Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Urodziny Terminalu

 

Czas czytania: ~3 min


W marcu Terminal 2 na warszawskich Okęciu będzie obchodził pierwsze urodziny. Przychodził na świat długo i bólach, a kiedy w końcu się pojawił, nikt już nie miał ochoty na świętowanie tej okazji. Terminal został oddany do użytku prawie dwa lata po planowanym terminie, a jego budowa od początku naznaczona była licznymi problemami – od opóźnienia w rozpoczęciu budowy, które ostatecznie nastąpiło maju 2004 r., przez kilkakrotne renegocjacje ceny inwestycji, zmianę wykonawcy i terminu ukończenia budowy, po kłopoty z uzyskaniem zgody od straży pożarnej na uruchomienie i użytkowanie obiektu. Nie trzeba chyba przypominać, że w obliczu stale rosnącej liczby pasażerów potrzeba nowego terminalu, zwiększającego przepustowość lotniska do 10 milionów pasażerów rocznie, była paląca (zwłaszcza, że do tej pory lotnisko mogło obsłużyć zaledwie 3,5 miliona osób w ciągu roku). Rozbudowa Okęcia obejmowała wzniesienie Terminalu 2, dwóch pirsów z 21 stanowiskami kontaktowymi oraz ulokowanej w północnej części pirsu wieży kontroli lotów. Dzięki tej inwestycji lotnisko zyskało 110 tysięcy m² powierzchni, czyli ponad dwa razy więcej niż wynosi powierzchnia pierwszego terminalu. Lokalizacja nowej części portu została wyznaczona tak, by umożliwić efektywną obsługę płyty lotniskowej, a pasażerom zapewnić szybki i łatwy dostęp do samolotów. Projekt rozbudowy lotniska przygotowało konsorcjum polskiego Budimeksu i hiszpańskich firm Ferrovial Agroman i Estudio Lamela. Fasada terminalu i pirsów, czyli przedłużeń głównej hali, od których odchodzą rękawy – kryte przejścia, którymi można się bezpośrednio przedostać na pokład samolotu – jest w całości przeszklona. Nadaje to budynkowi wrażenie lekkości i transparentności, zapewnia dostęp naturalnego światła oraz kontakt wzrokowy między poszczególnymi strefami wnętrza i sprawia, że wnętrze i zewnętrze płynnie się przenikają. Najbardziej charakterystycznym elementem nowego budynku jest dach z wyeksponowaną konstrukcją ze stalowych rur, na których wsparte są blachownice. Zastosowany tu układ konstrukcyjny zabezpiecza przed tzw. katastrofą postępującą – nawet, jeśli zniszczeniu ulegnie któraś z podpór, pozostałe zachowują stabilność i budynkowi ni grozi zawalenie. Kolejną zaletą nowego terminalu jest zapewnienie możliwości dalszej jego rozbudowy, w przypadku, gdy liczba pasażerów znacząco wzrośnie. Zadaniem, z jakim musieli się zmierzyć projektanci, było również zapewnienie sprawnej komunikacji wewnątrz obiektu i łatwego dostępu do samolotów oraz zagwarantowanie bezpieczeństwa. Pojawiły się więc systemy monitoringu i kontroli pasażerów oraz system przeciwpożarowy. Ten ostatni nastręczał jednak sporych problemów – długo nie spełniał wymogów kontroli straży pożarnej, przez co opóźniało się udostępnienie terminalu pasażerom. Niezbędne było wprowadzenie poprawek, ale ostatecznie straż pożarna i nadzór budowlany zezwoliły na użytkowanie nowej hali odlotów warszawskiego Okęcia. Dzięki temu udało się uniknąć kompromitacji na skalę międzynarodową – gdyby terminal nie został oddany w marcu 2008 r., wstępująca do strefy Schengen Polska byłaby jedynym unijnym krajem, którego główne lotnisko nie jest przystosowane do obsługi ruchu w granicach Wspólnoty. To z kolei oznaczałoby to, że obywatele UE nadal staliby w kolejkach i legitymowali się Straży Granicznej jak goście spoza Wspólnoty. Budowa nowego terminalu nie zakończyła modernizacji Okęcia. W listopadzie 2008 r. Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze (PPL) przedstawiło plan dalszych inwestycji na głównym warszawskim porcie lotniczym. Do 2011 r. ma zostać odnowiona nawierzchnia płyt postojowych, drogi kołowania i startowe. Ma też powstać płyta do odladzania samolotów oraz drogi szybkiego zjazdu z pasów. W planach jest też budowa biurowca i hotelu, którego projekt zostanie wyłoniony w trwającym już konkursie. PPL zapowiada również budowę półtorakilometrowej linii kolejowej, dzięki której możliwa będzie szybka komunikacja z centrum Warszawy.
B4alst4JO6Hv1xDcGkTOCSzXvWvMAcILL2qXjRiO0TeWgGr0pfZRTeiRbqK4_okecie-terminal2.jpg
fbiTn0U5nkdOyTggggruvZ3tROCEk9Z0XxVi5isI57HZ6oQkxQt6d495Qii9_okecie-terminal2-2.jpg
LGcr8eMwkpSNe3fefDNyE5avsSpc6lvzjmpULD5DMT5zMtacUBi1639kWzWV_okecie-terminal2-3.jpg
SSrnGD9hlzoe9pkaVtBjzFIau8XzPbmaHH0KeqRH4Vk8mMMSA8h8nPhA8egn_okecie-terminal2-4.jpg
EeDf13aNixSXWaGMigdSms1xE3SHO1jpaw9RsWBFTuJ7whN4EJWsDDtiG3Si_okecie-terminal2-5.jpg

Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Projekt dla nauki o drewnie
Projekt dla nauki o drewnie

Centrum Sztuki i Nauki o Drewnie Xylopolis – to jedna z nowych inwestycji planowanych przez władze W ...

Pierwsza edycja konferencji „Kolor w architekturze” za nami
Pierwsza edycja konferencji „Kolor w architekturze” za nami

Dużym zainteresowaniem cieszyła się pierwsza edycja konferencji na temat Evidence Based Design i wyk ...

Plebiscyt Polska Architektura XXL 2023 – internauci wybrali najlepsze realizacje minionego roku
Plebiscyt Polska Architektura XXL 2023 – internauci wybrali najlepsze realizacje minionego roku

Znamy wyniki głosowania internautów szesnastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL. Publicznoś ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kubatura
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera