Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Harmonia przez kontrast

 

Czas czytania: ~3 min


MyUxB79U897d8N9eHflCsmqaEaYDf4huTF5P83LovmHqeR0fzpHyr16ihNsR_zalewskiag-gliwice-3.jpg
„Stare” i „nowe” można łączyć na wiele sposobów. Doświadczenie uczy jednak, że – bez względu na skalę – najlepiej sprawdzają się interwencje, w których to, co nowe, nie próbuje naśladować tego, co stare. Zachowując szacunek dla zastanej struktury, nie rezygnuje ze swojej odrębności. Nie zaciera chronologii, nie wypiera się związku z czasem, w którym powstaje, niczego nie udaje. Harmonię można przecież uzyskać także poprzez kontrast. Zaprojektowany przez gliwicką pracownię Zalewski Architecture Group pawilon wejściowy z dźwigiem osobowym dla niepełnosprawnych dobudowany do zabytkowego budynku Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 10 w Gliwicach to przykład takiej właśnie strategii. Nowa struktura wzniesiona ze szkła i betonu manifestuje swój współczesny rodowód, a jednocześnie nie wprowadza dysonansu z historyczną tkanką zastanego obiektu. Ukończona w 2010 r. rozbudowa gliwickiej szkoły przy ul. Zimna Woda to nasz kolejny kandydat w plebiscycie Polska Architektura XXL. Założenia autorskie: Przedmiotem inwestycji była budowa zewnętrznego dźwigu osobowego ze strefą wejściową oraz otoczeniem, na terenie Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 10 w Gliwicach. Pawilon wejściowy oraz szyb dźwigu stanowią uzupełnienie zabytkowego budynku ZSO. Obiekt szkoły stanowi przykład budownictwa użyteczności publicznej, charakteryzujący się klasycznymi zasadami kompozycji przestrzennej oraz tektoniki z wyraźną artykulacją przestrzenną. Rozbudowa stanowiła uzupełnienie pierwotnego układu przestrzennego, nawiązując jednak, zarówno funkcjonalnie, jak i formalnie, do współczesnych tendencji w kształtowaniu architektury. Zdecydowano się na rozwiązanie operujące formułą kontrastu w stosunku do istniejącej zabudowy, dzięki czemu uzyskano obiekt o przestrzennej formie „rzeźby architektonicznej”. Intencjonalnie, nowy obiekt prowadzi dialog z kompozycją zabytkowego budynku, przeciwstawiając współczesną koncepcję przestrzenną i estetyczną jej tradycyjnym rozwiązaniom. Podkreśleniu tego zamierzenia służy zastosowanie materiałów budowlanych, a w szczególności surowego betonu, którego zastosowanie jest kluczowe dla przyjętego rozwiązania – stanowiąc jednocześnie konstrukcję, jak i wykończenie wnętrza i zewnętrza, spełnia zarówno funkcję konstytuującą obiekt, jak i estetyczną – decyduje o ostatecznej percepcji obiektu przez użytkowników. W celu osiągnięcia zamierzonego efektu kontrastu podjęto działania: 1.W skali obiektu: zestawiono podstawowe i niezależne bryły - wertykalnego prostopadłościanu szybu windy i pawilonu wejściowego w układzie horyzontalnym, Efekt lekkości i „przezroczystości” pawilonu uzyskano dzięki „oderwaniu” jego betonowej „taśmy” od podłoża, podniesieniu poziomu wejścia oraz dużemu udziałowi szklenia i niewielkim grubościom przegród z betonu. 2.W skali elewacji: kontrast materiałowy – zastosowanie materiałów kontrastujących z wykończeniem elewacji istniejącej: beton, szkło, antytektonika nowego obiektu – zastosowanie elementów atektonicznych: „nacięć bryły” tworzących trójwymiarowy relief na kolumnie szybu. 3.W skali pola elewacji: eliminacja działań w polu elewacji: jednorodność bryły i materiału. 4.W zakresie zagospodarowania terenu: wyodrębnienie z płaszczyzny dziedzińca pola z nawierzchnią z kamieni rzecznych – uzyskanie dodatkowego efektu kontrastu materiałowego. Nowa część została wyodrębniona z pierwotnej bryły budynku także ze względów edukacyjnych. Podkreślenie odrębności czasowej powstania obiektu służy uświadomieniu odbiorcom – przede wszystkim młodzieży szkolnej – zachodzących nieustannie zmian cywilizacyjnych – kulturowych i techniczno-technologicznych. Częścią tych zmian jest architektura, która powinna wyrażać współczesny stan cywilizacji, pogląd na przestrzeń i obrazować możliwości techniczne. Architektura jako element środowiska kulturowego, powinna kształtować wrażliwość estetyczną użytkownika, co ma szczególne znaczenie w przypadku ludzi młodych. Inwestycja była współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013. Projektant: Zalewski Architecture Group (wcześniej nxD architekci) ul. Kościuszki 30/9, 44-100 Gliwice, www.zalewskiag.com Lokalizacja obiektu: Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 10, ul. Zimnej Wody 8, Gliwice Inwestor: Miasto Gliwice / Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 10 Realizacja: 2009-2010 Źródło: Zalewski Architecture Group
Ro8wXP7vpI9zAyzzyQGWeMXG7cq4AHTJLoPDqqo6ZwJm9N3D6J6KMO9u2KkX_zalewskiag-gliwice-4.jpg
qvw1JbCa22t7bGp3EfMlbWszyOJ4fe2P8uSkJmIqKfqA4ZejKSRMAnsPVsP9_zalewskiag-gliwice-5.jpg
8AP8vadr27qumX6mGQZVGhhlQexZ1ivWdTskoXsZSIbWVL1SKsrJtb6goWPW_zalewskiag-gliwice-orientacja-1-page1-image1.jpg
hkBEBEPTgt2i64roHOa0uipa9h96IOqwmJsaealbv5RcgaYrs7GPbeDP1Zc1_zalewskirzut.jpg
Y964CZeQvwX2MODZbhkFEhS8GZS6rJnk83XhW7QrYAJOWNynQFKsuqMfHOgT_zalewskiprzekrpoprz.jpg
2AB43ShVpLAQz9ya1jhuSz67JtFONl6cDInVjoHuGKyFhZAumCXSKXfUsAr4_zalewskielewacja1.jpg
Ml8gYFGMucPwW94dHWqRG5UYv6rA1qItWBcY2ntjKcpsacAhQga4jB3TYpm3_zalewprzekrpodl.jpg

Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Flow – drugi etap projektu w centrum Łodzi
Flow – drugi etap projektu w centrum Łodzi

„Dwa miesiące po oficjalnej inauguracji Flow ruszamy z budową drugiego - znacznie większego i zróżni ...

Budowa Kulturoteki coraz bliżej
Budowa Kulturoteki coraz bliżej

W warszawskiej dzielnicy Wesoła być może już niedługo powstanie wyczekany budynek łączący bibliotekę ...

E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.
E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.

Regulacyjne i technologiczne zmiany w zakresie metod wznoszenia budynków doprowadziły w ostatnich la ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kubatura
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera