Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Most nad doliną

 

Czas czytania: ~2 min


0FZv9xcx6SwrOznbjYhPvGxaJD2DCjP5vfrRUOR6kb4rJmq5efqme479Y63M_buro-happold.jpg
W kwietniu 2008 r. Irlandzka Agencja Zapatrzenia Kolei (RPA) razem z irlandzkim Royal Institute of Architects (RIAI) ogłosiła konkurs na projekt nowego mostu kolejowego i pieszego nad doliną rzeki Liffey dla planowanej linii Zachodniego Metra. Podobnie jak w innych konkursach, których przedmiotem jest opracowanie koncepcji mostu, organizatorzy postawili warunek, że firmy inżynierskie nie mogą w nim uczestniczyć nie współpracując z architektami i odwrotnie.
xK984BQEOru06IeFY74DXOGFI3hk2SeZY0IquudLU7Z2c2kNdFxraCMLMroa_buro-happold2.jpg
W konkursie wzięło udział 25 zespołów, z czego pięć zakwalifikowało się do ostatniego etapu. Były to: Foster + Partners / Flint + Neill, Scott Wilson Scotland / B+M Architecture, Aedas Architects / Alan Baxter Structural Engineers, Heneghan Peng Architects / Arup i Explorations Architetecture / Buro Happold. Najlepszy okazał się projekt ostatniej ekipy.
02fTJDA36MWPkoBvIuzXcSaeBNVPIUI6WNlzdTGFarKumy0pWcx32xO08LXN_buro-happold3.jpg
Zwycięska propozycja zakłada budowę mostu wiszącego o długości 350 metrów i składającego się pokładu dla pociągów o dwóch kładek dla pieszych. Jego konstrukcja została zaprojektowana tak, by minimalnie ingerować w naturalny krajobraz doliny. Jako że przeprawa z wieloma masywnymi podporami albo wyrastająca ponad poziom drzew, naruszyłaby harmonię otoczenia, projektanci zdecydowali się na lekką, minimalistyczną konstrukcję, której płynna linia wyłania się i znika wśród drzew.
e1A4ZCzqJiPxC3ABahMLneFVrW7gb7qMKRYYm5T4wfvHcvGm4hP1F9F1pXU6_buro-happold4.jpg
Adam Allegri, Buro Happold: „We współpracy z Explorations Architecture udało nam się stworzyć projekt mostu, który w minimalny sposób ingeruje w środowisko naturalne. Delikatna forma jest lekka i smukła, a jednocześnie pełna ekspresji. Optymalne połączenie rozwiązań konstrukcyjnych i wizualnych udało się osiągnąć dzięki usunięciu podpór spod mostu i przymocowaniu lin nośnych do krzyży ustawionych na jego pokładzie. W ten sposób możliwe też będzie utworzenie poniżej głównego pokładu mostu dwóch wspaniałych promenad dla pieszych.”
9dBQZkiTPEgT2t4LY8rlfFHnz3Va974Pfo49jS2nFKP8EyDAvH2QraXZHnkQ_buro-happold5.jpg
Jak zapewniają projektanci, most będzie konstrukcją bezpieczną, funkcjonalną i trwałą. Maszty, liny i pokład będą połączone w subtelną, ale stabilną konstrukcję. Dolina pod mostem ma zostać przekształcona w park, w którym pojawią się ścieżki, tarasy, rampy i naturalne punkty widokowe przy przyczółkach mostu. Powstaną one z naturalnych, lokalnych materiałów – kamienia, drewna i prasowanej ziemi. Na przepływającej przez dolinę rzece pojawi się również kilka dodatkowych kładek, które umożliwią szybkie przedostanie się z jednej strony doliny na drugą.
7AxFBTDliCtzz3XnIrBnpyCNrzqRVXYP2Vq1u18W5IDMH8twpzptfqBlN7Nc_metro-west-liffey-valley-br.gif
Ogłaszając wynik konkursu Frank Allen, dyrektor RPA, powiedział: „Budowa mostu nad doliną Liffey będzie milowym krokiem w projektowaniu i rozwoju Zachodniego Metra. Zwycięski projekt łączy potrzeby transportu z atrakcyjną i przyjazną środowisku formą. Wszystkie nadesłane projekty reprezentowały bardzo wysoki poziom, jednak projekt Explorations Architects i Buro Happold najlepiej odpowiada na nasze oczekiwania.”
gFlBl3ytGmGbYvwlkFH1JrO56HA8C3O9JvuMnKvmamIcFerBzjT4VPzi8BGM_metro-west-liffey-valley-bridge-6.jpg
Lw5QcTPhzwNm5MrTjFZnN7WrXAvktSqnWg46LlzaWFAooOAJgkBEhwfasckb_metro-west-liffey-valley-bridge-7.jpg
x80jit2E0B66DVSEbs06meHCojyE8jv1O08Dt2Jdi3I7NSMToUX28ZZcCgVY_metro-west-liffey-valley-bridge-8.jpg

Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Nagroda Architektoniczna Prezydenta m.st. Warszawy vol. 10 - wyniki konkursu architektonicznego
Nagroda Architektoniczna Prezydenta m.st. Warszawy vol. 10 - wyniki konkursu architektonicznego

To była jubileuszowa, dziesiąta edycja konkursu o Nagrodę Architektoniczną Prezydenta m. st. Warszaw ...

Budowa Kulturoteki coraz bliżej
Budowa Kulturoteki coraz bliżej

W warszawskiej dzielnicy Wesoła być może już niedługo powstanie wyczekany budynek łączący bibliotekę ...

E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.
E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.

Regulacyjne i technologiczne zmiany w zakresie metod wznoszenia budynków doprowadziły w ostatnich la ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Świat
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera