Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Stopy w wodzie

 

Czas czytania: ~3 min


BKoFaMdFKrI9R0F7vy04D18wnI5a0287FTcBOCeXU1KAvtLYYgc1dY6KhROP_chipperfield-hepworth-wakefield-gallery.jpg

O budynku galerii Hepworth Wakefield David Chipperfield mówi, że 'zanurza stopy w wodzie'. Wzniesiony nad brzegiem rzeki, w mieście Wakenfield (hrabstwo Yorkshire, Wielka Brytania), otworzył drzwi dla zwiedzających 21 maja 2011 r.

SPHP2s9JeEsuzBoCGsxAWOsZVAn4B7p0YapzWRIo8id0uBJPZkwUQGGJaLhb_chipperfield-hepworth-wakefield-gallery-2.jpg
yFWJZzJ8IRWkZQjYB5G8kDnkAURBspuruuaWdTPeakgkk10NJmrURaZ5XuMS_chipperfield-hepworth-wakefield-gallery-3.jpg

Galeria zawdzięcza swoją nazwę Barbarze Hephworth, której prace, obok rzeźb Hanry'ego Moora i innych wiodących współczesnych artystów brytyjskich, znajdują się w jej kolekcji. Znaczna jej część przekazana została instytucji przez rodzinę Hephworthów.

Lkxolzg4vARRTyQT8d51PZzg7nhtp11mym9gSXfLOsu9VtrPBGTIL7L9itN6_chipperfield-hepworth-wakefield-gallery-4.jpg
CMvDf3tBWkCX7tI284zZtsNKuiN4IjzZdU3UWWxrisAVDHrpYtuh78gOLRAf_chipperfield-hepworth-wakefield-gallery-5.jpg

Zaprojektowany przez londyńską pracownię Davida Chipperfielda budynek stanął na brzegu rzeki Calder, w południowej części Wakefield. W jego sąsiedztwie wznoszą się wiktoriańskie magazyny pamiętające złote czasy rozwoju gospodarczego miasta, kiedy rzeka służyła jako główny środek transportu napędzający rozwój przemysłu włókienniczego. Przez kilka ostatnich dekad rzeka była jednak zapomniana i zaniedbana, aż w końcu drzemiący w stojących nad nią poprzemysłowych obiektach potencjał dostrzegli inwestorzy z branży nieruchomości. W ostatnich latach część starych magazynów została zaadaptowana na nowe funkcje, ale taki sposób, że przekształciły się w założenie dość sterylne i zamknięte.

yzPZS5VEETdTNaJrFW2uvOItIRSRMnrogw2jIUCsmMk93P2PpMlTHH4Bmkjx_chipperfield-hepworth-wakefield-gallery-6.jpg
Q8f2Wmj8VT99lAih5c5TJojF2CyfVlgy5xwvboDPnOp8pFFsgDs3mrIrLQsD_chipperfield-hepworth-wakefield-gallery-7.jpg

Idea stworzenia architektury pozbawionej hierarchii zmaterializowała się w postaci zespołu dziesięciu odrębnych, ale połączonych z sobą trapezoidalnych, betonowych brył, z których każda mieści jedną przestrzeń galeryjną. Każdy segment jest inny, ale wszystkie są do siebie podobne pod względem wysokości, kształtu, rozmiaru i – co najważniejsze – światła. Geometria przestrzeni i układ drzwi zapewniają kontakt wzrokowy między poszczególnymi pomieszczeniami, zachęcając zwiedzających do przechodzenia z jednej galerii do drugiej i od jednego dzieła sztuki do drugiego. Równie ważne, jak otwarte perspektywy wewnątrz budynku, był dla Chipperfielda zapewnienie kontaktu wizualnego z otoczeniem budynku – rzeką, dziewiętnastowiecznymi magazynami i pobliską kaplicą. Mają temu służyć duże okna w części pomieszczeń.

Mkg7ZBtZJtF1WTJO0x0TDPHqkNED6wD1rp1abeIpBlbsahO0BExcKHTY4dCV_chipperfield-hepworth-wakefield-gallery-8.jpg
2Rh91i97Y6Z7SRhjhhQ0kEBEvDPAQHC4I4tlBVqt6XboBmYTE0PwTooWHZie_chipperfield-hepworth-wakefield-gallery-9.jpg

Otoczony z dwóch stron przez wodę budynek może być oglądany ze wszystkich stron, w związku z czym nie ma tu frontowej i tylnej elewacji. Połączenie swobodnie niedopasowanych połaci dachu w jego górnej części i doskonale zespolonych brył w części dolnej tworzy nieco abstrakcyjny obraz przywołujący na myśl fortece z kreskówek. Wrażenie to jest szczególnie silne, gdy patrzy się na miejsce, w którym szary, betonowy budynek 'spotyka się' z rzeką, wyrastając z niej jak zamek obronny nad fosą.

2ux5EcWHeF5HGZiCcPdJqNy6X1poJqA8xKN0kfoTe0T5mxMjBucbwRWwCYUf_chipperfield-hepworth-wakefield-gallery-10.jpg

Podsumowując swoją pracę nad projektem, Chipperfield określił ją jako fascynujące i trudne zadanie wykreowania przestrzeni, które będą interesujące, ale nie nazbyt frapujące, żeby nie odwracać uwagi od prezentowanych dzieł sztuki. Geometria nie mogła więc zdominować przestrzeni. Spokojny i elegancki, jak wszystkie budynki Chipperfielda, budynek zyskuje dynamikę dzięki wykorzystaniu potencjału jego relacji z otoczeniem.


Architekt: David Chipperfield Architects, Londyn
Lokalizacja: Wakenfield, Yorkshire, Wielka Brytania
Konstrukcja: Ramboll UK
Projekt krajobrazu: Gross Max
oddanie do użytku: 21 maja 2011

fot: Paul Raftery, architectural-review.com

Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

tagi

Dom jednorodzinny JRV2 z drewna i betonu ze studia de.materia
Dom jednorodzinny JRV2 z drewna i betonu ze studia de.materia

Projekt architektoniczny tego domu jednorodzinnego zdeterminowało jego położenie: na stoku skarpy, n ...

Budynek jako pomnik
Budynek jako pomnik

Budynek – pomnik, miejsce pamięci połączone z dziełem architektonicznym – to pomysł, który nie jest ...

Mies van der Rohe Award: polskie nominacje
Mies van der Rohe Award: polskie nominacje

EU Prize for Contemporary Architecture - Mies van der Rohe Award – to najważniejsza nagroda architek ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera