Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Barwy ochronne

 

Czas czytania: ~3 min


3B00Yysx0y6wrXTqyYsA2JucObvhFDLhDUAYvevqiT2ZFN89otkwnNRXjWFa_iwmn.jpg
Wojskowy kamuflaż pokryje wkrótce budynek oddziału Królewskiego Muzeum Wojny w Manchesterze. Berlińskie biuro Topotek I postanowiło przykryć teren wokół gmachu barwami maskującymi, tworzącymi abstrakcyjny, geometryczny wzór. Pomysł okazał się na tyle ciekawy, że wygrał w międzynarodowym konkursie na projekt aranżacji przestrzeni wokół zaprojektowanego przez Daniela Libeskinda budynku. Imperial War Museum North w Manchesterze zostało otwarte w 2002 r. i mieści się w trzech, połączonych z sobą obiektach, ukształtowanych jak fragmenty rozbitego globusa. Forma brył jest czytelną metaforą destrukcyjnego wpływu wojen na świat i życie ludzi i odnosi się wprost do przesłania muzeum. Jest ono bowiem opowieścią o ludziach żyjących, walczących i ginących podczas konfliktów zbrojnych, w których Wielka Brytania uczestniczyła od 1914 roku. Muzeum Wojny w Manchesterze jest placówką edukacyjną i historyczną, posiadającą własne archiwum i kolekcje oraz opiekującą się miejscami pamięci o narodowym znaczeniu. Jego siedziba znajduje się w dzielnicy Trafford, na terenie rewitalizowanego i szybko rozwijającego się nabrzeża. W jego sąsiedztwie powstaje kompleks City Media:uk skupiający siedziby prężnie działających firm z branży multimediów i przemysłu cyfrowego. Dyrekcja muzeum oczekuje, że dzięki nowemu otoczeniu obiekt stanie się jeszcze bardziej atrakcyjny wizualnie, by sprostać wymagającemu sąsiedztwu i rosnącym ambicjom dzielnicy. Zewnętrzna przestrzeń IWMN, wpisując się w główne przesłanie ideowe instytucji, ma też zwiększyć siłę jej oddziaływania. W tym celu musi być zintegrowana z istniejącym budynkiem Libeskinda i uzupełniać go, a nie stanowić konkurencję. Ideą, która stała się podstawą zwycięskiego projektu, była chęć skonfrontowania dwóch wymiarów wojny – globalnego, rozgrywanego na arenie polityki międzynarodowej i lokalnego, dotykającego zwykłych ludzi. Autorzy koncepcji chcieli w ten sposób przypomnieć, że konflikty zbrojne nie tylko zmieniają granice na mapie świata, ale też codzienne życie i środowisko naturalne. Topotek I: „Maskujący wzór używany przez wojsko pojawia się jako abstrakcyjny obraz pola walki. Jednocześnie, kompozycja kolorystyczna tych geometrycznych wzorów nawiązuje do wizualnych cech środowiska naturalnego – stłumiona zieleń, brąz i ochra, które są zazwyczaj używane w wojskowym kamuflażu, występują również w brytyjskim krajobrazie. Chcemy w ten sposób zestawić globalną skalę wojny, reprezentowaną przez budynek Libeskinda, z jej wymiarem lokalnym, w którym tak naprawdę toczą się bitwy i cierpią ludzie”. Architekci wybrali cztery tematy przewodnie, które, ich zdaniem, charakteryzują brytyjski pejzaż – skały, pola, wodę i lasy. Elementy te zostały zredukowane i przekształcone w system plam, pokrywających lekko nachyloną powierzchnię terenu. W aranżacji przestrzeni wokół muzeum zostały również wykorzystane delikatne przesunięcia elewacji i liczne kąty budynku Libeskinda, które umożliwiły logiczne zmieszczenie i uporządkowanie bardzo rozbudowanego programu na stosunkowo małym terenie. Projekt Topotek I zakłada stworzenie nowej, czynnej przez całą dobę promenady na nabrzeżu, ulokowanego nad parkingiem ogrodu krajobrazowego, z którego będzie się roztaczał widok na budynek muzeum oraz Media City, terenu zabaw dla dzieci, przestrzeni dla ekspozycji czasowych i instalacji oraz niewielkiego stawu, funkcjonującego jako miejsce kontemplacji i zadumy. Zdaniem jurorów, koncepcja Topotek I, traktująca otoczenie muzeum jako kolaż przestrzeni sprzyjających refleksji, zgromadzeniom i zabawie, najpełniej odpowiada konkursowym wymaganiom. Nowa aranżacja terenu wokół muzeum nie tylko uzupełni jego przesłanie, ale też podniesie jego rangę w przestrzeni miejskiej. Międzynarodowy konkurs na projekt otoczenia IWMN został zorganizowany przez Royal Institue of British Architects (RIBA) i ogłoszony we wrześniu 2008 r. Zgłoszenia przysłało 50 biur, z czego 5 zostało zaproszonych do dalszych etapów. Wizja Topotek jest, póki co, wersją koncepcyjną. Teraz władze muzeum muszą znaleźć źródła finansowania inwestycji i poszukać partnerów, którzy zapewnią wsparcie budowy. Dopiero wtedy architekci we współpracy z pracownikami muzeum przystąpią do przygotowania ostatecznej wersji projektu. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, jego realizacja powinna się zakończyć w 2011 r., równocześnie z otwarciem Media City:uk.
d6bZKui9j4I2rs1EuHQeMp0WctA4dU3aSeyOTkiDTp93WYmssPnOkrnJZ72G_iwmn-2.jpg
N1M0mYjzrZFM44ZgGao3r3uP7LeecMW2CMHlVfUdEmPzQmSmXyRhTQGHctkV_iwmn-3.jpg

Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Flow – drugi etap projektu w centrum Łodzi
Flow – drugi etap projektu w centrum Łodzi

„Dwa miesiące po oficjalnej inauguracji Flow ruszamy z budową drugiego - znacznie większego i zróżni ...

Budowa Kulturoteki coraz bliżej
Budowa Kulturoteki coraz bliżej

W warszawskiej dzielnicy Wesoła być może już niedługo powstanie wyczekany budynek łączący bibliotekę ...

E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.
E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.

Regulacyjne i technologiczne zmiany w zakresie metod wznoszenia budynków doprowadziły w ostatnich la ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Świat
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera