Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Betonowy przystanek

 

Czas czytania: ~3 min


zQNNzxpmsoB9wAslO5cqY8FJMRZanuy7hV1SX3kOLOTGsbrznbIQ9uxTOtlZ_wezel-przesiadkowy-mackow01.jpg

Zintegrowany Węzeł Przesiadkowy we Wrocławiu – to zespół przejść, platform i zadaszonych przystanków, które widzom uczestniczącym w dużych imprezach, odbywających się na stadionie mają pomóc w korzystaniu z komunikacji miejskiej. Można by więc powiedzieć: nic szczególnego, chodniki i wiaty przystankowe to nie architektura. Tymczasem zespół Zbigniewa Maćkowa stworzył z węzła przesiadkowego dynamiczną, betonową rzeźbę, która poza efektowną sylwetką doskonale wypełnia swoją funkcję.

6YAlp4QhHS3kH17moPWnkC5XBXSMfAagCCCGhImfGQTdDZtXXAnHklEsfmHS_wezel-przesiadkowy-mackow02.jpg
waSyTCgXaw60ROWBXVxw0k5NUK04QXtwUF9r8mIpw2lOur7wtxBznPCzUbbr_wezel-przesiadkowy-mackow03.jpg

Na poziomie ziemi, przy torach powstał tu przystanek kolejowy. Ponad nim, na platformie złożonej z dwóch wiaduktów zlokalizowano przystanek szybkiego tramwaju miejskiego. Jak piszą projektanci: „Wielkość i kształt platformy dostosowano do przepływu dużych grup ludzi. Platformę zadaszono żelbetowym dachem w kształcie trójkąta, podkreślającym otwarcie przystanku na widok stadionu miejskiego”. Oba poziomy przystanków połączono schodami i windami, a z nich na stadion poprowadzono szeroką, łagodnie nachyloną rampę, po której widzowie dostają się wprost na plac przed wejściem na stadion.

fxkpYm1BiIfMK9ecHxrDcT5aVQLVs44NUVUEeVOfse4daoJOwMb5TRoDVViw_wezel-przesiadkowy-mackow06.jpg
21wkCAqgqSkQuU2ffMatlArEwQgKvF7qFv1Hx2aguMif9MebISMllgC2F24E_wezel-przesiadkowy-mackow07.jpg

”Dynamiczna, a zarazem prosta forma zadaszenia przystanku nadaje obiektowi nowoczesny wyraz, korespondujący z charakterem i funkcją szybkiego tramwaju miejskiego. Zestaw użytych materiałów ogranicza się do betonu architektonicznego, stali i naturalnego kamienia” – piszą o swoim projekcie architekci. Jak zawsze w przypadku projektów komunikacyjnych, infrastrukturalnych najważniejsza była i tu funkcjonalność i bezpieczeństwo użytkowników. Jednak – jak pokazali to wrocławscy projektanci – nie musi to ograniczać poszukiwań formalnych. Zespół Zbigniewa Maćkowa poprzez odpowiednie ukształtowanie betonowych płaszczyzn stworzył przestrzeń pozbawioną monotonii. Wystarczyło dachy podeprzeć nieco ukośnymi słupami a ścianom nadać kształty przypominające romby czy trapezy, żeby całe założenie nabrało dynamicznego i nowoczesnego charakteru, nie tracąc nic ze swojej użyteczności.

HajFAiqGGjo6cRyRSqY2kaiwEBMcec5Z35H806p74wYE7Kn7LFdn8T6HbWcV_wezel-przesiadkowy-mackow08.jpg
MOgJa2TuEyBZeX98MjWGQ5CPCRZhBL1vQk0EBBePJoLMQLxOttpmGHyBkZaT_wezel-przesiadkowy-mackow09.jpg

W wypowiedzi, udzielonej niedawno serwisowi TuWroclaw.pl Rafał Tamowicz z grupy projektowej NA NO WO architekci mówił: „W projekcie węzła przesiadkowego należy docenić kompleksowe myślenie o przestrzeni. Zarówno sama forma obiektu, zadaszenie, oświetlenie i mała architektura, chociażby w postaci ławek dla podróżnych stanowi całość i wszystkie elementy są spójne, zaprojektowane indywidualnie z myślą o tym akurat miejscu i funkcji”.

PGjAOAMQAQ57zvuYGCPz1e57Ih3Zg1P0QRgPxuehzPhyD1z6072t4cRTHvev_wezel-przesiadkowy-mackow10.jpg
9JBepF4IP99Q3ygqvYrEXbjJ6aZvaS8CmfiSDxgixKyIoqfwnbH37ZjByQPU_wezel-przesiadkowy-mackow11.jpg

O tym, że ten dość przecież prosty pomysł na urozmaicenie formy platform i wiaduktów się sprawdził może świadczyć grad nagród, jakie otrzymali architekci. Żeby wymienić tylko kilka, to poza nominacją do niezwykle prestiżowej Mies van der Rohe Adward 2013 były to m.in. złoty medal Leonardo na Biennale Architektury w Mińsku, pierwsza nagroda w kategorii 'Najlepsza przestrzeń publiczna' w konkursie 'Życie w Architekturze 2000-2012', Nagroda Specjalna w konkursie Polski Cement w Architekturze 2011.

Największym problemem, związanym z tą realizacją może się wydawać fakt, że na miejskim stadionie masowe imprezy (jak dotąd) odbywały się na tyle rzadko, że węzeł przesiadkowy także niezbyt często jest użytkowany przez pasażerów komunikacji miejskiej...

Zintegrowany Węzeł Przesiadkowy MPK-PKP
Lokalizacja: Wrocław – Maślice
Inwestor: Wrocławskie Inwestycje Sp. z o.o. (Gmina Wrocław, Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o., PKP Polskie Linie Kolejowe SA, Wrocław)
Projektnaci: Jacek Brzezowski, Marta Firganek, Marek Kotowski, Piotr Krynicki, Zbigniew Maćków, Piotr Wilk;
Wykonawca: Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych i Inżynieryjnych SA, Wrocław
Powierzchnia: PKP 2256m2, MPK 2171m2
Projekt: 2008
Realizacja: 2010-2011
Ilustracje: mackow.pl


Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

tagi

Dom jednorodzinny JRV2 z drewna i betonu ze studia de.materia
Dom jednorodzinny JRV2 z drewna i betonu ze studia de.materia

Projekt architektoniczny tego domu jednorodzinnego zdeterminowało jego położenie: na stoku skarpy, n ...

Budynek jako pomnik
Budynek jako pomnik

Budynek – pomnik, miejsce pamięci połączone z dziełem architektonicznym – to pomysł, który nie jest ...

Mies van der Rohe Award: polskie nominacje
Mies van der Rohe Award: polskie nominacje

EU Prize for Contemporary Architecture - Mies van der Rohe Award – to najważniejsza nagroda architek ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera