Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Dworzec PKS w Kielcach będzie jak nowy

 

Czas czytania: ~3 min


Dworzec PKS w Kielcach został zbudowany w latach 1975 – 1984 na obrzeżu ścisłego centrum miasta i przeznaczony był do obsługi 1500 autobusów i 24 tysięcy pasażerów na dobę

 

U00dhx0NErxSGoWzCRtQSbykRxvs6HmzRqiHW34YIPe3Yt1a6XgHfk2cJSrX_i-nagroda01.jpg

Fot. I nagroda

Dworzec PKS w Kielcach został zbudowany w latach 1975 – 1984 na obrzeżu ścisłego centrum miasta i przeznaczony był do obsługi 1500 autobusów i 24 tysięcy pasażerów na dobę. Głównym projektantem budynku był Edward Modrzejewski, który nadał mu futurystyczną formę nasuwającą skojarzenia ze statkiem UFO. W ostatnich latach ten wyjątkowy budynek został zaniedbany i stracił wiele ze swojego uroku (za to nic ze swojej funkcjonalności). Gmach już był przeznaczony do rozbiórki, na szczęście aktywne grono jego obrońców wytłumaczyło władzom miasta wartość tej architektury.

d6ABdGymHJcyjNZXLLo1bkGCvUoXSlR9omMBO0IqwdCLJKmEJPQNQQEnGuwq_i-nagroda02.jpg

Fot. I nagroda

POE3V8vR8rd5tPkNCJUnSl1kIGM2kTZuZ60XjTLDiBTxT4sCGywxkNaB4m7n_i-nagroda03.jpg

Fot. I nagroda

Dworzec PKS w Kielcach udało się ocalić przed rozbiórką czy radykalną zmianą funkcji. Żeby teraz nadać mu nowe życie i zachowując jednocześnie pierwotny charakter ogłoszono konkurs na projekt modernizacji obiektu. Po gruntownym remoncie i nadaniu mu rozwiązań godnych XXI wieku dworzec PKS w Kielcach ma się stać nowoczesnym centrum komunikacyjnym. Czy dołączy do grona głośnych inwestycji dworcowych ostatnich lat, jak dworzec Łódź Fabryczna czy główna stacja w Bydgoszczy?

HoG3z7TKDObmG7xrq2v8i7T0RDf23UwddvUS12VlcaO9e1tRBXnwpyrxOuHR_i-nagroda04.jpg

Fot. I nagroda

xd5cM62DQnjVVVaPCs32BpJbCsB97dQELWZfCDEfJsJOXhXqXZX310urwKXg_i-nagroda05.jpg

Fot. I nagroda

Dworzec PKS w Kielcach chciało zaprojektować dziewięć zespołów, jury do oceny przeznaczyło osiem propozycji. „Celem Konkursu jest wypracowanie optymalnych rozwiązań dla podniesienia walorów funkcjonalnych,przestrzennych, ekonomicznych i ekologicznych dworca wraz z otoczeniem przy zachowaniu niepowtarzalnej formy i schematu funkcjonalnego” - podkreślano w regulaminie. Nadesłane prace oceniał sąd konkursowy w składzie: Sąd Konkursowy, w następującym składzie: przewodniczący sądu: mgr inż. arch. Kazimierz Łatak, zastępca przewodniczącego : mgr inż. arch. Zbigniew Maćków, sędzia referent mgr inż. arch. Włodzimierz Tracz, sędzia - mgr inż. arch. Artur Hajdorowicz, sędzia – mgr inż. Marian Sosnowski, sędzia – mgr inż. Grzegorz Czajkowski. 19 grudnia 2016 roku jury ogłosiło wyniki konkursu, przyznając trzy nagrody i cztery wyróżnienia.

X2VOCV3ZId0fiHN791tfAnulYyuwJkGjY9dBobLJcDUNJfDKRAIpNP7gNn8E_i-nagroda06.jpg

Fot. I nagroda

DRuOh8Bv62N0AGcoP5qhfnxFolMZoXW2Xta6KKrWYV0QosUBYdedGmvKzqYs_i-nagroda07.jpg

Fot. I nagroda

Dworzec PKS w Kielcach w nowej odsłonie zaprojektuje pracownia Kamiński Bojarowicz Architekci z Kielc. To architekci Marcin Kamiński i Bartosz Bojarowicz zaproponowali najlepsze rozwiązania. dyrektor Wydziału Rozwoju i Rewitalizacji Miasta Artur Hajdorowicz podczas ogłoszenia wyników podkreślał, że jury najwięcej uwagi poświeciło funkcjonalności obiektu i komfortowi pasażerów. Zdradził też, że sąd konkursowy najwyżej ocenił pracę biura Kamiński Bojarowicz Architekci także dlatego, że sprawnie posłużyli się oni wzornictwem inspirowanym estetyką lat 70. „Nie chcemy mieć czystych, sterylnych wnętrz w klimacie bankowym czy galerii handlowej. Chcemy, aby do był obiekt niepowtarzalny" – mówił Artur Hajdorowicz.

dwOMflbkvj5aUivpRtC2EStSsq1AXhKrtdMNfd8EI1tZDHw5LQObLA3F5voQ_i-nagroda08.jpg

Fot. I nagroda

rj2gFDgeNT1QSPZIuoiwkCIeoCC9e0Q3tYINzNSyczUOlvA75qEEoOfNBmx5_i-nagroda09.jpg

Fot. I nagroda

Drugą nagrodę w konkursie na wizję modernizacji dworca PKS w Kielcach otrzymała pracownia Gottlieb Paludan Architects oraz współpracująca z nimi Paulina Adamczyk (zespół projekty miał szetoki skład: arch. Paulina Adamczyk – współautor, arch. Jesper Gottlieb – współautor, arch. Thomas Bonde Hansen, Martin Frank Petersen, Sten Sodring, Peter Sim Sand, LarsMortensen, inż. Seweryn Wróblewski – drogi, inż. Damian Figura – konstrukcja, inż. Wojciech Nowak – instalacje sanitarne; inż. Mirosław Kuna – instalacje elektryczne). Trzecia nagroda w konkursie trafiła do pracowni MOKO Marta Frejda. Wyróżnienie równorzędne otrzymali: biuro INTRO75 Artur Wiśniewski, pracownia Litoborski+Maciniak Biuro Architektoniczne sp. z o.o, pracownia Wiesław Michałek „Studio Projektowe i Wzorcownia NARADA” oraz zespół w składzie: Anna Mleczko Architektura i Appetite Studio Anna Stawkowska.

fgFnhU5pGZVK47Cd8Jb8M7RwzXdbveZFBctegXlLmlKhMYb2d3VX991JNSUN_ii-nagroda.jpg

Fot. II nagroda

Fot. II nagroda

Fot. II nagroda

Fot. III nagroda

Fot. III nagroda


Źródło informacji: kielce.sarp.org.pl


Podepnij swój artykuł

tagi

Znamy zwycięzców Konkursu Koło 2018
Znamy zwycięzców Konkursu Koło 2018

Konkurs Koło w tym roku obchodził swój jubileusz – odbyła się jego 20. edycja. Jego celem od początk ...

Face2Face Business Campus
Face2Face Business Campus

Face2Face Business Campus swoją nazwę zawdzięcza wzajemnemu ustawieniu dwóch budynków, z których zło ...

Ażurowy szpital
Ażurowy szpital

Na gmach szpitala, który powstać ma w mieście Tambacounda w południowej części Senegalu rozpisany by ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera