Nowy Terminal – stara ikona - Sztuka architektury

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Nowy Terminal – stara ikona

 

Czas czytania: ~3 min


q1HLVE2XBG3cqaavk78Wbjbqu56oVXI8s2E5e47EyqjhXj1SqQDDhCnKSwgp_saarinen.jpg
Na budowę nowych terminali lotniczych wydano w ciągu ostatnich kilku lat wiele miliardów dolarów. Mimo starań starchitectów, aby stworzyć nową ikonę – budynek, który dzięki swojej formie stanie się symbolem podniebnych podróży, pozycja najważniejszej dotychczasowej ikony wydaje się niezagrożona. Po kilku latach zawirowań i gruntownej renowacji został ponownie oddany do użytku najsłynniejszy „lotniczy” budynek świata. Dawny Terminal TWA, obecnie część Terminalu 5 nowojorskiego lotniska JFK, został zbudowany w 1962 r. według projektu Eero Saarinena. Jego płynnie ukształtowana, ekspresyjna bryła z charakterystycznymi betonowymi „skrzydłami” sprawia, że ten obiekt jest raczej abstrakcyjną rzeźbą, do której wprowadzono funkcję użytkową, niż tradycyjnie pojmowanym budynkiem. Fascynujące dzieło sztuki pełniło swoją pierwotną funkcję do 2001 roku, kiedy to linie Trans World Airlines zakończyły działalność. Przez pewien czas przyszłość budynku stała pod znakiem zapytania – przestarzały funkcjonalnie nie mógł dalej pełnić swojej pierwotnej funkcji. Pojawiły się więc plany umieszczenia w nim wielkiej restauracji i centrum konferencyjnego. Szczęśliwie spaliły na panewce, a w międzyczasie znalazł się inwestor, gwarantujący nowe życie dla dzieła Saarinena. JetBlue – potentat na rynku tanich linii lotniczych w USA kupił terminal w roku 2001 z zamiarem modernizacji i rozbudowy. Podobne zapowiedzi, pojawiające się w naszym kraju, powodują przerażenie obrońców dzieł architektury minionych epok. Niechybnie oznacza to bowiem, że z pierwotnego budynku zachowanych zostanie ledwie kilka detali, jeśli zostanie cokolwiek. W przypadku terminalu Saarinena było jednak inaczej. Projekt rozbudowy zlecono architektom z biura Gensler. Założenie było jedno – o ile to możliwe nie naruszać zastanej struktury. Powstała więc koncepcja zachowania budynku Saarinena jako głównego wejścia do nowego terminalu, wyeksponowania go, wykorzystania jego siły jako symbolu oraz podporządkowania się jego wartości artystycznej. Było to o tyle trudne, że jednocześnie architekci musieli stworzyć obiekt, który będzie w stanie obsłużyć 250 lotów dziennie. Architekci w pełni podporządkowali się tej koncepcji. Nowy obiekt powstał jako „architektura tła” - jego neutralna fasada otacza łukiem istniejący budynek, tworząc plac, na którym dominuje dawny terminal TWA. Wszystkie niezbędne funkcje zostały przeniesione do nowego, wielkiego obiektu, przy projektowaniu którego architekci zrezygnowali ze stosowania wyszukanych rozwiązań formalnych, stawiając na doprowadzenie do perfekcji wszystkich elementów zapewniających sprawną obsługę i wygodę pasażerów. Budynek Saarinena, mimo iż pozbawiony został pierwotnej roli, pełnić będzie teraz funkcję symboliczną i reprezentacyjną. Ma stać się nowym znakiem rozpoznawczym linii JetBlue. Przykładów obiektów o niezwykłych walorach architektonicznych, które po latach przestały spełniać wymogi funkcjonalne, znamy aż nadto wiele z naszego podwórka. Nasze władze nie potrafią lub nie chcą wymusić na nowych właścicielach ochronę obiektów ważnych dla naszego krajobrazu kulturowego. Dworzec Główny w Katowicach estetycznie porusza tak samo mocno jak TWA, a mimo to trudno uwierzyć, że czeka go równie świetlana przyszłość.
3wbtLEgCEa5EyUzmBGKlJYAqgJcdjG59dEAd6OjG5MFhbm2rq1VuFV1hBmYK_jfk4.jpg
qllhxTjcg0wpY5S8Ir44eLGX2USj6TpFJBkNDumAHSWyhhJpt6CVqco5mG7Y_jfk3.jpg
NOM0Af6uaAoVhomBtNBNFPrB5xCmAAhWlItUdehO3Rf3qy2hy1kAwZzal3En_jfk2.jpg
ncdw9gMqWrPXxVUkm4lgdnFjibPLYCI8keYwqkSZElK7djZ8RNthTHkYZz7V_jfk1.jpg
RR53rxvnBQLZUbgb2nIVt7uLvTgY74y91C9dsk7yjINrtKYyTET7neK3T0Sh_jfk.jpg

Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

tagi

CWA House – nieregularna bryła architektoniczna od Beczak / Beczak Architekci
CWA House – nieregularna bryła architektoniczna od Beczak / Beczak Architekci

CWA House – realizacja architektoniczna z pracowni Beczak / Beczak Architekci – powstała niedaleko W ...

Dom Kota – niezwykła realizacja architektoniczna pod Szczecinem
Dom Kota – niezwykła realizacja architektoniczna pod Szczecinem

Dom Kota – to budynek dla zwierząt. Powstał na terenie schroniska w miejscowości Dobra pod Szczecine ...

Mieszkanie Plus w Krakowie 2018 - wyniki konkursu architektonicznego
Mieszkanie Plus w Krakowie 2018 - wyniki konkursu architektonicznego

Wyniki konkursu architektonicznego na projekt osiedla w programie Mieszkanie Plus w Krakowie ogłoszo ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera