Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Lśniący znak

 

Czas czytania: ~2 min


8FKkWLY8Yg1VoRunbpjcr6zAepxgbCTeisjvVHLT7KbivOkuqyVoo2Jf2wXO_terminal-pasazerski-rzeszow-jasionka-3.jpg

Wzniesiony w niezabudowanej okolicy nowy terminal lotniska Rzeszów – Jasionka widać z daleka. Lśniąca czasza dachu budynku jest więc czymś w rodzaju znaku w przestrzeni. Obiekt zaprojektowała APA Czech_Duliński_Wróbel.

uUp4YhLUj3kU8sqa6IOtcNgSdaawoUUQPVyrAKDmTYs5cVOs7oJUmKGOSj1z_terminal-pasazerski-rzeszow-jasionka-2.jpg
MlVDbSdiraYJBPsPOxZKPX5SfGWBoLmD5NB0hUoDbjQiBSGaidZ5gOJPHL6G_terminal-pasazerski-rzeszow-jasionka-1.jpg

Budowa nowego terminala na podrzeszowskim lotnisku ma podnieść ilość obsługiwanych pasażerów do pół miliona rocznie, m.in. dzięki temu, że powierzchnia obiektu w stosunku do starego terminala zwiększyła się czterokrotnie. Nowy obiekt kosztował ponad 100 mln zł, z czego ponad 37 mln zł stanowiło unijne dofinansowanie z programu Infrastruktura i Środowisko.

0YvZWOqIX4MajHcRNs8zJVcx7wUykyk4wT9PHpH5WCXaHqo7s7gnxFTPVrdN_terminal-pasazerski-rzeszow-jasionka-4.jpg

7LojrE1fLh24qBQx7rEnZffnMD6dUhImH8mXPguslqbI2bjXlpj7VG41syg0_terminal-pasazerski-rzeszow-jasionka-5.jpg

Projekt nowego gmachu powstał w mającej swoją siedzibę w Krakowie pracowni APA Czech_Duliński_Wróbel. „Naszym celem było dążenie do osiągnięcia możliwie czystego, klarownego układu funkcjonalnego i ukształtowanie czytelnej jednoznacznej formy, powiedzmy formy „wiodącej”, rozpoznawalnej i charakterystycznej”, mówią architekci.

0TN8dNixO3E5xmffytwEJ9KGdhXHcnq7umsAEOMdT1ucHMwJW6v5aeucStUz_terminal-pasazerski-rzeszow-jasionka-6.jpg

4aht45Nb70gxQFBQmoMhq9fPBQWLkbp97lpgjWwwj3yJjD7h1MCChj2Macak_terminal-pasazerski-rzeszow-jasionka-7.jpg

W pewnym uproszczeniu można powiedzieć, że terminal składa się z trzech części. Najważniejsza z nich – to przykryta wybrzuszającym się niby żagiel dachem hala główna. Po obu jej stronach symetrycznie ustawiono mniejsze pawilony, stanowiące, jak to określają architekci, „ściany-ogrodzenia”, kontynuujące elewację frontową.

Wz7jMcOQRi9rU6nMcgpyzyYOK068tQvNI1QCC3GnfvTHgyeRhaDuDIq45OLD_terminal-pasazerski-rzeszow-jasionka-8.jpg

W2bdsoKWqcAMBICjPRWJgaE9HvXIY374COBj49jF76WO52xoXMABfqMemEuZ_terminal-pasazerski-rzeszow-jasionka-9.jpg

Współczesne wymogi dla gmachów lotnisk nie pobudzają kreatywności: nowoczesny terminal musi być wielką, otwartą halą, w której większą rolę przywiązuje się do systemu informacji i komunikacji niż formy zewnętrznej. Dlatego tym elementem, dzięki któremu obiekt da się odróżnić od innych jest przede wszystkim forma dachu.

0IsEwfaWX2F0TpphTiblQQJYRV3dQ7Zvqq1WfNT7mhzxlmbtMaRFWzDZEEmI_terminal-pasazerski-rzeszow-jasionka-11.jpg

Tak uważają też architekci z pracowni APA Czech_Duliński_Wróbel. Bo to właśnie kopulasty, lekki i łagodnie wybrzuszający się dach stanowi o atrakcyjności podrzeszowskiej budowli.

Terminal pasażerski Rzeszów - Jasionka
Inwestor: Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze w Warszawie, Port Lotniczy Rzeszów - Jasionka
Projektant: APA Czech_Duliński_Wróbel
Wykonawca: Skanska
Projekt: 2006
Realizacja: 2012
Pow. Użytkowa: 14 600 m2
Kubatura: 92 000 m3
Zdjęcia: Thomas Lewandovski, dzięki uprzejmości APA Czech_Duliński_Wróbel


Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

tagi

Dom jednorodzinny JRV2 z drewna i betonu ze studia de.materia
Dom jednorodzinny JRV2 z drewna i betonu ze studia de.materia

Projekt architektoniczny tego domu jednorodzinnego zdeterminowało jego położenie: na stoku skarpy, n ...

Budynek jako pomnik
Budynek jako pomnik

Budynek – pomnik, miejsce pamięci połączone z dziełem architektonicznym – to pomysł, który nie jest ...

Mies van der Rohe Award: polskie nominacje
Mies van der Rohe Award: polskie nominacje

EU Prize for Contemporary Architecture - Mies van der Rohe Award – to najważniejsza nagroda architek ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera