Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Serwetka w zygzaki

 

Czas czytania: ~5 min


cw0AGxukEaOx6BVPbdrWX9qyMw2PbsDfmUiiRwVw2EfvrQfGaX0s9Ye6YfKO_riverside-museum-7.jpg
Dnia 21. czerwca 2011 roku w Glasgow miało miejsce oficjalne otwarcie nowego Muzeum Riverside – Szkockiego Muzeum Transportu. Jego miękkie, płynne formy architektoniczne już na etapie projektu wzbudzały emocje. Miasto Glasgow jest ważnym węzłem komunikacyjnym Szkocji. Dzięki swojemu położeniu nad rzeką Clyde już pod koniec XVIII wieku Glasgow stało się ważnym, atlantyckim portem przeładunkowym. W halach przemysłowych i stoczniach budowano pociągi i statki, a w 1896 roku zaczęło tu działać trzecie na świecie metro. Obecnie w Glasgow krzyżują się cztery autostrady, a dzięki dwóm lotniskom miasto ma rozbudowane połączenia lotnicze ze światem.
U3juar4eAjxxB54S6R0SK2irIFGM8NVGFVp7u2V3BzlS2i2hCs6RVafzzh0q_riverside-museum-5.jpg
Ciąg dalszy nastąpił Od 1964 roku mieszkańcy Glasgow i jego goście mogli poznać tradycję i śledzić rozwój transportu dzięki nowemu muzeum. Początkowo wystawy mieściły się w dawnej zajezdni tramwajowej, a od 1987 roku w centrum wystawowym Kelvin Hall. W obiekcie tym nie było jednakże możliwości udostępnienia wszystkich eksponatów. Z tego też względu podjęto decyzję o rozpoczęciu budowy nowego obiektu, który miał powstać bezpośrednio nad rzeką Clyde. Dodatkowo miało to podnieść renomę terenów portowych. Zlecenie zaprojektowania i wykonania muzeum przydzielono Londyńskiej pracowni Zahy Hadid. Projekt budynku poprzez swoją niecodzienną architekturę stał się nową atrakcją portu w Glasgow. Rzut poziomy nowego Muzeum Transportu – Muzeum Riverside – przypomina nieregularnie złożoną i dwukrotnie zgiętą serwetkę, której początek i koniec tworzą dwie przeszklone ściany szczytowe. To w tym miejscu turyści rozpoczynają swą podróż przez tunel muzealny, w którym uwagę gości przyciąga trzy tysiące eksponatów. Odwiedzający odkrywają rowery, samochody, tramwaje, autobusy i lokomotywy. Wiernie odtworzone szlaki drogowe oddziałują na wszystkie zmysły. Poszczególne części wystawy płynnie przechodzą jedna w drugą. Widoczne strony złożonej serwetki podkreślają płynny kierunek ruchu i prowadzą gości przez całe muzeum.
EucrrAgDXGj0TLVcbsxE56n6ip5Clcp4fVlvofCfvDcZ7g7GhRm13bLowFBT_riverside-museum-8.jpg
Płynne przejścia Wnętrze tunelu muzealnego wykonano bez zastosowania wsporników. Udało się to osiągnąć dzięki konstrukcji nośnej ze stali, która rozciąga się na szerokości 35 metrów i długości 167 metrów. Wsparcie konstrukcji zapewniają jedynie znajdujące się po środku muzeum dwa meandrujące zgięcia, które zapewniają stabilizację konstrukcji stalowej. Brak wsporników powoduje też to, że nie dochodzi do zatamowania lub zatrzymania ruchu odwiedzających. Te miękkie, płynne przejścia charakteryzują także zewnętrzne ukształtowanie muzeum. Elewacja i dach połączono bez zastosowania przerw i występów. Zewnętrzna połać dachowa pokazuje widoczne wewnątrz, meandrujące wzniesienia i doliny, których różnica wysokości sięga 10 metrów. W celu zachowania zaplanowanego, jednolitego wyglądu zarówno okładzina elewacji, jak i dach charakteryzują się tą samą strukturą. Konstrukcję nośną stanowi stalowa blacha trapezowa, którą zamontowano na konstrukcji stalowej. Kolejne warstwy stanowią papa bitumiczna, jako materiał uszczelniający, wełna mineralna, sklejka i warstwa rozdzielająca z użyciem folii wstępnego krycia. Jako okładzinę zewnętrzną zastosowano blachę tytan-cynk RHEINZINK, o grubości 0,8 mm. Ten materiał charakteryzuje się nadzwyczajną długotrwałością i nie wymaga konserwacji przez cały okres użytkowania. Jest to możliwe dzięki naturalnej patynie, która powstaje wskutek działania warunków atmosferycznych i chroni pokrycie przed korozją. W przypadku uszkodzenia blachy, np. zarysowania, tworzy się na niej warstwa węglanu cynku, która zabezpiecza materiał na długie dziesięciolecia. Powstanie tej warstwy ochronnej jest naturalnym procesem. Zależy on, między innymi, od częstotliwości opadów, stron świata i nachylenia powierzchni. Ze względu na refleksy świetlne, powierzchnia może uzyskać w tej fazie nierównomierny wygląd. Z tego też względu RHEINZINK opracował unikatową na całym świecie technologię naturalnego patynowania blach tytan-cynk znanych jako „patynapro szaroniebieska“ i „patynapro grafit“. Ta technologia patynowania przyśpiesza naturalny proces patynowania oddziaływując jedynie na odcień barwy warstwy ochronnej. Dzięki temu możliwe jest całkowite zachowanie naturalnych właściwości blachy tytan-cynk RHEINZINK - czyli tworzenia równomiernej, dożywotnio chroniącej patyny. Podczas budowy Muzeum Riverside użyto blachy o powierzchni „patynapro szaroniebieska”, która kolorystycznie odpowiada nadmorskiej lokalizacji obiektu.
O3iAHxCpfu51usXhhYTmivUx5gzOdrMXaFCPbOQanjhjBWz0ggvy6uNKXtQ2_riverside-museum-4.jpg
Rozwiązania technologiczne Elewację pokryto materiałem RHEINZINK w technice pojedynczego kątowego rąbka stojącego, natomiast dach – w technice podwójnego rąbka. Złożona geometria budynku i wysokie wymagania architekta stanowiły wysokie wyzwanie w zakresie planowania i wykonania. Biuro architektoniczne Zahy Hadid stworzyło wprawdzie dwa szczegółowe plany warstw pokrycia, jednakże do prac na miejscu niezbędna była obszerna fachowa wiedza i precyzyjne wykonawstwo. W celu osiągnięcia jednolicie płynnego wyglądu, prace związane z pokryciem rozpoczęto na elewacjach prostopadłych. Aby zapewnić płynne przejście do płaszczyzny dachu, każdy profil wymagał indywidualnego dopasowania do zaokrąglenia bryły budynku. Promienie zgięcia, nachylenie i szerokości materiału zmieniały się na połaciach dachowych wraz z każdym profilem – każdy pas był ręcznie cięty, formowany i łączony. Do budowy Muzeum Riverside użyto 200 ton materiału RHEINZINK profilowanego w pasy blachy o szerokości wynoszącej 1000 mm, 675 mm i 575 mm. Kolejne wyzwanie polegało na zapewnieniu skutecznego odprowadzania wody deszczowej. W tym celu w przejściu między elewacją a dachem zainstalowano położoną wewnątrz rynnę dachową, która nie jest widoczna z poziomu terenu. Natomiast na samej połaci dachowej, w jej najgłębszych miejscach zostało zastosowane odwodnienie z użyciem rynny dachowej, która w celu ochrony przed zabrudzeniem została zabezpieczona siatką perforowaną w kształcie paneli łączonych na rąbek stojący. W celu zagwarantowania niezawodnego odpływu wody deszczowej, przeprowadzono obszerne testy, z pomocą których dopasowano pojemność użytkową i właściwości przepływowe rynien dachowych do przewidywanej ilości wody. To stanowiło ważny aspekt przy wymiarowaniu rynien. Progi starego Muzeum Transportu przekraczało co roku około 500.000 gości. Było ono drugim najczęściej odwiedzanym muzeum w Wielkiej Brytanii. Władze Muzeum Riverside przewidują, że liczba ta gwałtownie wzrośnie. W ciągu pierwszego roku położone na powierzchni 6.600 m² muzeum odwiedzić ma nawet 800.000 osób. Inwestor: Glasgow City Council Architekt: Zaha Hadid Architects Konstrukcja budowlana: Biuro Happold Wykonawstwo z tytan-cynku: Varla UK Materiał: RHEINZINK „patynapro szaroniebieska” w technologii rąbka stojącego Źródło: Rheinzink
RF5O2AwsqtqOpiRjiomyBhPqjkrnRfmFLDCMACuLfoqNr9XqihcpdwZZnp0F_riverside-museum-13.jpg
W9rlwRWgbcLhwf1DWX57sXgdIt8CqXjBxS1zXiuoZDQl9HOyaNDqpR57QlkD_riverside-museum.jpg
Z8V1bycWmgPltXNP3tlSYiraSAbVwQzldLHJIUGGAZfCfo1hlbum1xmSiaxI_riverside-museum-1.jpg
tz8cRVcbMKHW1f7Gf4aGOe7ptwANQzrLPUqNNHAsaONysvx8OaiKrd6lqEFW_riverside-museum-10.jpg
IJNI9Tye5PuHmBolHZqKgrCoF1G3HFnlLXHMDE8oZQBKUtGp3qAvdSCifRPs_riverside-museum-11.jpg
Tqlgv2okKzIygSQtwfFFIpLoCygrrCzrUpD8cvy6sUuoIvGwDPf7Vw5ljv8O_riverside-museum-12.jpg

Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

tagi

Dom jednorodzinny JRV2 z drewna i betonu ze studia de.materia
Dom jednorodzinny JRV2 z drewna i betonu ze studia de.materia

Projekt architektoniczny tego domu jednorodzinnego zdeterminowało jego położenie: na stoku skarpy, n ...

Budynek jako pomnik
Budynek jako pomnik

Budynek – pomnik, miejsce pamięci połączone z dziełem architektonicznym – to pomysł, który nie jest ...

Mies van der Rohe Award: polskie nominacje
Mies van der Rohe Award: polskie nominacje

EU Prize for Contemporary Architecture - Mies van der Rohe Award – to najważniejsza nagroda architek ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera