Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Szklane lotnisko

 

Czas czytania: ~2 min


rqV4TPp8CJiB9DiE6rOohiB1vJ2ssUtcOsZznMI6WPvp55fB59JbiiEv8ajI_lotnisko-wroclaw-jsk68.jpg

Nowy terminal wrocławskiego lotniska, dzieło biura JSK Architekci, to zalana światłem otwarta przestrzeń. Wykonane właściwie tylko ze szkła elewacje oraz częściowo przeszklony, falujący dach wpuszczają do wnętrza mnóstwo słońca, a wieczorem powodują, że oświetlony gmach jest widoczny daleka. ”Światło i duża ilość przeszkleń to największe atuty tego obiektu, tworzące przejrzystość jego kompozycji – to właśnie te elementy pozwalają osobie znajdującej się w budynku na łatwą orientację w jego przestrzeni”, mówił w jednym z wywiadów Mariusz Rutz z pracowni JSK.

Uk5hY43KEaPc0qCHEbG44vBjcrz4EcA3CPwvdvolJsPMJgZAjiGVaO646PMd_lotnisko-wroclaw-jsk31.jpg
qhXVTaHbRSKzlLa8Smk8lftUNxvnWhUlZPNlohD49DXVqhGW8b6llMDYUGQW_lotnisko-wroclaw-jsk4.jpg
YYdPtzQmxNPZ0vXns5e6EWtjS3OhRlAr2gS4PA60Z9stbOL18dtv3LZEcErH_lotnisko-wroclaw-jsk70.jpg

Poza szklaną elewacją południową najbardziej wyrazistym elementem budowli jest jej dach. Złożony z kilku falujących pasów przez swoją nietypową formę przyciąga uwagę, a dzięki temu, że owe pasy ułożono nierównomiernie obok siebie przestrzenie pomiędzy nimi można było wypełnić szkłem. Mariusz Rutz tak to opisał: „Zaprojektowany przez nas dach jest ukształtowany w sposób umożliwiający dodatkowe doświetlenie wnętrza hali. Nadaliśmy mu pofałdowaną formę. Przeszklenia znajdujące się w jej szczelinach wykorzystywane są także do oddymiania na wypadek pożaru. W sytuacji zagrożenia pożarowego okna oraz drzwi hali są otwierane, co zapewnia właściwą cyrkulację powietrza umożliwiającą usunięcie dymu”.

Oi8ZFkmnKkBuIVl6qRm4OyJ1eswgZWw5erIItveCmfPlzZiWZgZBIml6G8Gy_lotnisko-wroclaw-jsk11.jpg
4A9T5V4Wq9WT5NubnCfMWF1JOOWA4uRG87kM7uarsz150lTF0X1HiTcODHn0_lotnisko-wroclaw-jsk22.jpg
3anN74BRB2mztEC03CToyif6r3yzbocMIAXzSfQUkuAjhrRbqT4SCMjBS7la_lotnisko-wroclaw-jsk33.jpg


Nowy terminal jest przygotowany do odprawiania ok. 3,5mln pasażerów rocznie i przy kubaturze 330tys. m3 jest jednym z największych terminali w Polsce. Dzięki konstrukcji, sprawiającej wrażenie lekkiej, przejrzystej pasażerowie nie czują tych gabarytów. Jasne, otwarte wnętrze, duża ilość światła, lśniąca, prawie lustrzana posadzka i fantazyjnie falujący dach, wsparty na parach ukośnych, smukłych słupów – wszystko to pozwala czuć się tu swobodnie, nieprzytłoczonym wielkością obiektu.

7GzIoPhLNau61ptZoYvroVrzI3XWAtpU9uNgtPZU23enNEYb7M2m6XphhprN_lotnisko-wroclaw-jsk49.jpg
1qZPpma2IRoeE0fb58p8bVQFYwal2hK83kIYKGLFdaXbYd5gR6pVC0xo6mQd_lotnisko-wroclaw-jsk8.jpg
soq0hRz5ARGjrnAn3RqdZo7U7EBXakKtEYcBbKsoFDFDrt2OJQuyCB2uKytj_lotnisko-wroclaw-jsk56.jpg

Nowy terminal lotniczy we Wrocławiu
Lokalizacja: ul. Skarżyńskiego 36, Wrocław
Inwestor: Port Lotniczy Wrocław SA
Projekt: JSK Architekci
Wykonawca: konsorcjum Hochtief Polska i Hochtief Construction
Konkurs architektoniczny: 2006
Realizacja: 2009-2011
Koszt budowy: 120 mln euro
Zdjęcia: jskarchitects.com

Zobacz także: Jęzor pod nogami


Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Architektura dla kultury ludowej
Architektura dla kultury ludowej

Centrum Folkloru Województwa Łódzkiego w Sieradzu – to nowa placówka kultury, powołana przez samorzą ...

Kultura w kasynie
Kultura w kasynie

Kasyno Kultury, placówka kulturalna działająca w Kwidzynie od końca 2023 roku mieści się w budynku o ...

E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.
E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.

Regulacyjne i technologiczne zmiany w zakresie metod wznoszenia budynków doprowadziły w ostatnich la ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kubatura
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera