Krok do spójności - Sztuka architektury

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Krok do spójności

 

Czas czytania: ~5 min


GxxgiDYbd12Kx1oZg6uwCwcLppaWyePpQsVne42pthN0gmD5ynjiETUw5vwL_skwer-wodiczki.jpg
To, że miasto to nie tylko budynki, ale też przestrzeń „między nimi”, wydaje się oczywiste. Patrząc na nasze miasta, można jednak często odnieść wrażenie, że spójne myślenie o kształtowaniu przestrzeni publicznej wciąż jest rzadkością. Przeprowadzane interwencje obejmują przeważnie bardzo niewielkie obszary, sprawiając, że miasto przypomina raczej patchwork zszyty z przypadkowych elementów niż jeden organizm. Na szczęście, pojawiają się jaskółki zmian. Jedną z nich jest modernizacja warszawskiego Skweru Wodiczki i jego najbliższego otoczenia, zrealizowana jako fragment większej koncepcji rewitalizacji rejonu ulic Tamka i Kopernika. Jej projekt powstał w pracowni RS Architektura Krajobrazu. Założenia autorskie: Obchody Roku Chopinowskiego oraz nowe inwestycje, takie jak Muzeum Chopinowskie w Pałacu Ostrogskich przy Tamce i sąsiadująca z nim nowa siedziba Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, skłoniły do refleksji nad przestrzenią publiczną w ich bezpośrednim sąsiedztwie. Na zlecenie Wydziału Estetki Przestrzeni Publicznej Miasta Warszawy RS Architektura Krajobrazu wykonała dla terenu w kwartale ulic Tamka, Kopernika, do murów klasztornych od wschodu opracowanie „koncepcji krajobrazu” w skali 1:1000. Powstało ono w porozumieniu z władającymi terenami Instytutem Chopinowskim, Akademią Muzyczną, sąsiednimi wspólnotami mieszkaniowymi i ZDM. Na jego bazie właściciele terenów mogą zlecać opracowania wykonawcze, które autor koncepcji koordynuje w aspekcie zamienników materiałowych i zmian koncepcyjnych wymuszonych przez bardziej szczegółowe opracowanie poszczególnych fragmentów. Dzięki temu, miasto, krok po kroku, uzyskuje, w miarę możliwości inwestycyjnych, spójną kompozycyjnie przestrzeń publiczną, a nie zlepek małych „projekcików” często dość przypadkowo posklejanych na granicach administracyjnych. Pierwszym etapem realizacyjnym było zaprojektowanie przez naszą pracownię projektu modernizacji Skweru Wodiczki i chodnika po południowej stronie ul.Tamka od ul.Kopernika do skrzyżowania z ul. Cichą. Koncepcja Skweru Wodiczki bazuje na dwóch głównych założeniach. Po pierwsze, tworzymy plac o charakterze miejskim pomiędzy budynkami Akademii Muzycznej, Instytutu Chopinowskiego i zabytkowego pałacu o funkcji Muzeum, podkreślający widoki, spajający funkcjonalnie i kompozycyjnie tak różne obiekty architektoniczne, a jednocześnie mający własną silną tożsamość. Po drugie, rewitalizujemy część parkową skweru jako „prototyp” zagospodarowania terenów zielonej alei na skarpie. Na placu wprowadzamy charakterystyczną, indywidualną linię malej architektury i detalu w nawierzchniach. Posadzka o charakterze miejskim została wykonana z płyt granitu w ciepłej, nieco piaskowej barwie, przełamanego pasami historycznej ulicznej kostki rzędowej z granitu czerwonawego – materiału bardzo charakterystycznego dla przedwojennej Warszawy. Strzyżone graby dają oparcie ławkom nie zasłaniając widoku na obiekt historyczny. Pojawiło się pytanie – jaka „ławka” połączy te różne epoki, style i tak różne materiały wokół? Zdecydowaliśmy się na materiał nieobecny w sąsiedztwie – stal zardzewiałą: panele pod tablice informacyjne, kosze na odpadki, wstawki w nawierzchni i wreszcie wykonane za zgodą autora oryginalnego projektu ławki Flow, Tilmana Latza, maskownice na boki ławek. To stworzyło, zwłaszcza w warszawskiej rzeczywistości, pewien element zaskoczenia materiałowego, nadało też własną tożsamość miejsca i jest wystarczająco neutralne by godzić, nie dzielić to co wokół. Kolejnym ważnym zadaniem było odwrócenie relacji Akademii ze Skwerem. Władze uczelni wyraziły chęć partycypacji w życiu publicznym miasta poprzez możliwość organizowania koncertów na dziedzińcu obiektu, zwróconych do publiczności na skwerze. Należało zatem zapewnić wielofunkcyjną przestrzeń na co dzień będącą parkiem, a okazjonalnie miejscem dla publiczności. Wzdłuż elewacji Akademii powstał plac z nawierzchni mineralnej z kontynuacją wzoru ławek w układach linearnych. Na co dzień słychać tu muzykę – próby z pracowni – co tworzy klimat tego miejsca. Budynki są bardzo ważne w tworzeniu przestrzeni „pomiędzy budynkami”. Tymczasem, chociaż to jedna przestrzeń miasta, często są to dwa obce sobie światy. Tu, na dużym palcu parkowym pod drzewami, najbardziej wyrazistym elementem zagospodarowania przestrzeni jest światło. Zdecydowaliśmy się na duże miejskie lampiony zawieszone na linach rozpiętych nad całą szerokością placu pod okapem koron drzew. Jedynie na osi otwarcia dziedzińca Akademii mamy 4 latarnie stojące, podkreślające otwarcie i pozwalające uniknąć słupów dzielących widok na potencjalną scenę koncertową. Z ciemnego, zapomnianego zaplecza na tyłach budynku powstał jego drugi, parkowy front. Na samym skwerze, bliżej korony Skarpy Warszawskiej, chronionego fragmentu krajobrazu, zachowujemy i uzupełniamy cenny drzewostan tworzący główny walor widokowy, decydujący o charakterze miejsca. Pracujemy w części parkowej otwartą „posadzką” trawnika użytkowego z akcentami z kostki rzędowej stanowiącymi nawiązanie do nawierzchni na placu i podkreślającymi kierunki kompozycji. Ławki, oprawy oświetleniowe, i inne elementy umeblowania są bardzo spokojne i neutralne w wyrazie – jest to połączenie szarej stali z jasnym drewnem. Linia oświetlenia i umeblowania, w porozumieniu z zamawiającym, będzie stanowiła prototyp do całego ciągu spacerowego „Na Skarpie”, czego przykładem jest kontynuacja założeń naszej koncepcji w modernizacji fragmentu terenu pomiędzy ogrodem siedziby SARP-u a murem klasztornym na skarpie. Projekt: RS Architektura Krajobrazu Skład zespołu autorskiego: Autor projektu: arch.kraj. Dorota Rudawa Współpraca autorska: arch.kraj. Patrycja Janus arch.kraj. Małgorzata Sobótka arch.kraj. Mariusz Drabik stud. Beata Stopa Inwestor: Zarząd Terenów Publicznych Realizacja: 2009-2010
aIDqSipF5V5PDMweMlkV19Cry70amb0sUoqmm10gDUJFKI6jf6cRWvhR1Y8s_skwer-wodiczki-2.jpg
vNUiURdUL7NTHlNOQV4sN7pm0yYSeRK8yWogSb8v7f5mE6FTjlqiVwvwugNU_skwer-wodiczki-3.jpg
gPVvruDnRQpwreQSv086HYGTPvq3Qq4usW1jhYY1EsfZD4uh9uPxEyIxkeSo_skwer-wodiczki-4.jpg
pVteKXrz2i5IpIEedAzPD0DS3zhbmbMhrjNr5i1Oo73QovTaGpRsx5Hgd237_skwer-wodiczki-5.jpg
1AZLvuiTtNR5GHMsDd0qmqqwP6NcgCDqs4wbgAciC9tjPGsMoOTzzoFyexsE_skwer-wodiczki-6.jpg
HdcFpg5yyWFEl3YW8PojMj7DB5m4kbU52GeoJtbzdNH5n9YW9UGMsiMocgvN_skwer-wodiczki-7.jpg
WpsznQIf4Xl1bT7mqFywDoXwx57nQ75Kwc1Ws4H2h8gIL96ZecSiGAQNuFlE_skwer-wodiczki-8.jpg
osogWtH50AhwXmo0BFA6q9dTqJB7mWsDtuIvb6HeEv8nKtyH1aW8peTG50XQ_skwer-wodiczki-9.jpg

Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

tagi

CWA House – nieregularna bryła architektoniczna od Beczak / Beczak Architekci
CWA House – nieregularna bryła architektoniczna od Beczak / Beczak Architekci

CWA House – realizacja architektoniczna z pracowni Beczak / Beczak Architekci – powstała niedaleko W ...

Dom Kota – niezwykła realizacja architektoniczna pod Szczecinem
Dom Kota – niezwykła realizacja architektoniczna pod Szczecinem

Dom Kota – to budynek dla zwierząt. Powstał na terenie schroniska w miejscowości Dobra pod Szczecine ...

Mieszkanie Plus w Krakowie 2018 - wyniki konkursu architektonicznego
Mieszkanie Plus w Krakowie 2018 - wyniki konkursu architektonicznego

Wyniki konkursu architektonicznego na projekt osiedla w programie Mieszkanie Plus w Krakowie ogłoszo ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera