Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Wypucowany "straszny dwór"

 

Czas czytania: ~3 min


Q9ZWzbSpdZxAxaangfQNFcmPK2hS2KBHFMxSIOKIOZNkoF4cSVYxhRazBCen_dworzec.jpg
Na mistrzostwa Euro 2012 zmodernizowanych ma zostać wiele polskich dworców kolejowych. Poznań i Wrocław czekają na realizację wybranych w ubiegłym roku konkursowych projektów, przebudowany ma również zostać dworzec w Katowicach, a wpisany do rejestru zabytków dworzec główny w Gdyni zostanie poddany modernizacji. O ile jednak w tych miastach inwestycje jeszcze się nie rozpoczęły, to w Będzinie w Zagłębiu Dąbrowskim „dworcowe” prace trwają w najlepsze. W ubiegłym roku ukończony został remont elewacji modernistycznego obiektu, w tym – prace przeniosą się do wnętrza budynku. Będzin położony jest na przecięciu najważniejszych szlaków komunikacyjnych Śląska i oddalony zaledwie o 15 kilometrów od lotniska Katowice-Pyrzowice. Blisko jest też stąd do Jury Krakowsko-Częstochowskiej. Tymczasem główny dworzec, zamiast być wizytówką miasta, straszył brudem, odpadającym tynkiem i przeciekającym dachem. W obliczu opieszałości PKP, remontem budynku zajęły się władze miejskie, które w tym celu wydzierżawiły go od kolei. Modernizacja dworca jest częścią szeroko zakrojonego programu rewitalizacji Śródmieścia Będzina, angażującego nie tylko urzędników, ale także mieszkańców, przedsiębiorców, handlowców, właścicieli kamienic i inwestorów zewnętrznych. Celem tych działań jest przekształcenie poprzemysłowego miasta w ośrodek bazujący na usługach, turystyce i rekreacji. W ramach tego przedsięwzięcia w 2004 r. odświeżono plac Dworcowy, zmieniła się także Góra Zamkowa, którą uporządkowano i oświetlono, a okolice zamku przystosowano do organizacji imprez kulturalnych i sportowych. Będziński dworzec w ciągu kilku miesięcy przeszedł gruntowny face-lifting, powracając do wyglądu sprzed wojny. I nagle okazało się, że ten „straszny dwór” jest w gruncie rzeczy imponującym budynkiem i może się mieszkańcom podobać. Z elewacji usunięto żółtą farbę, odsłaniając szlachetną, szarą cegłę. Uzupełniono ubytki, w miejsce uszkodzonych cegieł wstawiono nowe. Naprawiony został dach z dziurawym świetlikiem, wymieniono również stolarkę okienną i drzwi, które mają teraz naturalny odcień drewna. Budynek wygląda teraz jak za czasów swojej świetności – ukończony w 1931 r. był niezwykle nowoczesny, a jego bryła, zestawiona z różnej wielkości prostopadłościanów, wpisywała się we współczesne architektoniczne trendy. Monumentalny obiekt składa się z poziomej hali dworcowej, przylegających do niej kostek-segmentów mieszczące biura i administrację oraz górującej nad całością wieży zegarowej. Został zbudowany według projektu modernistycznego architekta, Edgara Norwertha, autora min. osiedla oficerskiego i przebudowy kościoła św. Stanisława Kostki na warszawskim Żoliborzu czy kompleksu Centralnego Instytutu Wychowania Fizycznego na warszawskich Bielanach. Dotychczasowa rewitalizacja dworca kosztowała prawie 1,2 miliona zł. W tym roku kolejne 2 miliony mają zostać przeznaczone na utworzenie w budynku centrum monitoringu i pomieszczeń dla straży miejskiej. W planach są również nowe kasy i pokoje dla kierowców taksówek oraz ogólnodostępne sanitariaty przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Także w tym roku ma zostać odnowiony zegar na wieży. Kolejnym etapem modernizacji dworca będzie renowacja jego wnętrz, na czele z główną halą, w której zachowały się oryginalne ławki z lat 30-tych. Mają się w niej pojawić sklepy i punkty gastronomiczne. Na peronach zostaną zamontowane windy dla osób niepełnosprawnych. Remont czeka także przejścia podziemne. Cała inwestycja ma się zakończyć w 2010 r.
h3nmUls43htrZpViPFNryNI1Hwegwkvh5HGrBv7k14yCuU19OmHGnXcnYvek_dworzec-stary.jpg
DwLKinr9O44fVy0rDw4vQ28L5b6syjevB8RgpP4NEFckU6TKNMixwGyT82Sq_dworzec-stary-2.jpg

Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

tagi

Webinarium Geberit: Łazienka bez barier
Webinarium Geberit: Łazienka bez barier

Zapraszamy na bezpłatne szkolenie dla architektów, studentów, wykonawców i wszystkich zainteresowany ...

Brabank – architektura mieszkaniowa obok Muzeum II Wojny Światowej
Brabank – architektura mieszkaniowa obok Muzeum II Wojny Światowej

Brabank – to nazwa składającego się z trzech budynków niewielkiego kompleksu zabudowy mieszkaniowej, ...

B3000 – projekt architektoniczny z koleją w tle
B3000 – projekt architektoniczny z koleją w tle

B3000 – tak nazwano projekt przebudowy i rozbudowy dawnego budynku wielopoziomowego parkingu, jaki o ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera