Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Krakowskie prawie metro

 

Czas czytania: ~3 min


cWuWurNvZel1MrhiOniF5i36H4fpMVIssvkxZ7hVJ09vPbujAoZlrNjQHkf9_tunel.jpg
11 grudnia 2008 r. został oficjalnie otwarty tunel tramwajowy pod Dworcem Głównym w Krakowie. Mająca ponad półtora kilometra podziemna linia Krakowskiego Szybkiego Tramwaju łączy Rondo Mogilskie z Politechniką. Krakowianie czekali na niego 34 lata.
aAsGkJ2bUHQURuYvWQebEZMKqEaYz0iJIo9voOzv0tzkTWccaunudotwRg6j_tunel-2.jpg
Historia podziemnej linii tramwajowej jest długa – budowa tunelu rozpoczęła się już w 1974 r. i pomyślana była jako pierwsza linia krakowskiego metra, które miało przebiegać pod całym śródmieściem i łączyć zachodnią część miasta z Nową Hutą. Początkowo budowa szła bardzo szybko i jeszcze w latach 70-tych powstał pierwszy, 180-metrowy odcinek metra. Na przełomie lat 80-tych i 90-tych tempo prac wyraźnie spadło, a potem zostały one wstrzymane. Rozpoczęły się na nowo w 1995 r., po wprowadzeniu pewnych zmian. W ciągu czterech lat powstał kolejny, 600-metrowy, odcinek pod ulicą Lubomirskiego. W 2004 r. budowa podziemnej linii tramwajowej ponownie nabrała rozpędu. We wrześniu 2006 roku prawie cały obiekt był zrealizowany w stanie surowym – konieczne było jeszcze dobudowanie brakującego odcinka pod ul. Lubomirskiego (ukończony kilka lat wcześniej nie miał wylotu na powierzchnię). Kiedy w 2007 r. tunel wreszcie osiągnął docelową długość, rozpoczęły się prace nad jego wnętrzem – trzeba było zespolić wszystkie odcinki, ułożyć szyny, wyposażyć stacje i przeprowadzić konieczne testy. We wrześniu 2008 r. rozpoczęły się próbne jazdy tramwajów.
aId0FDmos1jRN5snBxpaEMwj43ktoMvIHAeeqCTu5pKa25uShj6RCRZEt1b9_tunel-3.jpg
Prace wykończeniowe zakończyły się pod koniec października. Po koniecznych kontrolach, w tym straży pożarnej, w grudniu 2008 z tunelu mogli wreszcie zacząć korzystać mieszkańcy Krakowa. Biegnie nim linia szybkiego tramwaju nr 50.
ZpZb3H1FvPMc82LHxd6o9ftFK7G8m5jeYV8gvaoVmlESj56QGv7k6BtFnItY_tunel-4.jpg
Nowocześnie wyposażone podziemne stacje przypominają nieco te z warszawskiego metra. Najważniejszym wyzwaniem było jednak dla inwestora zapewnienie bezpieczeństwa – przestrzeń między peronami została wykonana w taki sposób, żeby nie było możliwe przemieszczanie się między nimi przez torowisko (ale w razie zagrożenia zabezpieczenia te łatwo pokonać). Tunel został podzielony na odcinki poprzedzone specjalną sygnalizacja świetlną – na każdym etapie może się znajdować tylko jeden tramwaj. Każda stacja mieści punkt kontroli ruchu, gdzie przez cały czas przebywa pracownik MPK, kontrolują je również pracownicy ochrony. Na stacjach pojawiły się także telefony S.O.S, którymi pasażerowie mogą się skontaktować z dyspozytorem ruchu. Cały obiekt jest monitorowany przez kilkadziesiąt kamer przemysłowych oraz czujniki przeciwpożarowe. Wprowadzono także monitoring oraz kontrolę wszystkich parametrów tunelu.
tYaBu9mvjoH7n2OYpJuxywqo87lJrIxLjPxH9d96q6avWJs0JQP5XcTwq3Ms_tunel-5.jpg
Ze względów bezpieczeństwa tunel został podzielony na odcinki, umożliwiające szybką lokalizację źródła niebezpieczeństwa. W razie jego wystąpienia, przewidziane są specjalne procedury, obejmujące wyłączenie wind i ruchomych schodów, nadawanie komunikatów głosowych, oznaczenie drogi ewakuacji za pomocą podświetlonych strzałek oraz uruchomienie ogromnych wentylatorów służących do oddymiania i przewietrzania tunelu. Stacja przy Politechnice wyposażona została dodatkowo w kurtyny, stanowiące zaporę przed dymem.
Krakowska podziemna linia tramwajowa jest jednym z najdłuższych tego typu obiektów w kraju. Jej główne stacje to Dworzec Główny i Politechnika. W przyszłości ten pierwszy ma zostać połączony z podziemnym dworcem kolejowym, który ma powstać do 2012 r. W połączeniu z Regionalnym Dworcem Autobusowym i pętlami autobusowymi Dworzec Główny Wschód i Zachód, stworzą Krakowskie Centrum Komunikacyjne.

Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

tagi

Budynek jako pomnik
Budynek jako pomnik

Budynek – pomnik, miejsce pamięci połączone z dziełem architektonicznym – to pomysł, który nie jest ...

Mies van der Rohe Award: polskie nominacje
Mies van der Rohe Award: polskie nominacje

EU Prize for Contemporary Architecture - Mies van der Rohe Award – to najważniejsza nagroda architek ...

Nowy obiekt architektoniczny od Art-Projekt
Nowy obiekt architektoniczny od Art-Projekt

Szkoła i przedszkole przy ul. Twardowskiego w Stargardzie – to pierwszy obiekt architektoniczny, pow ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera