Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Odpędzanie koszmarów

 

Czas czytania: ~4 min


1uQKs6HWzYhBWO0aIzDHxmP1vPQx6m8VqcjDSw95YN65tn6ijXstnFmnTDPQ_mocak-panorama-16.JPG
Architektura ma być tylko opakowaniem dla sztuki i wydarzeń artystycznych. Opakowaniem prostym, ascetycznym, wręcz transparentnym, by nie konkurowało z tym, co dzieje się w środku. Taka idea stała się punktem wyjścia dla projektu Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie (MOCAK). Drugim była chęć zachowania w maksymalnym stopniu oryginalnej tkanki starych zabudowań Fabryki Schindlera, na terenie której instytucja znalazła swoją siedzibę. Konkurs na projekt adaptacji dawnej fabryki na muzeum sztuki, w którym zwyciężyła koncepcja florenckiej pracowni Claudio Nardiego, został rozstrzygnięty w 2007 r. Wielkim wyzwaniem była dla architektów wskazana lokalizacja i jej znaczenie dla historii miasta – w założonej na początku 1940 r. przez Oskara Schindlera Fabryce Naczyń Emaliowanych i Wyrobów Blaszanych zatrudniani byli Żydzi, których właściciel fabryki ratował w czasie likwidacji krakowskiego getta i wydobywał z obozów w Płaszowie i Auschwitz-Birkenau. Projektanci musieli również uwzględnić rygorystyczne wymagania konserwatorskie oraz obecność w tym miejscu drugiej instytucji – muzeum historii „Emalii”. Efekt ich zmagań z historią i materią można oglądać od 16 listopada 2010 r. Claudio Nardi Architetto: Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie, zaprojektowane z myślą o równowadze między przeszłością i przyszłością, zbudowane w halach dawnej Fabryki Schindlera, otwiera ważny nowy rozdział w życiu kulturalnym miasta. Teren nowego muzeum pokrywa się częściowo z terenem, na którym znajdowały się hale produkcyjne fabryki Schindlera. Jest to jedno z tych miejsc, które zapisały się w pamięci zbiorowej i w historii ludzi, w historii ich okrucieństwa, ale także heroizmu. Pomysł, aby przekształcić owe miejsca, poszerzając je o liczne nowe przestrzenie, w miejsce poświęcone sztuce, kulturze i czasom współczesnym świadczy o tym, że pamięć, którą z pewnością trzeba chronić, może także stać się wskazówką i drogą ku przyszłości. Historie, które niegdyś miały tu miejsce, już wtedy stanowiły pewien znak nadziei oraz świadczyły o tym, że przezwyciężenie koszmarów jest możliwe. Charakter przemysłowy dachów szedowych istniejących budynków, które przyjęliśmy jako charakterystyczny element wizualny całości przedsięwzięcia, podkreśla w tym wypadku ciągłość pomiędzy tym, co istniało tu wcześniej, a nowoczesnością. Strefa przeznaczona na działalność wystawienniczą kształtuje się wokół budynków istniejących niczym klamra, wypełniając całą dostępną przestrzeń pomiędzy budynkami oddanymi do dyspozycji przedsięwzięcia. Uzyskuje się w ten sposób formę nieregularną, rozczłonkowaną, nabierającą niemal wymowy znaku, czyniąc przestrzeń ekspozycyjną, która rozciąga się od głównego wejścia przy ul. Lipowej (obok dawnego, oryginalnego wejścia do fabryki) po planowany plac na tyłach obiektu, po stronie północnej, bardziej przestronną. „Mur południowy”, na którym znajduje się logo Muzeum, wyznacza początek nowej drogi, która przemierza teren muzeum, a swoją masą równoważy istotną i wyraźną obecność przyległego, istniejącego wcześniej Muzeum Historycznego i Pamięci. Patrząc z dalszej perspektywy od strony ulicy Lipowej, muzeum jawi się jako architektura nowa, naznaczona nowoczesną technologią, jako struktura lekka, pełna światła, z dachem szedowym, która w naturalny sposób wpisuje się i uzupełnia, jednocześnie uwydatniając strukturę istniejących tu wcześniej budynków. Wewnętrzna uliczka prowadzi od ul. Lipowej poprzez kompleks budynków muzeum do wewnętrznego placu. Naprzeciw siebie znajdują się z jednej strony loggia ekspozycyjna we wnętrzu jednego z budynków szedowych, gdzie otwierają się oszklone drzwi mieszkań i pracowni artystów oraz biblioteki. Po przeciwnej stronie znajduje się hall wejściowy muzeum w całej swojej rozciągłości oraz księgarnia i restauracja. Charakter przemysłowy, przywołany charakterystycznym pokryciem szedowym budynków istniejących, stał się inspiracja dla całości założenia. Betonowa płaszczyzna „muru południowego”, surowa, przemysłowa, wysoka na 10 metrów jest wyznacznikiem i punktem wspólnym pomiędzy ulicą a wewnętrznymi przejściami i pawilonami ekspozycyjnymi, które przebiegają wewnątrz kompleksu. Architektura nowa, lekka, świetlista, wykończenie z ciemnego fibrobetonu i dach szedowy z cynko-tytanu, obejmują budynki istniejące oraz nowe pawilony, łącząc je w jeden organizm, który nie jest monolityczny, ale rozproszony, przeźroczysty, przepuszczalny. Organizm ten staje się częścią powstającego miasta. Nazwa projektu: Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie (MOCAK) Lokalizacja: Kraków, ul. Lipowa Inwestor: Gmina Miejska Kraków - Zarząd Budynków Komunalnych Termin realizacji: 2009-2010 Generalny projektant: Konsorcjum Claudio Nardi - Leonardo Maria Proli Autor: Claudio Nardi Współpraca autorska: Inga Olszańska, Adam Kozak, Anna Krężołek, Małgorzata Zbroińska Koordynacja branżowa: Q-arch Sp. z o.o. Powierzchnia zabudowy: 5 467 m² Powierzchnia użytkowa: 9 487,00 m² Zdjęcia: Adam Kozak
Xqp6okXoMa4Kh3AVdqMHPYvu7tNpCc7VzANYkbVJXX6vymF3yzj0GAxvbAix_mocak-panorama-26.JPG
vauOpdgpHqqx5OUR2bleKvI9AtX10KGJSPiT6mUh0cMgtTuFveCfp2ckiMIa_mocak-panorama-2.JPG
LjPWkkRGFhduM7TRkwe0LFzkCKTDSDDhbNZxuujGCHvgwJQWfNoDw6X1nTLW_mocak-panorama-1.JPG
od7M9oQ8OdcbtAxiflYTi4skdRURafc3gUY9CriH1Tb0EiUZZG0yI9CeWArN_mocak-panorama-10a.JPG
exofy1cALcsp195tVLa6DAF1PsWftsMDba8ejkXtSENEAEV2hBp8iV9VH1mg_mocak-foto-25a.JPG
jgX4F4qbzeAAfMMwvSKZDtDaFbh4CSbkv7OVwrgj6mDZiV4rEX7fZjbOh9hd_mocak-foto-9.JPG
3sheWE1CC5kntmRcdKEPXghnkfFq9xKGVndfL9ORNdNvzYKIj44stbttf1DK_mocakparterm.jpg
9p23tMP4wVofoJ5NR1YWwOWgcR8HyuZYL3qufevZ1EoW7qaDh7bn9QzZbwHl_mocakpietrom.jpg
NzBPU75HBq3dLF1VErDhrf0tfk0rtV5zVQMoYffyh6DS1VZCtM7RfT2AY0fj_mocakprzekr.jpg

Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Urodziny Szybu Krystyna
Urodziny Szybu Krystyna

Budowa wieży wyciągowej szybu Kaiser Wilhelm II na terenie kopalni węgla kamiennego Hohenzollern zak ...

Kultura w kasynie
Kultura w kasynie

Kasyno Kultury, placówka kulturalna działająca w Kwidzynie od końca 2023 roku mieści się w budynku o ...

E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.
E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.

Regulacyjne i technologiczne zmiany w zakresie metod wznoszenia budynków doprowadziły w ostatnich la ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kubatura
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera