Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Podróż w czasie

 

Czas czytania: ~2 min


DO443LNSIfc3W5BMYP7yAJPHcKIoynm3RVhOvDCbkOSfGRI6nsN4Vf9SJpiT_calatrava-liege-station.jpg
Przybywający na belgijską stację kolejową Liège -Guillemins mogą się poczuć, jakby mknący z prędkością ponad 300 kilometrów na godzinę pociąg TGV przeniósł ich w przyszłość. Wszystko za sprawą oddanego właśnie do użytku nowoczesnego dworca zaprojektowanego przez Santiago Calaravę. Budowa otwartego 18 września obiektu zaczęła się w 1996 r. Jest on jednym z serii projektów, jakie hiszpański architekt stworzył dla belgijskiej gałęzi północnoeuropejskiej sieci szybkobieżnej kolei i pierwszą z planowanych inwestycji, które mają wprowadzić nową jakość architektury do jednego z najważniejszych miast w Belgii. Liège, słynące do tej pory z produkcji czekolady i piwa, staje się stopniowo jednym z największych w tym kraju ośrodków przemysłu bazującego na zaawansowanych technologiach (uzbrojenie, technologie cyfrowe, biotechnologia). W ślad za tymi przemianami ma iść również nowy architektoniczny wizerunek miasta. Dworzec Calatravy ma więc podwójne znaczenie – z jednej strony jest symbolem łączności Liège z innymi europejskimi ośrodkami, z drugiej zaś – ikoną odnowy miasta. Dzielnica Guillemins, w której powstał, ma się stać architektonicznym poligonem – planuje się tam budowę nowych mieszkań, sklepów, biurowców, hoteli oraz ulic i placów. Santiago Calatrava: „Moim celem było stworzenie dworca na miarę XXI wieku, który nie tylko połączy Liège z resztą Europy, ale też stanie się widocznym znakiem przemian. Dworzec jest nową bramą do miasta.” Zaprojektowana przez Calatravę stacja TGV zastąpiła stary obiekt, który nie spełniał już wymogów współczesnej komunikacji, zwłaszcza, że szybka kolej nabiera w Europie Zachodniej coraz większego znaczenia, wypierając na niektórych trasach transport lotniczy. Teraz z dworca może swobodnie korzystać 36 tysięcy pasażerów dziennie. Biomorficzna forma budynku wpisuje się w charakterystyczny dla Calatravy język architektoniczny. Jak wyjaśnia architekt, łagodna krzywizna dachu nawiązuje do linii okolicznych wzgórz Cointe, a filigranowa, eteryczna i transparentna konstrukcja sugeruje otwarcie budynku, dematerializując granice między architekturą a jej otoczeniem. Projektując dworzec w Liège, Calatrava zrezygnował z tradycyjnej formy budynku z każdej strony zamkniętego elewacjami i stworzył konstrukcję „bez ścian”. Kluczowym jej elementem zapewniającym ochronę przed czynnikami środowiska naturalnego jest dach – płynnie wygięta struktura ze szkła i stali rozciągnięta nad pięcioma peronami. Jest ona długa na 200 i wysoka na 35 metrów, a podstawowym jej elementem jest 39 stalowych łuków. Pozbawiony elewacji, symetrycznie ukształtowany budynek otwiera się na widoki z każdej strony. W ten sposób została zapewniona jego wizualna łączność z miastem, a także dostęp dziennego światła. Sprawną komunikację wewnątrz dworca – poruszanie się między peronami, poczekalnią, częścią handlową na poziomie ulicy oraz podziemnymi parkingami – gwarantują pomosty dla pieszych, pasaże na poziomie parteru oraz ruchome schody. Budowa stacji kosztowała około 300 milionów euro.
3bWS9rNafyUaxvKwmoBv5ANZV7gd4A1Fm61B4EpVpcMHUJuwbqnTeYBXm2zb_calatrava-liege-station-2.jpg
a01sliepqSX8yT2WSxWRDrVW36HWhrkDfP69hfVaR5zhb8xauCcljlCo1yMX_calatrava-liege-station-3.jpg
ahmdwSH5Yy71HJv6OFYj0VSFeAUlOkwdtl8zWwhbJZiqz1LWftIBsbSIFkWM_calatrava-liege-station-4.jpg
j31yIUVwu1UDeAYM5tCevhnt9NU9jOCixrUf9Gsv46AxaNRVvsL1loM6p9KZ_calatrava-liege-station-5.jpg
qEvvKnwQ2aVTgBU431h7OsWK9BVf78YswceK6tMeNlEWDktrYecLlJb2xRDE_calatrava-liege-station-6.jpg
Tr1c1mclIMJQNRg4KBVcPgxO4ZYszwbvyvPT2oary5KkNUyP3lnqbBG0aM30_calatrava-liege-station-7.jpg
KbsIVmYnjeFZccqO28fRO8Gq7z2RSyR8g86fUxcKYpLOB2pEepMlPD6VjJK4_calatrava-liege-station-8.jpg

Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

tagi

Mies van der Rohe Award: polskie nominacje
Mies van der Rohe Award: polskie nominacje

EU Prize for Contemporary Architecture - Mies van der Rohe Award – to najważniejsza nagroda architek ...

Nowy obiekt architektoniczny od Art-Projekt
Nowy obiekt architektoniczny od Art-Projekt

Szkoła i przedszkole przy ul. Twardowskiego w Stargardzie – to pierwszy obiekt architektoniczny, pow ...

Rusza XI edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL - czekamy na zgłoszenia realizacji
Rusza XI edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL - czekamy na zgłoszenia realizacji

Zapraszamy do udziału w jedenastej edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL, którego celem jest wsp ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera