Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Porcja minimalizmu

 

Czas czytania: ~5 min


Tli6cMOg0oIauvPFcIIfbsDlRZtBkrDPraqYX6GllZH6EJchKb81c92IpEaZ_off-1.jpg
Każda inwestycja w historycznych centrach miast nasuwa podstawowe pytanie – jak wpisać nowy obiekt w zastaną tkankę urbanistyczną i architektoniczną, by nie stał się intruzem i obcym dominującym nad otoczeniem. Wątpliwości są tym większe, gdy miejsce ma swój klimat i urok tkwiący w niematerialnych, mentalnych wartościach. Taki jest właśnie Kazimierz w Krakowie – dawna żydowska dzielnica, gdzie wciąż królują zmurszałe mury, kocie łby na wąskich uliczkach i klimat zapominanej przeszłości. Firma GD&K Investment, planując budowę apartamentowca przy ulicy Kupa 6, chciała, by był on luksusowy i odpowiadał najnowszym standardom, a jednocześnie nie dezintegrował skali i charakteru okolicy. Zaproszona do współpracy krakowska firma Ovotz design Lab., która już wcześniej uczestniczyła w projektach inwestora, zaproponowała budynek będący współczesną reinterpretacją historycznej kamienicy. Stąd wyraźny trójpodział bryły na cokół, właściwe piętra i zwieńczenie. Jednak formule tej młodzi architekci nadali indywidualny charakter poprzez subtelny i minimalistyczny detal. Tak powstał hotel „Off White”.
qLaQ9B4IIzNCysPUgcGkLt4TQopfbYyHedNCPAzu1hLbSIBGLWXb0tJcyJqj_off-2.jpg
Parter i pierwsze piętro tworzą kamienną bazę dla trzech zupełnie białych kondygnacji głównego korpusu. Architekci sięgnęli po eksperymenty materiałowe i zamiast tradycyjnego, ale nadużywanego w wielu współczesnych budynkach w Krakowie piaskowca, postawili na bazalt. Jego ciemnoszara faktura mocno odcina się od białego szlachetnego tynku wyższych kondygnacji. Dodatkowo, najniższa część parteru pokryta została specjalnie rdzawioną blachą, która, ujęta w ramy ze szlachetnego kamienia, staje się wykwintną okładziną. Rdza, niczym gruba warstwa patyny czasu, sprawia wrażenie, że ten na wskroś nowoczesny obiekt stoi tu od dawna. Dualizm ten pogłębia zgeometryzowany gzyms nad parterem, równo ułożony z pionowych pasów bazaltu. Z jednej strony, jego misterność odwołuje się do tradycyjnych technik budowlanych, z drugiej – mechaniczna powtarzalność, zunifikowanie elementów i ich precyzyjność rodem z taśmy produkcyjnej, wpisują go we współczesną architekturę. Ścianę parteru przepruwa duża witryna oraz łukowato zakończony portal, nad którym, niczym tradycyjną, krakowską sygnaturkę, umieszczono współczesną płaskorzeźbę z inicjałami K6, czyli adresem kamienicy. Prosta forma, nawiązująca do stylu art deco, dodaje budynkowi „przedwojennej” elegancji.
QhDw2Ffuvoi5piVCEQEQspMvI7uXpIEwy1eO2GhDoLjQZfKEfLSFcH7Ga16R_off-3.jpg
Budynek przy Kupa 6, choć ma siedem kondygnacji użytkowych, nie odstaje wielkością od sąsiednich, kilkupiętrowych kamienic. Dzięki umiejętnemu rozbiciu bryły nie wydaje się przeskalowany, ani nie dominuje nad historycznymi obiektami. Szósta kondygnacja została cofnięta poza lico elewacji frontowej, stając się zwieńczeniem budynku. W wąskiej ulicy piętro to praktycznie znika – przesłania je korpus niższych kondygnacji i dostrzec je można jedynie z dalekiej perspektywy. Ostatnia, siódma kondygnacja ukryta jest na poddaszu, pod dwuspadowym dachem. Z dołu nie widać jej okien, bo gładkich płaszczyzn połaci nie zaburza żadna lukarna. Doświetlenie pomieszczeń na szczycie kamienicy zapewnia szklany dach. Tylna elewacja budynku wychodzi na podwórze z ceglanymi, bezokiennymi ścianami oficyn sąsiednich kamienic. Architekci zrezygnowali tu z tradycyjnego trójpodziału jej kompozycji, a zamiast zwykłych okien zastosowali wysmukłe portfenetry grupowane po kilka w rzędzie, przez co budynek wydaje się lekki i prawie całkowicie przeszklony. Poprzez znaczne zagłębienie okien osiągnięto efekt plastycznej głębi ściany. Z jej licem zlewają się geometryczne balustrady w formie pionowych, drewnianych żaluzji. Między oknami, prostopadle do ściany, ustawiono żyletki brise-soleil, wykonane z takiego samego jak balustrady barwionego modrzewia. Bogata tektonika wprowadza na elewację mocne, światłocieniowe kontrasty, a uporządkowana kompozycja okien i zacieniających je elementów tworzy abstrakcyjną, przestrzenną szachownicę.
XFwe43ouKwjI6PGyhZSvCVHk4VDEpd5iJJp0Hj1BJrhay526hbEV5V4ZXuQw_off-4.jpg
Projektanci z Ovotz design Lab. są także autorami wnętrz hotelu „Off White”. Jego nazwa, po polsku oznaczająca złamaną biel, oddaje charakter wnętrz – minimalizm. Nie jest on jednak chłodny i aseptyczny, bo złamanie koloru zapewnia cieplejszy ton. „Off” to także wyjście „poza”, w tym przypadku – poza schemat typowych hoteli. Pod numerem Kupa 6 kryją się bowiem Business & Leisure Apartments, czyli luksusowe apartamenty do wynajęcia. Kamienny portal i takiż przedsionek prowadzą do całkowicie białego pomieszczenia recepcyjnego, gdzie światło zdaje się emanować ze wszystkich powierzchni. Projektanci ukryli jego źródła w załomach ścian, które nie stykają się z sufitem, przez co wydaje się on lewitować. Zaokrąglone narożniki i szklane, proste logo hotelu pogłębiają futurystyczny charakter recepcji niczym z orbitalnego hotelu Hilton z kubrickowej „Odysei kosmicznej 2001”. Jednoznaczny charakter wnętrza przełamuje kolorowy ręcznie tkany dywan oraz klasyczny fotel. Podobnie jak rdzawa blacha na elewacji, są one elementem zabawy z konwencją i przełamywania stereotypów. Tendencję tę można również odnaleźć w pozostałych wnętrzach. Spokój zaokrąglonych ścian i wszechobecnej bieli klatki schodowej przełamuje ostra linia cienkiej, zawieszonej poręczy. Jej złocisto-czarny kolor wprowadza odrobinę barokowego sznytu. Każdy z 9 apartamentów został zaprojektowany indywidualnie, mają jednak wspólny leitmotiv – białą, betonową, gładką jak lustro podłogę. Jest ona idealnym tłem dla dizajnerskich mebli, w które wyposażono pokoje, a także zaskakujących, krzykliwych, ludowych dywanów. Kontrastów dopełniają olbrzymie, jedwabne zasłony w oknach. Apartamenty mają różny układ wnętrz i powierzchnię. Największy jest dwupoziomowy, 150-metrowy penthouse, z którego tarasów roztacza się widok na cały Kazimierz. „Off White” na krakowskim Kazimierzu to XXI-wieczna architektura wpisana w pełen zabytków zaułek. Wnosi powiew świeżości i nowoczesności, jednocześnie szanując zabytkowe otoczenie. Tomasz Malkowski PROJEKT – “Off White” business and leisure apartments INWESTOR – GD&K Investment Sp. z o.o. & s-ka - Projekt Kupa 6 Sp. K. ADRES – ul. Kupa 6, Kraków POWIERZCHNIA UŻYTKOWA – 690 metrów kw. BUDOWA – 2006-2008 WYKONAWCA – ZRB MURDZA WYKONAWCA WNĘTRZ – ZRB MURDZA, STUDIO NA, ACORD PROJEKT BUDYNKU – GD&K Consulting & Ovotz design Lab. PROJEKT WNĘTRZ – Ovotz design Lab.
KTXjUaajU2JM1neIFINBAVPWaq0lHg6T7xI5C8GyQF7bCk3GRY2dsD1YvMoa_off-5.jpg
1baIpCl1RsHFUiuuOKqpl6nTxzAaDgmxdvQdkOlElazWabdqieE7Ec9B1D0v_off-6.jpg
dS81XNkzdK9mqNU3mWvEeXrzJK9JACfJfXvw39W2ax6UU95zwmjuF41yGxiF_off-7.jpg
7Tl25VBlKQwAVnsHChTIX8cdDfTXRZFwKRghIJIk4eAYB78zfIyEdtb8NBKd_off-8.jpg
JwiVWHoekn0jvvzgwKAoac82l4jnCub4sqBXtU895vIT63dBHgtRamgG7Run_off-9.jpg
NPG1KwKUDe7xpz2wGcCwccVFu4npHk4RtuwJpGyCZBpUNjXsD1I5lcska5G9_off-10.jpg

Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Architektura dla kultury ludowej
Architektura dla kultury ludowej

Centrum Folkloru Województwa Łódzkiego w Sieradzu – to nowa placówka kultury, powołana przez samorzą ...

Kultura w kasynie
Kultura w kasynie

Kasyno Kultury, placówka kulturalna działająca w Kwidzynie od końca 2023 roku mieści się w budynku o ...

E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.
E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.

Regulacyjne i technologiczne zmiany w zakresie metod wznoszenia budynków doprowadziły w ostatnich la ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kubatura
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera