Urodziny Terminalu - Sztuka architektury

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Urodziny Terminalu

 

Czas czytania: ~3 min


W marcu Terminal 2 na warszawskich Okęciu będzie obchodził pierwsze urodziny. Przychodził na świat długo i bólach, a kiedy w końcu się pojawił, nikt już nie miał ochoty na świętowanie tej okazji. Terminal został oddany do użytku prawie dwa lata po planowanym terminie, a jego budowa od początku naznaczona była licznymi problemami – od opóźnienia w rozpoczęciu budowy, które ostatecznie nastąpiło maju 2004 r., przez kilkakrotne renegocjacje ceny inwestycji, zmianę wykonawcy i terminu ukończenia budowy, po kłopoty z uzyskaniem zgody od straży pożarnej na uruchomienie i użytkowanie obiektu. Nie trzeba chyba przypominać, że w obliczu stale rosnącej liczby pasażerów potrzeba nowego terminalu, zwiększającego przepustowość lotniska do 10 milionów pasażerów rocznie, była paląca (zwłaszcza, że do tej pory lotnisko mogło obsłużyć zaledwie 3,5 miliona osób w ciągu roku). Rozbudowa Okęcia obejmowała wzniesienie Terminalu 2, dwóch pirsów z 21 stanowiskami kontaktowymi oraz ulokowanej w północnej części pirsu wieży kontroli lotów. Dzięki tej inwestycji lotnisko zyskało 110 tysięcy m² powierzchni, czyli ponad dwa razy więcej niż wynosi powierzchnia pierwszego terminalu. Lokalizacja nowej części portu została wyznaczona tak, by umożliwić efektywną obsługę płyty lotniskowej, a pasażerom zapewnić szybki i łatwy dostęp do samolotów. Projekt rozbudowy lotniska przygotowało konsorcjum polskiego Budimeksu i hiszpańskich firm Ferrovial Agroman i Estudio Lamela. Fasada terminalu i pirsów, czyli przedłużeń głównej hali, od których odchodzą rękawy – kryte przejścia, którymi można się bezpośrednio przedostać na pokład samolotu – jest w całości przeszklona. Nadaje to budynkowi wrażenie lekkości i transparentności, zapewnia dostęp naturalnego światła oraz kontakt wzrokowy między poszczególnymi strefami wnętrza i sprawia, że wnętrze i zewnętrze płynnie się przenikają. Najbardziej charakterystycznym elementem nowego budynku jest dach z wyeksponowaną konstrukcją ze stalowych rur, na których wsparte są blachownice. Zastosowany tu układ konstrukcyjny zabezpiecza przed tzw. katastrofą postępującą – nawet, jeśli zniszczeniu ulegnie któraś z podpór, pozostałe zachowują stabilność i budynkowi ni grozi zawalenie. Kolejną zaletą nowego terminalu jest zapewnienie możliwości dalszej jego rozbudowy, w przypadku, gdy liczba pasażerów znacząco wzrośnie. Zadaniem, z jakim musieli się zmierzyć projektanci, było również zapewnienie sprawnej komunikacji wewnątrz obiektu i łatwego dostępu do samolotów oraz zagwarantowanie bezpieczeństwa. Pojawiły się więc systemy monitoringu i kontroli pasażerów oraz system przeciwpożarowy. Ten ostatni nastręczał jednak sporych problemów – długo nie spełniał wymogów kontroli straży pożarnej, przez co opóźniało się udostępnienie terminalu pasażerom. Niezbędne było wprowadzenie poprawek, ale ostatecznie straż pożarna i nadzór budowlany zezwoliły na użytkowanie nowej hali odlotów warszawskiego Okęcia. Dzięki temu udało się uniknąć kompromitacji na skalę międzynarodową – gdyby terminal nie został oddany w marcu 2008 r., wstępująca do strefy Schengen Polska byłaby jedynym unijnym krajem, którego główne lotnisko nie jest przystosowane do obsługi ruchu w granicach Wspólnoty. To z kolei oznaczałoby to, że obywatele UE nadal staliby w kolejkach i legitymowali się Straży Granicznej jak goście spoza Wspólnoty. Budowa nowego terminalu nie zakończyła modernizacji Okęcia. W listopadzie 2008 r. Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze (PPL) przedstawiło plan dalszych inwestycji na głównym warszawskim porcie lotniczym. Do 2011 r. ma zostać odnowiona nawierzchnia płyt postojowych, drogi kołowania i startowe. Ma też powstać płyta do odladzania samolotów oraz drogi szybkiego zjazdu z pasów. W planach jest też budowa biurowca i hotelu, którego projekt zostanie wyłoniony w trwającym już konkursie. PPL zapowiada również budowę półtorakilometrowej linii kolejowej, dzięki której możliwa będzie szybka komunikacja z centrum Warszawy.
B4alst4JO6Hv1xDcGkTOCSzXvWvMAcILL2qXjRiO0TeWgGr0pfZRTeiRbqK4_okecie-terminal2.jpg
fbiTn0U5nkdOyTggggruvZ3tROCEk9Z0XxVi5isI57HZ6oQkxQt6d495Qii9_okecie-terminal2-2.jpg
LGcr8eMwkpSNe3fefDNyE5avsSpc6lvzjmpULD5DMT5zMtacUBi1639kWzWV_okecie-terminal2-3.jpg
SSrnGD9hlzoe9pkaVtBjzFIau8XzPbmaHH0KeqRH4Vk8mMMSA8h8nPhA8egn_okecie-terminal2-4.jpg
EeDf13aNixSXWaGMigdSms1xE3SHO1jpaw9RsWBFTuJ7whN4EJWsDDtiG3Si_okecie-terminal2-5.jpg

Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

tagi

CWA House – nieregularna bryła architektoniczna od Beczak / Beczak Architekci
CWA House – nieregularna bryła architektoniczna od Beczak / Beczak Architekci

CWA House – realizacja architektoniczna z pracowni Beczak / Beczak Architekci – powstała niedaleko W ...

Dom Kota – niezwykła realizacja architektoniczna pod Szczecinem
Dom Kota – niezwykła realizacja architektoniczna pod Szczecinem

Dom Kota – to budynek dla zwierząt. Powstał na terenie schroniska w miejscowości Dobra pod Szczecine ...

Mieszkanie Plus w Krakowie 2018 - wyniki konkursu architektonicznego
Mieszkanie Plus w Krakowie 2018 - wyniki konkursu architektonicznego

Wyniki konkursu architektonicznego na projekt osiedla w programie Mieszkanie Plus w Krakowie ogłoszo ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera