Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Bydgoszcz Główna - dworzec ze szkła

 

Czas czytania: ~3 min


Od końca października 2015 roku pasażerowie korzystają w nowego budynku dworca Bydgoszcz Główna.

 

VnDaMTDdj4gihrzYuV142ovJlzywPzHoDVSALi8XwuQMPaxDBCg2ijujMKF4_dworzec-z-bydgoszczy01.jpg

Bydgoszcz Główna – to jeden z największych polskich dworców, obsługujący ruch międzynarodowy, międzywojewódzki i regionalny, co roku pozwalający ruszać w podróż dwóm milionom pasażerów. Dworców o podobnej skali – tych największych i najważniejszych – jest w Polsce kilkanaście, dzięki ogromnym inwestycjom, jakie PKP poczyniła w ostatnich latach wszystkie przeszły przynajmniej remonty. Bydgoszcz Główna zmieniła się znacznie bardziej.

X8vSntfSjK6g6FjcxOkuVRTRmeeo5qB34kRNfFN8CBVznkubDrXxYhDSlhii_dworzec-z-bydgoszczy05.jpg
DHIY9wGYpNpnjELYgK1wYTtyrylv7zBNUka2spzKgtjVKEhlfCxji7t1Leik_dworzec-z-bydgoszczy06.jpg

Bydgoszcz Główna – to jeden z wielu dworców, które w ostatnich latach zmieniły na lepsze swoje oblicze. „Dworzec Bydgoszcz Główna jest jednym z trzech największych pod względem nakładów oraz powierzchni dworców, oddanych do użytku podróżnych od 2012 roku. Nowoczesny, funkcjonalny i przyjazny dla osób o ograniczonej mobilności obiekt jest jedną z 88 inwestycji realizowanych przez PKP S.A. w latach 2012-2015. Wpisuje się ona w największy w historii kolei program modernizacyjny, którego łączna wartość na lata 2012-2015 to 30 mld zł” – mówił przy okazji otwarcia bydgoskiej stacji Piotr Ciżkowicz, Członek Zarządu PKP S.A. Jednym z wzbudzających największe zachwyty wyremontowanych dworców jest z pewnością dworzec we Wrocławiu; najwięcej krytyki spadło na dworzec w Poznaniu, zamieniony w niefunkcjonalne centrum handlowe.

H0iSOC6WlaY6nVLlGO38ekTrVBuGb98LKNBcmJqk7LXA4oTkjI5Gi6T2IZfp_dworzec-z-bydgoszczy07.jpg
DtADB40fQB6k69z6tOBWlp5D9XJiaR5aJQjV4eihU1luapKvfdPA1VfCDljw_dworzec-z-bydgoszczy02.jpg

Bydgoszcz Główna – to dziś wyremontowany niewielki zabytkowy budynek dworcowy oraz wzniesiony od strony ulicy i centrum miasta nowy obiekt, przez niektórych bydgoszczan nazywany „żelazkiem”. Nietypowy kształt nowego dworca o mocno podciętych dolnych kondygnacjach wyniknął z chęci odsłonięcia widoku na mniejszy, zabytkowy budynek stacji, znajdujący się między trzecim a czwartym peronem. Nowy budynek ma pięć kondygnacji: ostatnią przeznaczono na biura, dwie dolne służą obsłudze pasażerów, na pozostałych dominują sklepy. Obecność punktów handlowych i usługowych w budynku dworcowym nie jest niczym niezwykłym, ważne jednak, by nie zdominowały one przestrzeni. Wydaje się, że w Bydgoszczy udało się zachować stosowne proporcje między funkcjami dworcowymi a handlowymi.

cVM3xj7FMeNgTdT5AuYxo1QACeuj6Dy4n7HMQrEHR1GJMz5d2s6xGiMXW8F0_dworzec-z-bydgoszczy03.jpg

Nowy budynek dworca Bydgoszcz Główna – to projekt Przedsiębiorstwa Organizacji Inwestycji Allplan. Jak przy okazji otwarcia dworca informowały media, gmach – to prawie 3,5 tys. m2 szklanej fasady, 6,4 tys. m3 betonu i 800 ton stali. Dominuje szkło – choć budynek na wizualizacjach wydawał się lekki i przejrzysty, w rzeczywistości jest znacznie bardziej przysadzisty – większość jego elewacji wykonano z szyb. O ile forma zewnętrzna ocenia na jest różnie (niektórzy uważają, że nie pasuje do historycznego dworca, że jest ciężka, bardziej toporna niż zapowiadano), więcej pozytywnych emocji wzbudza czyste, pełne światła, nowoczesne wnętrze stacji. Z kilkudziesięciu wyremontowanych w ostatnich latach przez PKP dworców zaledwie garstka jest w pełni akceptowana – zwykle użytkownicy mają różne zastrzeżenia czy to do formy architektonicznej, czy do rozwiązań funkcjonalnych czy przestrzennych. A może jednak trudno jest w XXI wieku stworzyć wygodny dworzec kolejowy?

RLx0MOm9PJFgnvH7lIrmJ6nRcewoTL4cLblza1O9ay51EaMH0Q3XIolDUZpv_dworzec-z-bydgoszczy04.jpg

Dworzec Bydgoszcz Główna
Lokalizacja: Bydgoszcz, ul. Zygmunta Augusta
Inwestor: PKP SA
Projektanci: ALLPLAN Sp. z o.o. Przedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji
Wykonawca: Budmiex
Projekt: 2013
Realizacja: 2015
Powierzchnia użytkowa: 6 tys. m2
Kubatura: 40 tys. m3
Powierzchnia zabudowy budynku głównego dworca: 2177,40 m2
Wartość inwestycji: ok. 197 mln zł (w tym ok. 120 mln zł dofinansowania z budżetu UE)
Zdjęcia: Dariusz Gackowski
Źródło zdjęć: pkpsa.pl


Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

tagi

Filharmonia w Jekaterynburgu nowy projekt architektoniczny od Zahy Hadid
Filharmonia w Jekaterynburgu nowy projekt architektoniczny od Zahy Hadid

Filharmonia w Jekaterynburgu – to jeden z nowszych projektów architektonicznych pracowni Zahy Hadid, ...

Webinarium SSAB: Tworzenie innowacyjnych dachów i fasad zaczyna się od szwedzkiego oleju rzepakowego
Webinarium SSAB: Tworzenie innowacyjnych dachów i fasad zaczyna się od szwedzkiego oleju rzepakowego

Zapraszamy na bezpłatne szkolenie dla architektów, studentów, wykonawców i wszystkich zainteresowany ...

Respite Pavilion – niezwykły obiekt architektoniczny
Respite Pavilion – niezwykły obiekt architektoniczny

Respite Pavilion powstał w Irvine w Wielkiej Brytanii. Projekt architektoniczny tego niezwykłego obi ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera