Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Polska Architektura 2014: Centrum Kongresowe ICE w Krakowie

 

Czas czytania: ~5 min


Centrum Kongresowe ICE w Krakowie zaprojektowane przez biuro Ingarden & Ewý Architekci

 

2EGtbRwZnoWoHwtKIXPCmu7qimxhjtrKtpgJi1LFr4Ii2QQnumBfCHCUDsNW_ice-krakow06.jpg

Zakończył się nabór zgłoszeń do plebiscytu Polska Architektura 2014. Jednym z kandydatów – obiektem zrealizowanym w województwie małopolskim jest Centrum Kongresowe ICE Kraków Congress Centre, zaprojektowane przez znaną krakowską pracownię Ingarden & Ewý we współpracy z japońskim architektem Aratą Isozakim.

y3VwhmWQ8hgh5TWNApYJ5x1CZeNf0TiRcjUS7qYK97UrsntNTw8eJDTn4brA_ice-krakow08.jpg

Zrealizowany dziś i ubiegający się o nagrodę w plebiscycie Polska Architektura 2014 obiekt powstał w oparciu o projekt, wyłoniony w drodze konkursu architektonicznego, rozstrzygniętego w 2007 roku. „Budynek poprzez swoją skalę i spektakularną formę tworzy nowy architektoniczny punkt odniesienia dla Starego Krakowa, dominantę przestrzenną symbolizującą bramę miasta i nowoczesną strategię rozwoju” - piszą o swojej realizacji sami architekci.

EforLgsiVjv8K7KtMYrGyQ3lOvr462KCF4Z3OjWcZfevgfOrxYZIhZMzeZfJ_ice-krakow09.jpg
SG3boW7tS0GmLRZ8xSu7SQSJidxIJqgUCbihlrTXMQ5RqfmxxpbrgMHdHG2h_ice-krakow10.jpg

Projektując ICE musieli się oni zmierzyć z kilkoma wyzwaniami. Najważniejszymi z nich było pogodzenie rzadko łączonych ze sobą funkcji, czyli koncertowej i kongresowej. Sale, posiadające akustykę odpowiednią dla koncertów symfonicznych czy spektakli operowych zwykle nie nadają się do organizowania konferencji i zjazdów. W tym budynku inwestor zdecydował się je połączyć – aby gmach spełniał wszystkie wymogi, nad projektem pracował duży zespół specjalistów z różnych dziedzin. Jak podkreśla Krzysztof Ingarden nawet obicia krzeseł wykonano z tkaniny, testowanej pod względem akustycznym!

CvjmyQF5rISkEWHEaLEZ0xzDA0d30bOz99CVy24mwrkP13WwMYrvPPxYzAMB_ice-krakow01.jpg
JGiKAGeWAUb4h9ngx6fx1aXem28NUR7HYMVgFwjFpo4hAHCCc8YvWako8uNV_ice-krakow02.jpg

Jak zostało to ujęte w opisie autorskim: „Centrum kongresowe ICE Kraków zostało zaprojektowane z uwzględnieniem najwyższych standardów funkcjonalnych i akustycznych oraz wyposażone w nowoczesne systemy mechaniki scenicznej, za które odpowiadali specjaliści z Arup Acoustics (Londyn), Ramboll Acoustics (Cambridge) i Arup Theatre Consulting (Winchester). Ze względu na szeroki wachlarz wydarzeń jakie mają odbywać się na terenie obiektu, począwszy od koncertów orkiestr symfonicznych do wielkich międzynarodowych konferencji, architekci zadecydowali o przyjęciu dla sali głównej typologii zbliżonej do modelu częściowej winnicy (semi-vineyard type) pozwalającej na różne konfiguracje obszarów audytorium i sceny i zapewniające każdej z nich jak najlepsze warunki akustyczne”.

JYHWgmokXBxglNjri2H2teYrHJ4esdd1mFoZPjGMzr7KZFGhjj7IsPyPJjUd_ice-krakow03.jpg

Ubiegające się o nagrodę w plebiscycie Polska Architektura 2014 krakowskie Centrum Kongresowe ICE zawiera trzy główne sale, mieszczące odpowiednio 1915, 600 i 300 osób. Znalazła się tu także wielofunkcyjna przestrzeń konferencyjna o powierzchni 550 m2 z systemem mobilnych ścian, a także pomieszczenia liczne i niezbędne towarzyszące, m.in. biura, garderoby artystów, zaplecze techniczne, powierzchnie komercyjne.

htjix4w3aax3xP1nqnr2O77JWOaBcS8PALYeJmm3CkpqGXWTgeAd8lpN7BS1_ice-krakow04.jpg

Wiele mówi się o samej bryle ICE. Architekci dostosowali ją do specyficznej lokalizacji (na przeciwko Wawelu), jednak nadali jej na wskroś nowoczesny kształt. „Budynek od strony bulwarów wiślanych ma spektakularną szklaną elewację, za którą umiejscowiono wielokondygnacyjne foyer z widokiem na panoramę Starego Miasta Krakowa. W przestrzeni foyer zawieszono fantazyjne schody prowadzące gości po wielu poziomach Centrum i otwierające przed nimi kolejne poziomy perspektywy miasta z Wawelem pośrodku. Bryła budynku obniża się kaskadowo w kierunku Wisły, by od strony bulwarów optycznie redukować skalę zabudowy” - opisują go architekci. Faliście ukształtowany dach, łagodnymi, falującymi płaszczyznami opadający ku rzece – to także nawiązanie do struktury wody.

PbQ5ZAs796ClXCTQSrzwGr1uFl9xFhpXUzFjweDELVvUXa7jubWAgyyTJw2G_ice-krakow05.jpg

O ile od strony Wisły elewacja ICE została przeszklona, jej pozostałe ściany zewnętrzne – to geometryczna, wielobarwna kompozycja szkła, ceramiki i aluminium. Kolory płytek ceramicznych, pojawiających się na elewacjach stanowią – co podkreślają architekci - odzwierciedlenie wnętrza budynku: czerwieni sali audytoryjnej, grafitu sali teatralnej, bieli foyer oraz srebrzystego aluminium, którym jest wykończony dach.

Czy krakowski budynek Centrum Kongresowego zasłużył na nagrodę w plebiscycie Polska Architektura 2014?

uFqzG1c219gYpRusplcXW35o1haxJ0XsnSiyuGAGGSQShAJMyiWmG7Se0Ig3_ice-krakow07.jpg

Centrum Kongresowe ICE
Lokalizacja: Kraków, Rondo Grunwaldzkie
Inwestor: Gmina Miejska Kraków
Projektanci: Ingarden & Ewý Architekci (IEA), autor: arch. Krzysztof Ingarden, współpraca autorska: arch. Jacek Ewý; Arata Isozaki & Associates (AIA), Tokio, autor: arch. Arata Isozaki, arch. Hiroshi Aoki
zespół IEA: kierownik projektu: arch. Piotr Urbanowicz; architekci: Jacek Dubiel, Sylwester Staniucha, Dariusz Grobelny, Piotr Hojda, Sebastian Machaj, Grzegorz Miąsko, Joanna Bielawska-Ząbek, Olga Jasiak, Bartosz Kardaś, Piotr Kita, Tomasz Koral, Jakub Wagner, Anna Biskupska-Sperka, Sławomir Janas, Hiroyuki Mae, Agata Staniucha, Krzysztof Stępniak, Maciej Szromik, Jacek Szuba, Maciej Wierzbiński, Maja Wilczkiewicz-Janas, Tomasz Żełudziewicz, Marta Brańska, Joanna Domagalska, Sylwia Gowin, Łukasz Kępski, Jakub Turbasa, Bartosz Haduch (etap konkursowy)
Zespół AIA: Yoko Sano, Tadayuki Uchida,
Współpraca: KKM Kozień Architekci, Kraków; architekci: Marek Kozień, Magdalena Kozień-Woźniak, Katarzyna Kozień-Kornecka; zespół: Michał Rączka, Marcin Gierbienis, Beata Tokarska-Kornecka, Ewa Oleksy
K3 Architekci, Kraków; architekci: Piotr Chuchacz, Benedykt Bury, Rafał Chowaniec, Justyna Chuchacz-Kciuk
Projekt wnętrz: Ingarden & Ewý Architekci, Kraków; Arata Isozaki & Associates, Tokio; Pracownia projektowania architektury wnętrz: arch. Agnieszka Cwynar-Łaska, arch. Marta Spodar, Kraków; KKM Kozień Architekci, Kraków
Konstrukcja: Biuro inżynierskie Project Service, Kraków
Akustyka: ARUP Acoustics -Ove Arup & Partners International Ltd, Londyn
Technologia sceny: ARUP Theatre Consulting -Ove Arup & Partners International Ltd, Winchester
Instalacje HVAC: Ove Arup & Partners International Limited sp. z o.o. Polska, Kraków
Projekt drogowy: Altrans, Kraków
Projekt zieleni: Pracownia Projektowa Land-Arch, Kraków
Projekt: 2008 - 2011
Realizacja: 2014
Powierzchnia zabudowy: 8 051,69 m2
Powierzchnia użytkowa: 36 720,33 m2
Kubatura brutto: 280 473,68 m3
Źródło zdjęć: zobacz galerię


Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

tagi

Filharmonia w Jekaterynburgu nowy projekt architektoniczny od Zahy Hadid
Filharmonia w Jekaterynburgu nowy projekt architektoniczny od Zahy Hadid

Filharmonia w Jekaterynburgu – to jeden z nowszych projektów architektonicznych pracowni Zahy Hadid, ...

Webinarium SSAB: Tworzenie innowacyjnych dachów i fasad zaczyna się od szwedzkiego oleju rzepakowego
Webinarium SSAB: Tworzenie innowacyjnych dachów i fasad zaczyna się od szwedzkiego oleju rzepakowego

Zapraszamy na bezpłatne szkolenie dla architektów, studentów, wykonawców i wszystkich zainteresowany ...

Respite Pavilion – niezwykły obiekt architektoniczny
Respite Pavilion – niezwykły obiekt architektoniczny

Respite Pavilion powstał w Irvine w Wielkiej Brytanii. Projekt architektoniczny tego niezwykłego obi ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera