Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Zrodzony z restrykcji

 

Czas czytania: ~3 min


6gRXFmJYocwRVaPFDQJLMNuerSMtxfOPPBrjXYMEVYQgUzuCbHsRcSUFP18m_vinci.jpg

Forma podąża za... ograniczeniami. Tak w skrócie można opisać genezę rozwiązań formalnych bardzo wielu budynków. Zmaganie z ograniczeniami wynikającymi z przepisów miejscowych planów zagospodarowania, kształtu działki, otoczenia, budżetu, programu funkcjonalnego i oczekiwań inwestora to architektoniczny chleb powszedni. Tymczasem, patrząc na zrealizowane obiekty, najczęściej się o tym zapomina.

Maciej Krawczyński i Andrzej Orłowski z zakopiańskiego Studia 51 nie ukrywają, że,
projektując budynek Centrum Biurowego Vinci w Krakowie, zamiast popuścić wodze fantazji, musieli się przede wszystkim zmierzyć z licznymi restrykcjami – od przestrzennych, po finansowe. Forma obiektu jest więc wypadkową wielu kompromisów i prób obrócenia niekorzystnego punktu wyjścia w korzystny efekt końcowy.

Budynek Centrum Biurowego Vinci to jeden z kandydatów zgłoszonych do tegorocznego plebiscytu Polska Architektura XXL.

Studio 51:
Budynek Centrum Biurowego Vinci jest typowym biurowcem komercyjnym. W odróżnieniu od biurowców korporacyjnych nie został zaprojektowany jako pomnik prestiżu firmy mający oszołomić bogactwem i formą architektoniczną. Aby w ogóle mógł być zrealizowany, już na etapie projektowania należało zapewnić przede wszystkim osiągnięcie efektu, nie tyle wizualnego, ile ekonomicznego. Właśnie dlatego kształt bryły budynku wynika bardziej z efektywnego skonsumowania możliwości jakie narzuciły istniejące uwarunkowania niż z wydumanego zamysłu artystycznego

Wielkość i kształt działki, sąsiednia zabudowa oraz określone przez miasto warunki zagospodarowania i konieczności zachowania wymaganych przepisami odległości, wymusiły takie, a nie inne gabaryty i proporcje budynku oraz pewne rozczłonkowanie jego bryły. Zostało ono przedstawione jako przenikanie się dwóch opozycyjnych materiałowo kubatur. Lżejsze w odbiorze aluminium ze szkłem zastosowano w częściach nadwieszonych i skontrastowano z cięższą okładziną kamienną z czarnego granitu w masywniejszej, podstawowej bryle. Jednorodność formy starano się zapewnić poprzez zastosowanie w rozwiązaniach elewacyjnych elementów powtarzalnych, wynikających z przyjętego modułu miejsca pracy na kondygnacjach biurowych, kompatybilnego z modułem miejsca parkingowego w kondygnacjach garażu podziemnego, co z kolei zdeterminowało optymalną siatkę słupów konstrukcji żelbetowej.

W bryle budynku zaakcentowano wejście główne (narożnik od strony ul. Imbramowskiej, który został zaokrąglony aby zachować wymaganą odległość od budynków mieszkalnych). Zaakcentowano również najbardziej eksponowaną elewację od strony ul. Opolskiej kształtując na niej charakterystyczną i rozpoznawalną literę V mającą nawiązywać do nazwy budynku.

qMyUd9ujAjCgmYgRq0CtHDFQJA06frruyVsOyVg7OGs3OSSohNdUnlCNfCk0_vinci-2.jpg

Również do nazwy budynku nawiązuje aranżacja holu głównego. Wykończony on został w czarnym granicie (takim jak na zewnątrz budynku) z elementami z drewna (sufit podwieszany) trawertynu i stali nierdzewnej. Na ścianie odwzorowano rysunek Leonarda da Vinci przedstawiający skrzydło zaprojektowanej przez niego machiny latającej. Ten sam motyw zastosowano na posadzce, gdzie wykorzystano efekt plastyczny łączenia powierzchni z granitowych płyt polerowanych i szlifowanych tego samego, czarnego koloru.

Obiekt: Centrum Biurowe Vinci
Adres: Kraków, ul. Opolska 100
Projekt: Studio 51, Zakopane
Główni projektanci: arch. Maciej Krawczyński, arch. Andrzej Orłowski
Data oddania do użytku: 11. 03. 2010 r.
Powierzchnia zabudowy: 2 365, 00 m2
Powierzchnia całkowita: 28 188, 46 m2
Powierzchnia użytkowa: 25 275, 37 m2
Ilość kondygnacji: 14
Inwestor: Dyskret sp. z o. o., „Centrum Biurowe Vinci Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością”, Spółka komandytowa

dxGRszFKUNujU4y6O1zAQRXWbDXrh24ZTEZN8p2ABNKxRgNbvs02yqxlLrr2_vinci-3.jpg
VHvwLaK4OpFcDJxhTX1RU8O692Rz7IWJaEh1tec7EIrOXFa3kCWJ6GefhaLt_vinci-4.jpg
qaVZLcI79wZb8hzVkfhL7JMw0FlegnHUDVoIotiuMCn8FhJrsQoSEbKb08wR_vinci-5.jpg
gscjL5SEyl8qxNMJxwD5nveL5NgU9tuhDDVnFtB7MRbA1TgVRqSFtV9zwLKf_vinci-6.jpg
gCsfNb9kdG48CyO8om1SXCmnWM55kpfnbe5xErObtH9S8j2efimGvH4GxYET_vinci-7.jpg
3iASdlsYhLebqDT1op2dOnD2CqK6XlRFVH26DBncmNpUFc2Z6UBBcfNJQZ1x_vinci-8.jpg
STmL80GhPK0CbE63wybMST9hwcNHK21duVVpLnP2zmNAltzMVs1LIoQvGZSS_vincigoogl.jpg
eVPy6peKjWAMIH8BuXLLWqnL9TOYNNzdE1o0N6CRrDehd0s0VNgXPVHhM2tC_vinciwnetrza.jpg

Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

tagi

„Uzdrowisko. Architektura Zawodzia” - budynki w filmie
„Uzdrowisko. Architektura Zawodzia” - budynki w filmie

„Uzdrowisko. Architektura Zawodzia” - to tytuł filmu, który powstał właśnie z okazji pięćdziesięciol ...

Palatine Passive – tradycja i technika
Palatine Passive – tradycja i technika

Palatine Passive – to dom jednorodzinny, zbudowany w Seattle według projektu pracowni Malboeuf Bowie ...

S.V. House – nowy jak stary
S.V. House – nowy jak stary

S.V. House – to projekt Rocco Borrominiego, zrealizowany w wyjątkowo malowniczym miejscu włoskich Al ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera