Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Koronacja zamku

 

Czas czytania: ~3 min


CWGZkJVm33p36hkOdmOEHSkiIVpYW9UqxkIOY7dAApRh4WI9X3yA8faXYtar_arkady-3.jpg
Ich budowa trwała cztery lata. Odbudowa – czternaście. Prace remontowe, wielokrotnie przerywane na skutek problemów finansowych, zakończyły się wczesną wiosną 2009. Arkady Kubickiego – jeden z najciekawszych klasycystycznych obiektów w Warszawie – oficjalnie otwarły swe podwoje 23 kwietnia 2009 r. jako dodatkowa przestrzeń ekspozycyjna Zamku Królewskiego. Projekt aranżacji ich wnętrz powstał w pracowni Stanisława Fiszera. Arkady Kubickiego – nazwane tak od nazwiska swojego projektanta, architekta zamkowego i Generalnego Inspektora Gmachów Królewskich, Jakuba Kubickiego – powstały w latach 1818-1821, jako część wielkiego planu przebudowy Zamku i nowego ukształtowania jego otoczenia. Tworzy je 17 łuków, które ciągną na odcinku 200 metrów wzdłuż skarpy po wschodniej stronie Zamku, równolegle do jego skrzydła. W ich wnętrzu kryją się pozostałości wcześniejszych budowli – kurtyny XVII-wiecznych fortyfikacji z czasów króla Zygmunta III Wazy i Wielkiej Oficyny Saskiej z XVIII wieku. Pierwotnie Arkady Kubickiego były integralną częścią rezydencji królewskiej, dźwigającą taras i pełniącą funkcję budowli oporowej wzmacniającej skarpę. Kompozycyjnie związane były z zamkowymi ogrodami – mieszczące się w ich centralnej części klatki schodowe łączyły zaaranżowane na różnych poziomach ogrody: górny na skarpie i dolny na terenie Podzamcza. Przez większą cześć swojej historii Arkady Kubickiego związane były jednak z wojskiem – po upadku Powstania Listopadowego stacjonowały w nich oddziały carskie, a od momentu odzyskania przez Polskę niepodległości do lat 80-tych XX w. (z przerwą w czasie drugiej wojny światowej) należały do armii polskiej, pełniąc funkcję koszar, stajni i w końcu magazynu. Nic więc dziwnego, że, mimo iż budynek ocalał z wojennej pożogi, nieremontowany i użytkowany niezgodnie ze swoim przeznaczeniem, stopniowo popadał w ruinę. Do jego niszczenia w znacznej części przyczyniła się również infiltracja wód opadowych i gruntowych spływających ze skarpy. Kiedy w 1986 r. Arkady Kubickiego zostały z powrotem przekazane Zamkowi, zaczęto myśleć o przywróceniu im dawnej świetności. Prace remontowe zaczęły się w 1995 r. Zadanie było jednak złożone – chodziło bowiem nie tylko o renowację wnętrz, ale przede wszystkim o zabezpieczenie skarpy zamkowej i schowanych pod ziemią reliktów murów, a także zachowanie struktury budynku oficyny. Inwestycja pochłonęła 100 milionów złotych. Nowe Arkady Kubickiego przejęły funkcję głównego wejścia do Zamku i reprezentacyjnego holu, prowadzącego publiczność do ekspozycji muzealnej. Znalazły się w nich również sale dla ekspozycji czasowych i wystawy archeologicznej, a także pomieszczenia, w których mogą się odbywać wykłady, koncerty i przyjęcia. Otwarte do niedawna wielkie łuki arkad zostały zamknięte wielkimi taflami szkła osadzonymi w masywnych, metalowych ramach. Za nimi zwiedzających wita ogromne wnętrze o powierzchni tysiąca metrów kwadratowych, z krzyżowymi sklepieniami z jasnowiśniowej cegły i dębowym parkietem, w który wmontowane zostały mosiężne płyty przykrywające kanały. Ogromną przestrzeń można podzielić na mniejsze sektory za pomocą rozpiętych na metalowych ramach kotar. Z holu do Zamku Królewskiego wiodą ruchome schody umieszczone w tunelu. Poprzedzające go drzwi zdobi klamka w formie sierpa. Architekci zaprojektowali również kilkanaście portali dzielących arkady i stancje. Wszystkie wykonane są z inkrustowanego marmurem i alabastrem betonu architektonicznego, ale każdy jest inny. Posadzka przed nimi wykonana jest z marmurowych płyt w różnych kolorach. Odtworzone stancje dworskie przeznaczono na sklepy, punkty gastronomiczne, audytoria oraz punkty informacyjne. W jednej z nich wiernie zrekonstruowano dawne mieszkanie dworzanina. Otwarcie Arkad Kubickiego symbolicznie zakończyło odbudowę Zamku Królewskiego. Jego dyrekcja zapewnia jednak, że nie zamierza spocząć na laurach, bo pilnego remontu wymaga również wznosząca się nad arkadami od strony Wisły późnobarokowa elewacja. Fot: Fiszer Atelier
GVGKitDUUvTi318jQUSRz3up3dtTw99DW4Ut2laGp2a0uPYUlWUE43KNWjBK_arkady-4.jpg
j20pjjUpIk8SqZvilxfMPCxJvcd5aGK7aY3pe2VfUDe2iFEHTWDDtdwdNgzB_arkady-5.jpg
1i8R2T18eCX1lDGZE0DPEAvjiPSwQ65NQ51Wa3577TEHQhzMVgQmjFWVK3RT_arkady-6.jpg
lDxbgikNzbwN7BzoncudSPTMAR8RFu664Sjgpo5q3sg5LswM0pOJjX7qepGM_arkady-7.jpg
FTW7GjjrmlR1JNAxtI11A9orb14VMVjJob1WeRNMpoQlp7az3UIKiJzHhFad_arkady-8.jpg

Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

tagi

Mies van der Rohe Award: polskie nominacje
Mies van der Rohe Award: polskie nominacje

EU Prize for Contemporary Architecture - Mies van der Rohe Award – to najważniejsza nagroda architek ...

Nowy obiekt architektoniczny od Art-Projekt
Nowy obiekt architektoniczny od Art-Projekt

Szkoła i przedszkole przy ul. Twardowskiego w Stargardzie – to pierwszy obiekt architektoniczny, pow ...

Rusza XI edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL - czekamy na zgłoszenia realizacji
Rusza XI edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL - czekamy na zgłoszenia realizacji

Zapraszamy do udziału w jedenastej edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL, którego celem jest wsp ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera