Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Pei na wyspie

 

Czas czytania: ~3 min


W6uFkDJF3PWeBogRgLuHxueSePXqH5IRn3DHbefRFgBrpUSqIrZw9mGkeCOb_mia.jpg
W poniedziałek, 1 grudnia, zostało uroczyście otwarte Muzeum Sztuki Islamu w Doha w Katarze – najnowsze dzieło I. M. Pei. Wyrastająca z zatoki bryła budynku jest silnie wpisana w tradycję architektury muzułmańskiej. W jej wnętrzach znajdą się kolekcje dzieł sztuki, powstałych między VII a XIX wiekiem, a także centrum nauki i twórczości. Muzeum ma bowiem służyć nie tylko przechowywaniu, konserwacji i eksponowaniu artefaktów, ale też podniesieniu rangi Kataru jako międzynarodowego ośrodka sztuki i nauki. Zanim Pei przystąpił do projektowania muzeum, dużo czasu poświęcił na badanie architektury w krajach arabskich i tych, w których znajdują się znaczące dla sztuki muzułmańskiej obiekty. Szukając źródeł odmienności architektury islamskiej, był min. w Kordobie w Hiszpanii, Fatehpur Sikri w Indiach, Damaszku w Syrii i w tunezyjskich monastyrach. Uznał, że choć klimat i kultura mają na nią ogromny wpływ, nie są jej esencją. Ostatecznie, inspiracją dla projektu katarskiego muzeum była XIII-wieczna fontanna służąca do ablucji, znajdująca się w powstałym w IX wieku kairskim meczecie. W jej prostocie i geometrycznych formach oraz niemal kubistycznej ekspresji brył, generującej wspaniałą grę światła i cienia, Pei dostrzegł kwintesencję muzułmańskiej architektury. Kolejnym problemem była lokalizacja gmachu. Zgodnie z sugestią Pei, powstał on na specjalnie utworzonej wyspie. Dzięki temu w przyszłości żaden budynek nie zbliży się za bardzo do muzeum i nie zaburzy jego odbioru. Otaczające obiekt palmy tworzą oazę, zapewniają zwiedzającym przyjazne miejsce odpoczynku i jednocześnie stanowią malownicze tło dla budynku. Przy zachodniej stronie wyspy znajduje się przystań dla łodzi. Wejście na wyspę flankują tam dwie latarnie, tworzące rodzaj reprezentacyjnej bramy, witającej gości. Gmach muzeum składa się z pięciopiętrowego głównego budynku i dwupiętrowego skrzydła edukacyjnego, ulokowanych po przeciwnych stronach dziedzińca. Rzeźbiarska bryła budynku jest ukształtowana schodkowo, zwiększając wysokość aż do kulminacyjnego punktu, którym jest kopuła nad wewnętrznym, pięciopiętrowym atrium. Z zewnątrz jest ona niewidoczna, bo obudowana została ścianami centralnej wieży. Znajdujący się w jej szczycie okulus wpuszcza do środka światło, które odbijając się od kryształowo ukształtowanego sklepienia, tworzy na ścianach świetliste wzory. Pustynne słońce odgrywa fundamentalną rolę zarówno w kształtowaniu zewnętrzna, jak i wnętrza budynku, przekształcając architekturę w grę świateł i cieni. Szklane ściany kurtynowe północnej elewacji muzeum otwierają panoramiczne widoki na zatokę ze wszystkich kondygnacji atrium. Na wschód od głównego budynku, po przeciwległej stronie zewnętrznego dziedzińca, znajdzie się prostopadłościenna bryła skrzydła edukacyjnego. Ma ono powstać do 2009 r. Będą się w niej mieścić biblioteka, pełne światła czytelnie, sale lekcyjne i warsztatowe, a także laboratorium konserwatorskie i magazyny. Muzeum zostało wykonane z najwyższej jakości materiałów, takich jak kremowy wapień z Francji, granit z USA i stal nierdzewna z Niemiec, a także lokalny beton. We wnętrzach zaś pojawił się ciemnoszary porfir i drewno. Szejk Al Mayassa bint Hamad bin Khalifa Al-Thani: „Otwarcie Muzeum Sztuki Islamu jest źródłem niezmiernej dumy Kataru. W przyszłości nowe muzeum będzie ewoluowało w kierunku placówki naukowej i platformy dialogu. Zjednoczy ludzi w różnym wieku, żyjących w lokalnych społecznościach i przybyszów z całego świata, dając im przyjemność oglądania i możliwość zrozumienia naszej kultury poprzez sztukę”.
eeQGfUH9D7u7BOO1298X2hDWMd0Ky4jdReR10zfNOe9ENa0fqBaXQ0xEpUVs_mia2.jpg
Xvk2n8ZarvWXqoEgJXhcATeraa9wtEUI2stod320taohtV9bD6Nq6Eztu1un_mia3.jpg
XcCTQO1ncokl3Eg5KJkGKyzycD7m2wNZqGsRtINdYH5ollK1Pqkhkhs4a2Uu_mia4.jpg
SIhsFIZsUPOAsVtVhatIPKeabqacMXwCNplrFpRexm9Hp6jTUMNBwBlwO8C5_mia5.jpg
pSSwap9Gbkj4sGMm76cwQRDAUmzS4QCBIrnKtMuWsTuHQliXZ660ASPqd2GK_mia6.jpg
VWJWlFda29SRjvhfqTaVo5eso5E1jnBlTF79Pbu5HnPuH3M4TAZpWpZdkxuO_mia7.jpg
QTlM2E9ogNNIUz4FinZRQHApGH632CWYhFAojgs6w7UKBBKJM1RwVgmEvHCN_mia8.jpg
Pq9Oldd9ViVrlu4Sbl3bqhSerdQIvU8pn2C6LBFja4a56PDc1NBZp56B5TAF_mia9.jpg

Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

tagi

Najlepsze realizacje architektoniczne Gdańska lat 2016 – 2017
Najlepsze realizacje architektoniczne Gdańska lat 2016 – 2017

Najlepsze realizacje architektoniczne Gdańska lat 2016 – 2017 zostały właśnie docenione. Po raz drug ...

Niezwykły dom dla gości
Niezwykły dom dla gości

Dom dla gości, jaki pracownia Studio 512 zaprojektowała w Teksasie sami autorzy projektu architekton ...

Skra – wyniki konkursu architektonicznego
Skra – wyniki konkursu architektonicznego

Konkurs architektoniczny na projekt nowego zagospodarowania terenu sportowego Skra w Warszawie władz ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera