Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Wejście z hołubcem

 

Czas czytania: ~3 min


QFhp5v3OsP3Lho6MK4fjkwRAVTXVxg547hYLPACshUYu18dYxCJdy71sIp1f_etnograficzne-fotjustyna-kossowicz-1.jpg
Kilka lat temu polscy projektanci odkryli dla siebie rodzimą sztukę ludową. Od tego momentu moda na folklorystyczne eksperymenty zatacza coraz szersze kręgi. Znane z tradycyjnego rzemiosła motywy i techniki rękodzielnicze pojawiają się jednak nie w postaci prostego naśladownictwa archaicznych wzorców, ale przepuszczone przez filtr współczesności. Dzięki tej transformacji, bazujące na ludowych inspiracjach meble, dywany, tkaniny i drobne akcesoria, świetnie odnajdują się w towarzystwie nowoczesnych sprzętów w prostych, a nawet minimalistycznych wnętrzach. Na takim właśnie mariażu „ludowości” i współczesnych środków architektonicznych bazuje zaprojektowana przez pracownię NArchitekTURA nowa aranżacja strefy wejściowej krakowskiego Muzeum Etnograficznego im. Seweryna Udzieli, mieszczącego się w Ratuszu na pl. Wolnica. W tym przypadku jednak projektanci nie tylko sięgnęli po zestawienie dwóch przeciwstawnych stylistyk, ale poszli o krok dalej, odważnie łącząc polską sztukę ludową z ikonami designu XX w. Bartosz Haduch: Nowa aranżacja przestrzeni inspirowana jest sztuką ludową, wybranymi eksponatami z kolekcji Muzeum Etnograficznego i elementami wnętrz ratusza na Placu Wolnica. Projekt obejmuje umeblowanie, oświetlenie oraz częściową wymianę posadzek. Podłużna lada z kasą i informacją złożona jest z 132 różnokolorowych elementów lakierowanych na wzór strojów ludowych z rejonu Małopolski. Ponad pięciometrowa barwna bryła stanowi wyrazisty, charakterystyczny akcent przy wejściu i kieruje odwiedzających w stronę kasy, a później szatni i przestrzeni ekspozycyjnych. Kolejnym elementem aranżacji wnętrz jest podłużny czarny mebel do ekspozycji i magazynowania książek, zabawek i innych przedmiotów przeznaczonych na sprzedaż. Układ prostokreślnych, przecinających się i wystających form kształtuje szafki, półki, podstawki pod książki, gabloty, a nawet wieszak na parasole. Sposób łączenia elementów inspirowany jest tradycyjnymi rozwiązaniami stosowanymi w meblarstwie i architekturze drewnianej. Szatnię ukształtowano w postaci ponad stu numerowanych kołków wystających ze ścian. Pozornie abstrakcyjny układ jest w rzeczywistości zestawieniem uproszczonych zapisów nutowych pieśni ludowych. Każdemu z elementów przyporządkowano nutę, bądź sylabę piosenki, a przy pomocy specjalnej instrukcji grupy dzieci zwiedzających muzeum są zachęcane do odczytania bądź odśpiewania treści zaklętej w elementach architektonicznych. Rząd zamykanych szafek w szatni wykończono od góry podłużną listwą, na której zaplanowano luźno oparte, powycinane litery alfabetu, które można ułożyć w słowa lub zdania. Ich odczytanie możliwe jest dzięki odbiciu w lustrze zamontowanym na ścianie powyżej. W strefie wejściowej klasyki designu XX wieku – krzesła Charlesa i Ray Eames`ów –skontrastowano z prostymi, ręcznie obrabianymi siedziskami w postaci pniaków z białego dębu. Historyczne, szklano-żeliwne bramy prowadzące do przestrzeni ekspozycyjnych wzbogacono instalacją z modułowych elementów “Algues” Ronana i Erwana Bouroullec. Współczesna forma dekoracji inspirowanej motywami roślinnymi ma stanowić uzupełnienie historycznej ornamentyki i sprowokować swoisty “dialog” między dwoma stylistykami. Kolor nowej posadzki z żywicy epoksydowej dostosowano do zachowanej podłogi z ciemnych i jasnych płyt lastryko w podłużnym holu muzeum. Do istniejącego układu szachownicy, niczym przeskalowane pionki do gry, dostosowano ruchome czarne podstawy na poszczególne eksponaty. W jednej z wersji projektu założono sterowanie tymi elementami za pomocą pilota. Minimalistyczne oprawy oświetleniowe w holu w delikatny, pośredni sposób eksponują istniejące sklepienia krzyżowe. Nowe, wielofunkcyjne meble łączą poszczególne wnętrza, zacierają granice pomiędzy pomieszczeniami, ale też sugerują kierunek ruchu i prowokują zwiedzających do działania, a czasem samodzielnego kształtowania przestrzeni. Projekt jest próbą twórczej interpretacji ludowych motywów za pomocą współczesnych środków architektonicznych przy zachowaniu i wykorzystaniu walorów istniejącego budynku. Autorzy: NArchitekTURA - Bartosz Haduch, Sebastian Machaj, Jakub Wagner, Piotr Wroczek
CraGFQhkm1WL2wDRR95T8a4ma4JLEQwye1XOJlYUOa0ltZDRoj10rXE4ifWZ_etnograficzne-fotbartosz-haduch-1.jpg
wgvQa9V2cFtNEdymKcnrmn3MGV4uaTAEOdEmoVrlU6p8kmHHfFR2SJkv1koV_etnograficzne-fotbartosz-kardas-1.JPG
h8cQGEWQQyFaDUzjXDTKs8XKE27FEDXzYQvp8OiNn5BC22V3aWXARY3yiFgs_etnograficzne-fotbartosz-kardas-2.jpg
tqh4GAaV9L3qvsaGlkmGdUscUYd5zRmuCrAZS5j1lL04lcAbDoZARQmRSB9t_etnograficzne-fotjakub-wagner-1.JPG
7Zcv52huL0zXIzXgVVKe2AETT6vN14blBT4SxXbblGN0K9OOs20b2VIjl6mW_etnograficzne-rzut.jpg

Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

tagi

Architektura Roku Województwa Śląskiego 2018 – znamy wyniki konkursu architektonicznego
Architektura Roku Województwa Śląskiego 2018 – znamy wyniki konkursu architektonicznego

Architektura Roku Województwa Śląskiego 2018 oraz Najlepsza Przestrzeń Publiczna 2018 – to dwa konku ...

Horizone Studio projektuje w Krakowie
Horizone Studio projektuje w Krakowie

Horizone Studio jest odpowiedzialne za projekt architektoniczny zespołu sześciu domów jednorodzinnyc ...

Filharmonia w Jekaterynburgu nowy projekt architektoniczny od Zahy Hadid
Filharmonia w Jekaterynburgu nowy projekt architektoniczny od Zahy Hadid

Filharmonia w Jekaterynburgu – to jeden z nowszych projektów architektonicznych pracowni Zahy Hadid, ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera