Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Kręgosłup pokręcony

 

Czas czytania: ~3 min


FD4ApLLQHP068hxJ7n64xsLjexzC24jONDNmhjcbgU4Kahxptp4ISnmxk7N0_holon.jpg
Na początku 2003 r. władze miasta Holon oddalonego o kilkanaście kilometrów od Tel Awiwu zaproponowały Ronowi Aradowi zaprojektowanie gmachu Muzeum Designu. Ma się ono stać nowym ośrodkiem kulturalnym i edukacyjnym w Izraelu, promującym rodzime wzornictwo w kraju i za granicą. Muzeum zostanie otwarte za kilka dni, po trwającej cztery i pół roku budowie. Jest to inwestycja wyjątkowa nie tylko dla Holon, ale także samego architekta – to pierwszy tak duży projekt komercyjny, jaki udało się zrealizować jego pracowni. Mimo że budynek powstał w Holon, Ron Arad nawiązał do jednego z najciekawszych okresów w architekturze sąsiedniego Tel Awiwu – lat 20-tych i 30-tych XX wieku. W tym czasie, ze względu na represje w nazistowskich Niemczech i zamkniecie Bauhausu w 1933 r., wielu niemieckich architektów żydowskiego pochodzenia wyemigrowało lub wróciło do Tel Awiwu. Efektem ich działalności było powstanie blisko 5 tysięcy modernistycznych budynków, które ze względu na kolor elewacji zyskały nazwę Białego Miasta. W 2003 roku zespół ten został umieszczony na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO jako największe na świecie skupisko budynków modernistycznych. Architekci z Bauhausu propagowali budowanie balkonów od frontu a nie z tyłu domów oraz poprzedzanie wejść do budynków podcieniami. Takie zabiegi miały zapewnić cień i zachęcić zmęczonych dotychczasowym ukrywaniem się środkowoeuropejskich Żydów do przeniesienia życia społecznego na zewnętrz. Do nich też nawiązuje struktura ze stalowych wstęg, otaczająca budynek Muzeum Designu. Ron Arad: Muzeum Designu w Holon (DMH) powstało z myślą o różnego typu odbiorcach – od uczniów i studentów po profesjonalnych projektantów, przedstawicieli biznesu i zwykłą publiczność. Ma być narodową platformą służącą prezentowaniu designu, tworzeniu jego znaczącej kolekcji, refleksji nad wzornictwem izraelskim w kontekście światowego designu oraz podnoszeniu rangi tej dziedziny twórczości w młodym państwie. Pod budynek przeznaczono prostokątną działkę o powierzchni 4 tysięcy metrów kwadratowych, flankowaną przez aleję Hankin – jedną z głównych arterii Holon. Północną część terenu przeznaczyliśmy na plac publiczny, który został pomyślany jako przestrzeń wprowadzająca do muzeum, a zarazem dziedziniec przed sąsiednim kompleksem Mediateki. Budynek muzeum podzielony został na dwie niezależne od siebie jednostki architektoniczne, mieszczące główne galerie – jedną o powierzchni 500, drugą 200 m² – przeznaczone na najważniejsze ekspozycje. Oprócz przestrzeni wystawienniczej, w muzeum znajduje się część edukacyjna, administracyjna, biurowa i usługowa. Ze względu na naturalne ukształtowanie terenu, muzeum zostało zaaranżowane na dwóch poziomach połączonych pasażem w formie rzeźbiarskiej rampy. Dzięki niej, droga do muzeum staje się bardziej intrygująca, otwierając przed zwiedzającymi widok na wewnętrzny dziedziniec między dwoma skrzydłami budynku. Główną zasadą kształtowania bryły muzeum była chęć stworzenia napięcia między wewnętrzną strukturą w formie pudełkowatych kostek a dynamiczną, krętą, zewnętrzną powłoką. Znakomita część budynku (z wyjątkiem południowej elewacji) zasłonięta jest pięcioma wstęgami ze stali kortenowej, które wiją się i meandrują wokół i przez wewnętrzną przestrzeń muzeum. Czasami biegną równolegle i ich układ jest harmonijny, czasami się rozdzielają, tworząc pełne ekspresji formy, raz zamykają przestrzeń, innym razem swobodnie ją zarysowują. Kortenowe wstęgi pełnią funkcję „kręgosłupa” budynku, wspierając jego konstrukcję i kreując relacje z otoczeniem. Wijące się stalowe taśmy, które miejscami wyrastają na wysokość 7 metrów, są także istotne dla użytkowników – zapewniają częściowe zacienienie dziedzińca w najbardziej upalne, południowe godziny. Klient: miasto Holon Lokalizacja: Holon, Izrael Powierzchnia – 3200 m² Zespół projektowy: Ron Arad (główny projektant), Asa Bruno, James Foster Konstrukcja: Uri Harmel (Harmel Engineering Ltd.) Oświetlenie: Noa Lev and Ran Troim (RTLD) Architektura Krajobrazu: TeMA Landscape Arch (Tel Awiw) Realizacja: sierpień 2006-styczeń 2010
tk2Fqm0wS6Rv5zh1Yv1KIs28E6ByXEnlopubBPSbKO1vyfVLe2ak4P8c8YWm_holon-1.jpg
P3Qenn7gvOoSZZ4uthFCq3xZ3qblZE8zKAc6VPcukFc95FnoyqqVbTmPTybo_holon-2.jpg
QJZXD9hgxwk72BhGXtpysdaSWOtneMVJwxg0dquPTXZvlKWuv8RPMkZb2X7D_holon-3.jpg
wYfKRX5aaAFiTOzzz5Lj0UkeAulw4eyIkn6reaARZAhVnKbw9ZtID0JDOhDc_holon-4.jpg
ViJNs35uYqV1RE210n3qau7j5BpnFnX3mYxhWoSk2RzyHzOUeTZPbPBk96W8_holon-5.jpg
F2Ls4jeJe2QIGRuN3YzyioN9R9JlKrQX7xFTYFhHYTKEGLycquhnRhQPE8S8_holon-6.jpg
61jN7DLNWTZjAy1Otj1KTHM8guiW0mVNkWJUkKIkxnYw9mt0VVOsoUomwIn6_holon-7.jpg
WZW4wHPqXHfU3LFyHzX8hJTd3YNonwfqajITFtNvUnjOXMRTf7nZf83TRMlg_holon-8.jpg
u4ErayLbeE7Qx0KTIvucxp2SjhPUcIyazZEjo3K9si1TOyDamgoZNkF8bZDE_holon-9.jpg

Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

tagi

Webinarium Geberit: Łazienka bez barier
Webinarium Geberit: Łazienka bez barier

Zapraszamy na bezpłatne szkolenie dla architektów, studentów, wykonawców i wszystkich zainteresowany ...

Brabank – architektura mieszkaniowa obok Muzeum II Wojny Światowej
Brabank – architektura mieszkaniowa obok Muzeum II Wojny Światowej

Brabank – to nazwa składającego się z trzech budynków niewielkiego kompleksu zabudowy mieszkaniowej, ...

B3000 – projekt architektoniczny z koleją w tle
B3000 – projekt architektoniczny z koleją w tle

B3000 – tak nazwano projekt przebudowy i rozbudowy dawnego budynku wielopoziomowego parkingu, jaki o ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera