Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Rewitalizacja na medal

 

Czas czytania: ~3 min


XcYk8HqDKsyriD2u3pAeSjmGA1iD499XMI7XpbAXXyn3xOSJPSwvJs9RVDYm_dworzec-kolejowy-wroclaw-glowny-1.jpg

Goszczenie w Polsce Euro 2012 w najbardziej widowiskowy sposób objawiło się na co najmniej dwa sposoby. Jednym są oczywiście wybudowane stadiony, drugim – wyremontowane dworce. I o ile inwestycje areny sportowe wzbudzały sporo kontrowersji, o tyle odnowione, czyste, wygodne, ładne stacje kolejowe wzbudzają raczej tylko zadowolenie. Rewitalizacja i modernizacja Dworca Głównego we Wrocławiu należy do tych inwestycji, o których głośno stało się na długo przez zakończeniem robót, a opinie o działaniach architektów były raczej pozytywne.

YmAkXe9xzdqDDkZLT6cIcWIzz1qALlMWwwjqZlQMw77bjufjY6a126kzkKyv_dworzec-kolejowy-wroclaw-glowny-2.jpg
2eEQsqNm2sMGt1eUjQiEsFJBvs34ex9h2fiht6HzEEjs8rKADKpnhTKW10TX_dworzec-kolejowy-wroclaw-glowny-3.jpg

Projekt przywrócenia świetności wrocławskiemu dworcowi wyłoniono w konkursie w 2008 roku. Wygrała go warszawska pracownia Grupa 5 Architekci. I to jej powierzono projekt odnowy gmachu, zbudowanego w stylu neogotyckim w latach 1855-1857 w związku z budową linii kolejowej łączącej Wrocław z Poznaniem. Autorem projektu pierwotnej budowli był Wilhelm Grapow.

mxWB1qjY6XQe5rEIAZACwBKmvfCHpjqr6liLeG7erFZYptUWcwUjIL0HpIW1_dworzec-kolejowy-wroclaw-glowny-4.jpg
P5ov6zNTCtxx7qMElFZoxmmYetJ4IrqOYaa9QusPS9CR6TkjlGYfHOErxKXb_dworzec-kolejowy-wroclaw-glowny-5.jpg

Jak piszą architekci na swojej stronie internetowej: „Podstawowymi założeniami projektowymi, jakie przyświecały nam podczas pracy nad konkursem były: 1. w skali urbanistycznej – scalenie rozdartej trasą kolejową przestrzeni miejskiej oraz uporządkowanie i przywrócenie pierwotnych gabarytów poszczególnym obszarom, a w szczególności placowi dworcowemu; 2. w skali architektonicznej – otworzenie budynku dworca na plac i na główne ciągi komunikacyjne oraz wyodrębnienie zespołów poszczególnych funkcji i poprawienie układów komunikacji.”

gDvWPSZUSJeAlnCt2oWO8X8FEyT5iLfjEWFD2GYSEqsnDudJMlHY8qQJdgGJ_dworzec-kolejowy-wroclaw-glowny-6.jpg

W ramach inwestycji gruntownemu remontowi poddano budynek dworca, hol, perony, tunele oraz plac przed budynkiem. To jedna z najcenniejszych zalet projektu: wpisanie budynku z powrotem w tkankę miasta poprzez zamianę wielkiego, obskurnego parkingu przed wejściem na atrakcyjny publiczny plac z fontannami, ławkami i oświetleniem.

JBUnmlm0AQYotsQ4j2OpZ5JK4x3P0ZShN9xPpQuYzryHyqiQgSCf9RqglaR3_dworzec-kolejowy-wroclaw-glowny-7.jpg

Niezwykle wiele wytężonej pracy wymagał remont głównego budynku: zabytkowy, pełen detali (niektóre były bardzo zniszczone, inne po prostu zamalowane lub zasłonięte późniejszymi dobudówkami), o atrakcyjnej i funkcjonalnej aranżacji wnętrz był przywracany do życia w ścisłej współpracy z konserwatorami zabytków i przy udziale kilku zespołów specjalistów z różnych dziedzin. Dzięki temu udało się nie tylko dobudować jego bardzo piękną pierwotną formę (ozdobną, stalową konstrukcję hali peronowej i kasowej, drewniane, secesyjne okienka kas biletowych, posadzki, zdobne, malowane i rzeźbione drewniane sufity i in.), ale od „odkryć” wiele pięknych elementów, o których przez lata degradacji budynku zapomniano.

KH2V2JZfgtRq4353QUOzKRfQs0fpt3zus0wjhnZiU3AgH1pqeZruI2uyO1Mo_dworzec-kolejowy-wroclaw-glowny-8.jpg

Do neogotyckiego gmachu wprowadzono też współczesność – na antresoli powstała część handlowa, dobudowano windy i wszelką niezbędną nowoczesną infrastrukturę, powstał parking podziemny i garaż dla rowerów. Zbudowano też tzw. dworzec nocny.

wCwMX7rU3hMO3D9cukaJBOLoNlI9kvl5yUW6wA684R7okxsdy2FLGRivhD5K_dworzec-kolejowy-wroclaw-glowny-9.jpg

Rewitalizacja wrocławskiej stacji jest wzorcowym wręcz przykładem na to, że poszanowanie historii i staranna dbałość o zabytek oraz wygoda, funkcjonalność i wymogi techniczne XXI wieku nie wykluczają się, wprost przeciwnie: mogą współistnieć, tworząc nową jakość architektoniczną. Której życzylibyśmy sobie w wielu innych obiektach w Polsce.

6pTsCubw4WfSistslahMgvM35mnV0Vyfqd5Ctqr4ar5gdsJWeDNF0I89RJaA_dworzec-kolejowy-wroclaw-glowny-10.jpg

Dworzec Kolejowy Wrocław Główny
Lokalizacja: ul. Piłsudskiego 105, Wrocław
Inwestor : PKP S.A., Miasto Wrocław
Projekt: Grupa 5 Architekci Sp. z o.o., Warszawa
Generalny wykonawca: konsorcjum Budimex i Ferrovial Agroman
Projekt: 2008
Realizacja: 2010-2012
Koszt inwestycji: 45,5 mln zł
Zdjęcia: wroclawnowyglowny.pl i grupa5.com.pl


Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

tagi

Rusza XI edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL - czekamy na zgłoszenia realizacji
Rusza XI edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL - czekamy na zgłoszenia realizacji

Zapraszamy do udziału w jedenastej edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL, którego celem jest wsp ...

Wieża ciśnień w Ciechanowie jak nowa
Wieża ciśnień w Ciechanowie jak nowa

Wieża ciśnień w Ciechanowie – to jeden z najbardziej znanych obiektów architektonicznych w tym mieśc ...

Mirosław Nizio projektuje na Ukrainie
Mirosław Nizio projektuje na Ukrainie

Pracownia Nizio Design International Mirosława Nizio, we współpracy z ukraińskim biurem Project Sys ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera