Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Most na minimalu

 

Czas czytania: ~2 min


cCXB1SZadbEfscIIodkj47emelS1XrmCUtnrmgRjPnQV5bI9yFLgjabYP0iN_rabobrug.JPG
W czasach, kiedy architektoniczny świat goni za sensacją i poszukuje coraz bardziej spektakularnych rozwiązań, miłą odmianą są minimalistyczne obiekty, których siła tkwi w prostocie i funkcjonalności. Taki właśnie będzie most, który w ciągu trzech lat ma powstać w pobliżu głównego dworca kolejowego w Utrechcie. O budowie pieszo-rowerowej przeprawy nad linią kolejową przebiegającą przez centrum miasta mówiło się w Utrechcie od dawna – jest to jedyny sposób, by połączyć dwie ważne, rozdzielone torami dzielnice. W ogłoszonym przez władze miejskie konkurs na projekt mostu zwyciężyła koncepcja holenderskiego biura Cepezed, które zaproponowało przyjazny dla użytkowników i łatwo dostępny obiekt o niezwykle prostej i smukłej sylwetce. Kluczowym dla jego formy rozwiązaniem jest prosty układ, w którym punkty dostępu na most pokrywają się z elementami konstrukcyjnymi. Połączone z platformami podpory-wejścia są bardzo gęsto rozmieszczone – odległość między nimi nie przekracza 25-30 metrów – w związku z czym, mimo że most będzie miał 275 metrów długości, nie będzie konieczne użycie ciężkich, masywnych elementów nośnych. W charakterystyczny sposób architekci zaprojektowali wejścia na przeprawę przy obu jej końcach. Ze względu na to, że znajdą się one w ruchliwych częściach miasta, gdzie nie ma miejsca na spokojnie wznoszące się rampy, zaproponowali ruchome chodniki, które będą wwozić pieszych i rowerzystów na most i z niego zwozić. Kolejną cechą wyróżniającą Rabobrug będzie biegnący przez jego środek rząd drzew, dzięki któremu most stanie się wizualnym przedłużeniem prowadzących do niego alei, wpisując się w zastaną tkankę miejską. Poza tym drzewa sprawią, że korzystanie z niego będzie przyjemniejsze, a nowa przestrzeń publiczna zyska na jakości. W nocy przeprawa będzie iluminowana, ale architekci zdecydowali się na bardzo skromne oświetlenie – bez olśniewającej feerii barw, ale za to spokojne i eleganckie. Zaprojektowana przez Cepezed przeprawa ma być wykonana z elementów prefabrykowanych, które na miejsce przeznaczenia będzie można bez problemu dostarczyć koleją. Dzięki temu, most może być zbudowany szybko i praktycznie bez zakłócania regularnego ruchu kolejowego. Budowa Rabobrug będzie kosztować około 14,5 miliona euro. Część tej kwoty – 8,6 miliona – przekaże Rabobank, holenderska instytucja finansowa, której siedziba znajduje się przy jednym z końców projektowanego mostu. Pozostała suma będzie pochodzić z budżetu miasta. Ukończenie budowy mostu planowane jest na pierwszy kwartał 2012 r.
GzM1CNJ8Ycr7ycYsGNEkpbnRAReOJwOCi99UOKqcQQ6WICDPIFwHy9xOhcvz_rabobrug-2.JPG
houZz2hUZLppiPZ1Ru1Qvbw9gr0eGvT7aH0QxdwZEe9QeVPXI5IssJOF2x06_rabobrug-3.JPG
TEwff8ptDHLBYMwn5c2cqDTRWqD2dO13SOleweusAWuHSFxNm5xLR3BQW9ag_rabobrug-4.JPG
7TQ5qBNAit48NpfBY3jwnDXS6Q9C9cFI1COyyPbkJiLomyD0nsDathR7MlqV_rabobrug-5.JPG
NKQQjyHVqDhSmt2VU1A9JRzfIgT2ljo4TRkSPMsF7tqzlApmwXqcNGvdMExF_rabobrug-7.jpg
lKIhF8eknkmiGKrc0uQJz9Edw1Fvl7O8o7xztWyMlMZWuT1dfj4liGemh0Ba_rabobrug-8.jpg

Podepnij swój artykuł

tagi

Budynek jako pomnik
Budynek jako pomnik

Budynek – pomnik, miejsce pamięci połączone z dziełem architektonicznym – to pomysł, który nie jest ...

Mies van der Rohe Award: polskie nominacje
Mies van der Rohe Award: polskie nominacje

EU Prize for Contemporary Architecture - Mies van der Rohe Award – to najważniejsza nagroda architek ...

Nowy obiekt architektoniczny od Art-Projekt
Nowy obiekt architektoniczny od Art-Projekt

Szkoła i przedszkole przy ul. Twardowskiego w Stargardzie – to pierwszy obiekt architektoniczny, pow ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera