Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Dworzec Łódź Fabryczna działa

 

Czas czytania: ~3 min


KEde49KPTnpwUn3Z6OfKRXPGqqnXpLy3SyRZ4nvCucq9XNEQaC2iwYVCa0GQ_nowa-lodz-fabryczna01.jpg

Dworzec Łódź Fabryczna oficjalnie ma zostać otwarty 11 grudnia 2016 roku. Tego dnia nie tylko zaczną stąd odjeżdżać rozkładowe pociągi, ale zostanie też uruchomiony cały system komunikacji wokół dworca. Bo w miejscu dawnej stacji powstał nie tylko nowy budynek dla podróżnych, ale i wielki, nowy układ dróg - jezdni, tras autobusowych i linii tramwajowych. Za to przeskalowane, skomplikowane i dające priorytet prywatnym samochodom otoczenie dworca jest zresztą inwestycja najczęściej krytykowana.

UfvdZ7tsVARi99ybfZIUcdomU9420J2WevV8QARhe5qXaYsx6dDTp5XwOLCq_nowa-lodz-fabryczna04.jpg
yteDGc20ltljvLbiWnc55q4vUXraPaNpJo2PI3GTYTPpft9gaAgm0V5h1WmX_nowa-lodz-fabryczna05.jpg

Sam dworzec Łódź Fabryczna nie budzi aż takich kontrowersji – przeciwnie, wywołuje raczej zaciekawienie swoim ekspresyjnym kształtem oraz sposobem wykończenia. Historia planów przebudowy tej stacji jest długa; wizje nowego centrum Łodzi rysowali już i Daniel Libeskind, i Frank Gehry. Z tych wizjonerskich koncepcji nic nie wyszło, za to położona obok dworca dawna elektrownia zamieniła się w centrum kultury i nauki, zaś stary budynek stacji ustąpił miejsca nowemu.

L7hrpGNkuHxTzcNP7NdTSS62R5HKXyA78g4UoUAD4CVACsGcmpqZzvt0xqGr_nowa-lodz-fabryczna06.jpg
SbX6eEB8TF5QAddx6qb4ashSr2uiFjmk4tk4kWdpGnSY9s6cSsoN3AEFOLGW_nowa-lodz-fabryczna07.jpg

Dworzec Łódź Fabryczna, podobnie jak np. stołeczny Dworzec Centralny ma perony ukryte pod ziemią. Dzięki temu na jej powierzchni mogła powstać efektowna, jasna, duża hala, w której nowoczesny szklany dach połączono z formami, będącymi wspomnieniem stojących tu niegdyś kamienic. Architektura dworca – to połączenie różnych pomysłów. Jednym z nich jest zestawienie nowoczesnej bryły z elewacjami kamienic, innym – uzupełnienie minimalistycznej, stalowo-szklanej przestrzeni kolorowymi muralami (pojawiają się przede wszystkim w poczekalni). Efektowna, szklana kopuła w malowniczy sposób filtrująca światło do głównej dworcowej hali kryje pod swoją czaszą wygodne i dostosowane do potrzeb wszystkich pasażerów wnętrze. Trzypoziomowy dworzec wyposażono w 24 ciągi schodów ruchomych oraz 14 wind; obiekt oświetli 9 tysięcy lamp, w tym najnowocześniejsze energooszczędne oprawy typu LED; 1,6 tysiąca m2 powierzchni dworca przeznaczono na handel i usługi (ich komercjalizacja trwa).

5RkANLnQBSJ1NoTjXgpSDXFDcySjNrRxPq5BqcBwLXRfZbplQZJwpFTuUqJL_nowa-lodz-fabryczna08.jpg
vp8Yq7eR6VdFqehRnf5JNNzzXQvD7eP18C0K8KH04hXhJeJMhnl8rr6SonnP_nowa-lodz-fabryczna09.jpg

Dworzec Łódź Fabryczna największy i najnowocześniejszy multimodalny dworzec w Polsce (dworzec multimodalny to taki, który łączy w sobie dwa lub więcej środków transportu). Wjazd koleją na stację Łódź Fabryczna odbywać się będzie długim na prawie 2 kilometry podziemnym tunelem. Z położonych 16,5 m pod ziemią peronów, z pociągów dalekobieżnych pasażerowie będą się mogli przesiąść na pociągi regionalne tramwaje, autobusy, do własnych samochodów (dworzec otoczony jest parkingiem dla 1000 aut). Mieszkańcy Łodzi mają wątpliwości, czy lokowanie takiego dużego węzła komunikacyjnego w samym sercu miasta – to dobry pomysł. Gigantyczny obszar wokół stacji zamienił się w wielopoziomową plątaninę ulic, prawdziwe morze asfaltu i betonu, w którym trudno na razie się zorientować. Zaprzepaszczono szansę na stworzenie tu przyjaznej przestrzeni, tak cennej w centrum dużego miasta. Czy takie rozwiązanie dworca i jego okolic okaże się praktyczne i czy mieszkańcy Łodzi w końcu się do niego przekonają, czas pokaże.

MXeDELDfyd6khptV564wEjN5Q1b2ukrON4VbypJ85VGjR6K6uBfOeXNTYaVT_nowa-lodz-fabryczna10.jpg
6WxmcpmVKhehJdt1Vzm5RpQda2TDpPfakZzAy62FJ7IwmuoWZL9PLugmxK1R_nowa-lodz-fabryczna11.jpg
Clp28VGggvpc3Er01g0LpfV5ukHuaVHBNObm0OJtujqrP6wXDs2QIyzo8b4k_nowa-lodz-fabryczna12.jpg

Dworzec Łódź Fabryczna
Lokalizacja: Łódź, ul. Sałacińskiego 1
Inwestor: PKP Oddział Dworce Kolejowe
Projektanci: Systra, Biuro Projektów Kolejowych i Usług Inwestycyjnych
Wykonawca: konsorcjum czterech firm: Torpol, Astaldi, PBDiM, Intercor
Projekt konstrukcji: GSBK Biuro Konstrukcyjne
Powierzchnia użytkowa: 44 000 m2
Powierzchnia handlowo-usługowa: 4 000 m2
Realizacja: 2011-2016
Koszt inwestycji: 1 759 289 451 zł
Źródło zdjęć: NLF Torpol-Astaldi s.c. nlf-b2.pl, dworzec.lodz.pl, plk-sa.pl


Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

tagi

Nowy Nikiszowiec – osiedle XXI wieku?
Nowy Nikiszowiec – osiedle XXI wieku?

Nowy Nikiszowiec – to nazwa osiedla, które ma powstać w Katowicach przy ulicy Górniczego Dorobku. I ...

Apartamenty Potocka – zabawa geometrią
Apartamenty Potocka – zabawa geometrią

Apartamenty Potocka – to projekt biura Pole Architekci. Pięciokondygnacyjny dom wielorodzinny został ...

WXCA przebuduje Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach
WXCA przebuduje Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach

WXCA zaprojektuje przebudowę Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach. Dokona tego we współpracy z ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera