1MWoKajJuoLm5A8dxDB2F0L2XxPz5J4LYI9Mg0wL_zahamasterplan2.jpg
8NhyJqygQcbkglcYv74S2R1AOvacDjsRaXyKdS5AH7NGxWiqlp2I7K8eGavV_zahakloris-seating.jpg
SMSFpqTcULDB5KjPachq4aedAHLvPqKLbQPs0bD4DLQ841JmMjbgd6QAUllC_zahakloris-seating2.jpg
mwhY5Ch33ApNpZQenZely4AYpJvmGQwdtby7oTL9WzdgvIiDP1L82FAsvsM5_zahaopera-house.jpg
psGYgH2ZKcUKJHX6TfVcOpF4J5cRyKoWILWfFxXIVXsKBl7YccCrwdTyKV1v_zahasonnabend-exhibition.jpg
aPZkxyxyn5kYOKnXAgrTaJZGjTXwTSq3vpIPEgzok5scbwdfnNuR8axGEmlX_zahatowers-carpet.jpg
higw9F5YoO8uTjAFCyjtrA83OS9RE3vO0aghqbTeupp5tWQlNdeZMQ78nvdB_zahawall-relief-of-the-villa.jpg

Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Urodziny Szybu Krystyna
Urodziny Szybu Krystyna

Budowa wieży wyciągowej szybu Kaiser Wilhelm II na terenie kopalni węgla kamiennego Hohenzollern zak ...

Kultura w kasynie
Kultura w kasynie

Kasyno Kultury, placówka kulturalna działająca w Kwidzynie od końca 2023 roku mieści się w budynku o ...

E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.
E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.

Regulacyjne i technologiczne zmiany w zakresie metod wznoszenia budynków doprowadziły w ostatnich la ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Świat
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera