Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Między wierszami

 

Czas czytania: ~4 min


jO12jD5TQgwS8tv3wEMhHWb2iWUPdRkRl3eEBGowfNJ85oomaTh0C6G6KOvl_mapa-sciezka-kapuscinskiego.JPG
Ryszard Kapuściński to bez wątpienia jeden z najbardziej znanych i cenionych za granicą polskich pisarzy. 24 czerwca 2010 r. na Polu Mokotowskim w Warszawie została otwarta upamiętniająca jego twórczość trasa spacerowa – „Ścieżka Kapuścińskiego”. Jej autorami są projektantki z pracowni Knockoutdesign i grafik Marian Misiak. Wyłoniony w konkursie w 2008 r. projekt ścieżki został zrealizowany staraniem Rady i Zarządu Dzielnicy Ochota we współpracy z Biblioteką Narodową, Fundacją BęcZmiana i Instytutem Dziennikarstwa UW. Dwukilometrowa ścieżka wiedzie trasą, którą niemal codziennie przemierzał spacerujący po Polu Mokotowskim Kapuściński. Ma być hołdem złożonym mistrzowi reportażu, ale hołdem dalekim od patosu pomników i głazów okolicznościowych. Prowadząc spacerujących czytelników przez kolejne punkty, którym towarzyszą cytaty z książek Kapuścińskiego, Ścieżka staje się przygodą z jego twórczością, angażuje w proces jej poznawania i nadaje odbiorowi literatury bardziej indywidualny wymiar. Autorzy projektu: Spacer Ścieżką Ryszarda Kapuścińskiego to spacer między wierszami jego dzieł. Idea organizująca projekt z sytuacji chodzenia czyni metaforę lektury. Linie tekstu przedstawione zostały jako białe betonowe wersy, zawierające stalowe litery. W każdym z czternastu punktów projektowanej Ścieżki układają się one w inną formę, zależnie od treści cytatu oraz charakteru miejsca, w którym zostały umieszczone. Zależało nam na tym, by wprowadzane w krajobraz parku elementy nie stanowiły kontrastujących z nim dominant, ale raczej stały się jego integralną częścią. Punkty połączone są ścieżką spacerową o określonym kierunku. Biegnie ona przez znaczną część Parku, również w jego nieuporządkowanych fragmentach, gdzie wprowadzona jest nowa nawierzchnia. Istotną rolę w projekcie odgrywają mapy. Pełnią one dwojakiego typu funkcję – informacyjną i ilustracyjną. W dwóch z czternastu punktów Ścieżki umieszczone zostaną układy smukłych pionowych modułów zbudowanych ze stali i szkła. Znajdują się na nich między innymi tytuły książek Kapuścińskiego oraz pochodzące z nich cytaty. Nota informacyjna obejmuje także nazwy wszystkich krajów, które opisuje dana książka. Kraje te zaznaczone są na wpisanych w moduły mapach świata. Tym ostatnim towarzyszyć będą także fragmenty dużych map, które odzwierciedlają treść pojawiających się obok słów. Układy modułów o innym charakterze zaprojektowane zostały przy wejściach do Parku. Znajdują się na nich mapy całej Ścieżki, prezentowane zarówno w formie tradycyjnych wydruków jak i takiej, która umożliwia odczytanie mapy osobom niewidomym. Kolejnym ważnym elementem Ścieżki są umieszczone w jej nawierzchni „mikromapki”. Stanowią one rodzaj krótkich komunikatów wizualnych, pozwalających zidentyfikować “spacerującemu czytelnikowi” własne położenie wobec najbliższych punktów ścieżki. Ich funkcję przyrównać można więc do tej, jaką w tekstach pisanych spełnia glossa – zapisana na marginesie uwaga czytelnika. Wszystkie “mikromapki” zorientowane zostały zgodnie z kierunkiem północy. Poza szerokim zastosowaniem map, wyróżniającą cechą projektu jest także specyficzne łączenie liter, z których zbudowane są cytaty. Poza oryginalnym efektem wizualnym, za użyciem wspomnianej techniki przemawia także fakt, że znacznie ułatwia ona produkcję stalowych napisów oraz prefabrykatów z białego betonu. Łączenia tego typu zdecydowaliśmy się wykorzystać także w grafice drukowanej pojawiającej się w notach informacyjnych. Stają się one w ten sposób elementem identyfikacji wizualnej Ścieżki. Projekt ma charakter lapidarny. Poza decyzjami dotyczącymi uporządkowania elementów w przestrzeni, nie zawiera wypowiedzi ani komentarzy dotyczących osoby i twórczości Ryszarda Kapuścińskiego. W tej roli postanowiliśmy wykorzystać jego własne słowa i fotografie. Ścieżka to jeden z tych projektów, który pokazuje, że podejmujemy się zadań łączących kilka dziedzin projektowania. Ważną rolę w projekcie odgrywa litera, słowo i mapa. Ponadto tym, co określa powstały projekt jest przede wszystkim prostota użytych form. Matryczka: Projekt: KNOCKOUTDESIGN (Marta Florkowska-Dwojak, Magdalena Juszczak, Dorota Kabała, Maya Ober) + Marian Misiak Współpraca: Aleksander Modzelewski, Magda Szczepan Współpraca merytoryczna: Alicja Kapuścińska, Marek Miller, Bożena Dudko Wybór i udostępnienie zdjęć w punkcie 10: Izabela Wojciechowska Przekłady na angielski: William R. Brand, Klara Glowczewska, Katarzyna Mroczkowska-Brand, Beata Turska Fot: Paweł Król
onzqTdgDXu2u2GLyPNx1x0wDE4zQ5jYCl0UTgjCYVuZn5czoN0F9HDRByXsv_sciezka-kapuscinskiego.JPG
JluhqCdvuYZZabsY2FC04N9h5A2U03oFW5NUBGxKjsFGHuwhGGm8lWVhFEIV_sciezka-kapuscinskiego-2.JPG
ljkbybnfHxASehQDRFsHSwm4WnIIOU5ovYCRFs8CqR8teJmKbWOP7n6ovJVp_sciezka-kapuscinskiego-3.JPG
typRc4th6PqPIZ0skbISyxC1JwDgwvEmtOropBFj4k9cQfXDzP39OB4pPCSy_sciezka-kapuscinskiego-4.JPG
VRhoo7rN6BxVrVoNgvAv6aO5tZybmjXZou8iVnAWfbyq40dNd9A6jsxAYFRm_sciezka-kapuscinskiego-5.JPG
2W8QSOB3vRqcTn5xzbDRUhba8ClstGk6QdEO5PnCdDycEJoGlwAR1yQYlvXl_sciezka-kapuscinskiego-6.JPG
44P1h0NUXvAY4wLpGjAUKbNcshIQOy5g2UYZfRwTFVLGYJPFtJuwByYqkIFv_sciezka-kapuscinskiego-7.JPG
iGXyAGOfK8wq0XaDwCiAYpmZ8xMKtcUhU6TZujclPF8CKpuxlNtfsoyIljN4_sciezka-kapuscinskiego-8.JPG

Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

tagi

Dom jak kostka
Dom jak kostka

Dom projektu biura Ktura Architekci ma 150 m2 powierzchni i bardzo kompaktową formę. Prosta, wręcz m ...

Forrest House – dom w parku
Forrest House – dom w parku

Forrest House – to projekt biura Jabraarchitects. Na formę budynku wpływ miało jego otoczenie – zaby ...

Płocka Galeria Sztuki z nową siedzibą
Płocka Galeria Sztuki z nową siedzibą

Płocka Galeria Sztuki ma znaleźć swoją siedzibę przy ulicy Sienkiewicza 51. Do tej pory placówka dzi ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera