Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Świerkowa plecionka

 

Czas czytania: ~2 min


smpwvNaTZKCOnU9OgaJus4ARCFLyYmZG3KAbwchysGVTOHMoX7SRxeo86atw_shigeru.jpg
W 2010 roku japońska pracownia Shigeru Ban Architects zaprezentowała światu dwa budynki: Centrum Pompidou w Metz oraz zaprojektowaną we współpracy z architektem Kyeong‑Sik Yo n siedzibę klubu golfowego „Nine Bridges Country Club Clubhouse”. Oprócz tego, że projekt obu obiektów pochodzi ze słynnego biura projektowego, obiekty łączy zastosowanie konstrukcji dachu opartej na heksagonalnej powłoce z klejonego drewna.

Jako pierwsze powstało słynne, zarówno z racji rangi, jak i skomplikowanej bryły, Centrum Pompidou – wielka kubatura o bogatej tektonice dachu, inspirowanej tradycyjnym chińskim nakryciem głowy. Znacznie mniej spektakularnie prezentuje się budynek klubowy „Nine Bridges Country Club”, któremu poświęcono mniej miejsca w doniesieniach prasowych. Niesłusznie. Zewnętrzną sylwetkę zlokalizowanego na obszarze jednego z luksusowych pół golfowych w Korei Południowej „Clubhouse” trudno nazwać awangardową.

Całe założenie ma ok. 16 000 m² powierzchni użytkowej i rozmieszczone jest na jednej podziemnej oraz trzech nadziemnych kondygnacjach. W jego skład wchodzą 3 budynki o zróżnicowanej konstrukcji: hala główna, loża VIP‑ów oraz skrzydło zawierające prywatne apartamenty. Hala główna wraz z recepcją i salą bankietową ograniczona jest przeszkloną ścianą osłonową. Do jej wnętrza „wstawiono” niższą, żelbetową kostkę, częściowo wystającą poza obrys budynku, wykończoną kamieniem o typowym dla Korei wątku. Na dachu kostki powstała loża, a w jej wnętrzu znajdują się pomieszczenia pomocnicze, takie jak toalety czy magazyny. Prywatne apartamenty najzamożniejszych gości znajdują się w skrzydle, w południowo zachodniej części obiektu, tworząc grupę rozdrobnionych kubatur z tarasami i pergolami.
a9ewQGpxAH7xpQ8xt00wJeOp89lN1vQ7yaPLQ7Ox1hkA7K2XM23i8KZjRogn_shigeru1.jpg
Zróżnicowana bryła wtapia się w pagórkowaty krajobraz i mimo swoich niemałych rozmiarów całkowicie mu się podporządkowuje.

Architektoniczne „clou” budynku kryje się we wnętrzu głównej hali. Konstrukcja dachu o wymiarach 36x72 metry podtrzymywana jest przez 21 niezwykłych kolumn o wysokości 3 kondygnacji. Ustawione są one na regularnym rastrze 9 x 9 m i rozszerzają się w górnej części, przechodząc płynnie w sklepienie. Powstała w ten sposób forma zbliżona jest kształtem do dawnych sklepień krzyżowych, jednak jej sposób pracy jest zupełnie inny.

Areta Keller

Więcej w najnowszym numerze Krytyki Architektury

Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

tagi

Mies van der Rohe Award: polskie nominacje
Mies van der Rohe Award: polskie nominacje

EU Prize for Contemporary Architecture - Mies van der Rohe Award – to najważniejsza nagroda architek ...

Nowy obiekt architektoniczny od Art-Projekt
Nowy obiekt architektoniczny od Art-Projekt

Szkoła i przedszkole przy ul. Twardowskiego w Stargardzie – to pierwszy obiekt architektoniczny, pow ...

Rusza XI edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL - czekamy na zgłoszenia realizacji
Rusza XI edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL - czekamy na zgłoszenia realizacji

Zapraszamy do udziału w jedenastej edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL, którego celem jest wsp ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera