Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Barwy ochronne

 

Czas czytania: ~3 min


3B00Yysx0y6wrXTqyYsA2JucObvhFDLhDUAYvevqiT2ZFN89otkwnNRXjWFa_iwmn.jpg
Wojskowy kamuflaż pokryje wkrótce budynek oddziału Królewskiego Muzeum Wojny w Manchesterze. Berlińskie biuro Topotek I postanowiło przykryć teren wokół gmachu barwami maskującymi, tworzącymi abstrakcyjny, geometryczny wzór. Pomysł okazał się na tyle ciekawy, że wygrał w międzynarodowym konkursie na projekt aranżacji przestrzeni wokół zaprojektowanego przez Daniela Libeskinda budynku. Imperial War Museum North w Manchesterze zostało otwarte w 2002 r. i mieści się w trzech, połączonych z sobą obiektach, ukształtowanych jak fragmenty rozbitego globusa. Forma brył jest czytelną metaforą destrukcyjnego wpływu wojen na świat i życie ludzi i odnosi się wprost do przesłania muzeum. Jest ono bowiem opowieścią o ludziach żyjących, walczących i ginących podczas konfliktów zbrojnych, w których Wielka Brytania uczestniczyła od 1914 roku. Muzeum Wojny w Manchesterze jest placówką edukacyjną i historyczną, posiadającą własne archiwum i kolekcje oraz opiekującą się miejscami pamięci o narodowym znaczeniu. Jego siedziba znajduje się w dzielnicy Trafford, na terenie rewitalizowanego i szybko rozwijającego się nabrzeża. W jego sąsiedztwie powstaje kompleks City Media:uk skupiający siedziby prężnie działających firm z branży multimediów i przemysłu cyfrowego. Dyrekcja muzeum oczekuje, że dzięki nowemu otoczeniu obiekt stanie się jeszcze bardziej atrakcyjny wizualnie, by sprostać wymagającemu sąsiedztwu i rosnącym ambicjom dzielnicy. Zewnętrzna przestrzeń IWMN, wpisując się w główne przesłanie ideowe instytucji, ma też zwiększyć siłę jej oddziaływania. W tym celu musi być zintegrowana z istniejącym budynkiem Libeskinda i uzupełniać go, a nie stanowić konkurencję. Ideą, która stała się podstawą zwycięskiego projektu, była chęć skonfrontowania dwóch wymiarów wojny – globalnego, rozgrywanego na arenie polityki międzynarodowej i lokalnego, dotykającego zwykłych ludzi. Autorzy koncepcji chcieli w ten sposób przypomnieć, że konflikty zbrojne nie tylko zmieniają granice na mapie świata, ale też codzienne życie i środowisko naturalne. Topotek I: „Maskujący wzór używany przez wojsko pojawia się jako abstrakcyjny obraz pola walki. Jednocześnie, kompozycja kolorystyczna tych geometrycznych wzorów nawiązuje do wizualnych cech środowiska naturalnego – stłumiona zieleń, brąz i ochra, które są zazwyczaj używane w wojskowym kamuflażu, występują również w brytyjskim krajobrazie. Chcemy w ten sposób zestawić globalną skalę wojny, reprezentowaną przez budynek Libeskinda, z jej wymiarem lokalnym, w którym tak naprawdę toczą się bitwy i cierpią ludzie”. Architekci wybrali cztery tematy przewodnie, które, ich zdaniem, charakteryzują brytyjski pejzaż – skały, pola, wodę i lasy. Elementy te zostały zredukowane i przekształcone w system plam, pokrywających lekko nachyloną powierzchnię terenu. W aranżacji przestrzeni wokół muzeum zostały również wykorzystane delikatne przesunięcia elewacji i liczne kąty budynku Libeskinda, które umożliwiły logiczne zmieszczenie i uporządkowanie bardzo rozbudowanego programu na stosunkowo małym terenie. Projekt Topotek I zakłada stworzenie nowej, czynnej przez całą dobę promenady na nabrzeżu, ulokowanego nad parkingiem ogrodu krajobrazowego, z którego będzie się roztaczał widok na budynek muzeum oraz Media City, terenu zabaw dla dzieci, przestrzeni dla ekspozycji czasowych i instalacji oraz niewielkiego stawu, funkcjonującego jako miejsce kontemplacji i zadumy. Zdaniem jurorów, koncepcja Topotek I, traktująca otoczenie muzeum jako kolaż przestrzeni sprzyjających refleksji, zgromadzeniom i zabawie, najpełniej odpowiada konkursowym wymaganiom. Nowa aranżacja terenu wokół muzeum nie tylko uzupełni jego przesłanie, ale też podniesie jego rangę w przestrzeni miejskiej. Międzynarodowy konkurs na projekt otoczenia IWMN został zorganizowany przez Royal Institue of British Architects (RIBA) i ogłoszony we wrześniu 2008 r. Zgłoszenia przysłało 50 biur, z czego 5 zostało zaproszonych do dalszych etapów. Wizja Topotek jest, póki co, wersją koncepcyjną. Teraz władze muzeum muszą znaleźć źródła finansowania inwestycji i poszukać partnerów, którzy zapewnią wsparcie budowy. Dopiero wtedy architekci we współpracy z pracownikami muzeum przystąpią do przygotowania ostatecznej wersji projektu. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, jego realizacja powinna się zakończyć w 2011 r., równocześnie z otwarciem Media City:uk.
d6bZKui9j4I2rs1EuHQeMp0WctA4dU3aSeyOTkiDTp93WYmssPnOkrnJZ72G_iwmn-2.jpg
N1M0mYjzrZFM44ZgGao3r3uP7LeecMW2CMHlVfUdEmPzQmSmXyRhTQGHctkV_iwmn-3.jpg

Podepnij swój artykuł

tagi

Heinle, Wisher und Partner Architekci projektują w Krakowie
Heinle, Wisher und Partner Architekci projektują w Krakowie

Dziś każde miasto chce mieć swoje centrum nauki – placówki takie są bowiem niezwykle atrakcyjnymi ob ...

Projekt zielonej biblioteki
Projekt zielonej biblioteki

Projekt zielonej biblioteki sami architekci nazwali „Zielonym statkiem kosmicznym” - co od razu suge ...

Dom jednorodzinny w nowym wydaniu
Dom jednorodzinny w nowym wydaniu

Polskie miasta i wsie pełne są domów jednorodzinnych sprzed 30, 40, 50 lat. Zwykle nie są to wysokie ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera