Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Rewitalizacja na medal

 

Czas czytania: ~3 min


XcYk8HqDKsyriD2u3pAeSjmGA1iD499XMI7XpbAXXyn3xOSJPSwvJs9RVDYm_dworzec-kolejowy-wroclaw-glowny-1.jpg

Goszczenie w Polsce Euro 2012 w najbardziej widowiskowy sposób objawiło się na co najmniej dwa sposoby. Jednym są oczywiście wybudowane stadiony, drugim – wyremontowane dworce. I o ile inwestycje areny sportowe wzbudzały sporo kontrowersji, o tyle odnowione, czyste, wygodne, ładne stacje kolejowe wzbudzają raczej tylko zadowolenie. Rewitalizacja i modernizacja Dworca Głównego we Wrocławiu należy do tych inwestycji, o których głośno stało się na długo przez zakończeniem robót, a opinie o działaniach architektów były raczej pozytywne.

YmAkXe9xzdqDDkZLT6cIcWIzz1qALlMWwwjqZlQMw77bjufjY6a126kzkKyv_dworzec-kolejowy-wroclaw-glowny-2.jpg
2eEQsqNm2sMGt1eUjQiEsFJBvs34ex9h2fiht6HzEEjs8rKADKpnhTKW10TX_dworzec-kolejowy-wroclaw-glowny-3.jpg

Projekt przywrócenia świetności wrocławskiemu dworcowi wyłoniono w konkursie w 2008 roku. Wygrała go warszawska pracownia Grupa 5 Architekci. I to jej powierzono projekt odnowy gmachu, zbudowanego w stylu neogotyckim w latach 1855-1857 w związku z budową linii kolejowej łączącej Wrocław z Poznaniem. Autorem projektu pierwotnej budowli był Wilhelm Grapow.

mxWB1qjY6XQe5rEIAZACwBKmvfCHpjqr6liLeG7erFZYptUWcwUjIL0HpIW1_dworzec-kolejowy-wroclaw-glowny-4.jpg
P5ov6zNTCtxx7qMElFZoxmmYetJ4IrqOYaa9QusPS9CR6TkjlGYfHOErxKXb_dworzec-kolejowy-wroclaw-glowny-5.jpg

Jak piszą architekci na swojej stronie internetowej: „Podstawowymi założeniami projektowymi, jakie przyświecały nam podczas pracy nad konkursem były: 1. w skali urbanistycznej – scalenie rozdartej trasą kolejową przestrzeni miejskiej oraz uporządkowanie i przywrócenie pierwotnych gabarytów poszczególnym obszarom, a w szczególności placowi dworcowemu; 2. w skali architektonicznej – otworzenie budynku dworca na plac i na główne ciągi komunikacyjne oraz wyodrębnienie zespołów poszczególnych funkcji i poprawienie układów komunikacji.”

gDvWPSZUSJeAlnCt2oWO8X8FEyT5iLfjEWFD2GYSEqsnDudJMlHY8qQJdgGJ_dworzec-kolejowy-wroclaw-glowny-6.jpg

W ramach inwestycji gruntownemu remontowi poddano budynek dworca, hol, perony, tunele oraz plac przed budynkiem. To jedna z najcenniejszych zalet projektu: wpisanie budynku z powrotem w tkankę miasta poprzez zamianę wielkiego, obskurnego parkingu przed wejściem na atrakcyjny publiczny plac z fontannami, ławkami i oświetleniem.

JBUnmlm0AQYotsQ4j2OpZ5JK4x3P0ZShN9xPpQuYzryHyqiQgSCf9RqglaR3_dworzec-kolejowy-wroclaw-glowny-7.jpg

Niezwykle wiele wytężonej pracy wymagał remont głównego budynku: zabytkowy, pełen detali (niektóre były bardzo zniszczone, inne po prostu zamalowane lub zasłonięte późniejszymi dobudówkami), o atrakcyjnej i funkcjonalnej aranżacji wnętrz był przywracany do życia w ścisłej współpracy z konserwatorami zabytków i przy udziale kilku zespołów specjalistów z różnych dziedzin. Dzięki temu udało się nie tylko dobudować jego bardzo piękną pierwotną formę (ozdobną, stalową konstrukcję hali peronowej i kasowej, drewniane, secesyjne okienka kas biletowych, posadzki, zdobne, malowane i rzeźbione drewniane sufity i in.), ale od „odkryć” wiele pięknych elementów, o których przez lata degradacji budynku zapomniano.

KH2V2JZfgtRq4353QUOzKRfQs0fpt3zus0wjhnZiU3AgH1pqeZruI2uyO1Mo_dworzec-kolejowy-wroclaw-glowny-8.jpg

Do neogotyckiego gmachu wprowadzono też współczesność – na antresoli powstała część handlowa, dobudowano windy i wszelką niezbędną nowoczesną infrastrukturę, powstał parking podziemny i garaż dla rowerów. Zbudowano też tzw. dworzec nocny.

wCwMX7rU3hMO3D9cukaJBOLoNlI9kvl5yUW6wA684R7okxsdy2FLGRivhD5K_dworzec-kolejowy-wroclaw-glowny-9.jpg

Rewitalizacja wrocławskiej stacji jest wzorcowym wręcz przykładem na to, że poszanowanie historii i staranna dbałość o zabytek oraz wygoda, funkcjonalność i wymogi techniczne XXI wieku nie wykluczają się, wprost przeciwnie: mogą współistnieć, tworząc nową jakość architektoniczną. Której życzylibyśmy sobie w wielu innych obiektach w Polsce.

6pTsCubw4WfSistslahMgvM35mnV0Vyfqd5Ctqr4ar5gdsJWeDNF0I89RJaA_dworzec-kolejowy-wroclaw-glowny-10.jpg

Dworzec Kolejowy Wrocław Główny
Lokalizacja: ul. Piłsudskiego 105, Wrocław
Inwestor : PKP S.A., Miasto Wrocław
Projekt: Grupa 5 Architekci Sp. z o.o., Warszawa
Generalny wykonawca: konsorcjum Budimex i Ferrovial Agroman
Projekt: 2008
Realizacja: 2010-2012
Koszt inwestycji: 45,5 mln zł
Zdjęcia: wroclawnowyglowny.pl i grupa5.com.pl


Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Urodziny Szybu Krystyna
Urodziny Szybu Krystyna

Budowa wieży wyciągowej szybu Kaiser Wilhelm II na terenie kopalni węgla kamiennego Hohenzollern zak ...

Kultura w kasynie
Kultura w kasynie

Kasyno Kultury, placówka kulturalna działająca w Kwidzynie od końca 2023 roku mieści się w budynku o ...

E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.
E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.

Regulacyjne i technologiczne zmiany w zakresie metod wznoszenia budynków doprowadziły w ostatnich la ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kubatura
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera