Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Chiny na nowej ścieżce ?

 

Czas czytania: ~3 min


abNASCwgALBRM6SUNwW5ueIuTE5UkwwvDkkq4sobObMdOyjne65avk8UEYSk_biballnogues-built-to-wear.jpg
Demokracja to ostatnie słowo, które kojarzymy z Chinami. A tymczasem właśnie tam – w Shenzhen i Hong Kongu – 6 grudnia otwarte zostało niezwykle demokratyczne Biennale Architektury i Urbanistyki. Demokratyczne, bo nastawione na współpracę z mieszkańcami tych miast oraz pełną dostępność wszystkich odbywających się w jego ramach wystaw i wydarzeń. Impreza potrwa do 23 stycznia 2010 r. W tym roku biennale w Shenzhen i Hong Kongu (SZHKB) odbywa się po raz trzeci (poprzednie miały miejsce w 2005 i 2007 r.), a jego hasłem przewodnim jest „Miejska mobilizacja”. Działania biennale skupiają się na dwóch zasadniczych kwestiach: zaangażowaniu mieszkańców w kształtowanie przestrzeni ich miast oraz próbie przewartościowania zasad rządzących współczesną architekturą i urbanistyką z typowo kapitalistycznych na społecznie odpowiedzialne. Główną podstawą ideową chińskiego biennale jest nastawienie na interakcję z mieszkańcami i codziennymi użytkownikami miast. Występują oni zarówno w roli aktywnych uczestników wydarzeń, jak i publiczności. Mogli też proponować i tworzyć własne prace, które potem znalazły się na wystawach obok dzieł profesjonalnych architektów, urbanistów i artystów. W ten sposób, organizatorzy SZHKB chcą zachęcać tzw. zwykłych obywateli do aktywnego udziału w kreowaniu swojego otoczenia, a także przełamać barierę elitarności, która jest typowa dla konkurencyjnych biennale sztuki i architektury. Chińska impreza ma się od nich odróżniać w pełni demokratycznym charakterem wystaw i wydarzeń. Dlatego SZHKB nie ma konkretnej siedziby w muzeum czy galerii – „atakuje” całe miasto, przekształcając je w wielką przestrzeń wystawienniczą, a nawet promieniując na inne ośrodki. I tu pojawia się kolejny aspekt „miejskiej mobilizacji” – z jednej strony ma ona przyciągać turystów do miast-gospodarzy, z drugiej – zachęcać ich mieszkańców do poznawania innych ośrodków. Druga grupa problemów SZHKB skupia się na pracy architektów i urbanistów, a konkretnie – na jej wymiarze społecznym. Organizatorzy chcą podkreślić, że projektowanie współczesnych miast nie może polegać wyłącznie na tworzeniu funkcjonalnych rozwiązań komunikacyjnych i planowym zabudowywaniu przestrzeni. Jego głównym wyzwaniem powinno być organizowanie życia mieszkańców i umożliwienie im rozwoju oraz sprzyjanie tworzeniu więzi społecznych. Niezwykle ważna jest też dbałość o interesy wszystkich grup społecznych. Tymczasem diagnoza rzeczywistości jest mało optymistyczna – znakomita większość architektów i urbanistów skupia się na budowaniu w fizycznej przestrzeni, rzadko przywiązując wagę do uwarunkowań „niematerialnych” – struktury społecznej, potrzeb mieszkańców i uwarunkowań politycznych w danym mieście czy w odniesieniu do konkretnego budynku. Częściej też ulegają interesowi władz lub nastawionej wyłącznie na zysk machiny kapitalizmu, niż przywiązują wagę do szeroko pojętej odpowiedzialności. Celem biennale jest więc także mobilizowanie urbanistów i architektów, żeby przywrócili swojej pracy bardziej ludzki, społeczny wymiar, a artystów, pisarzy, muzyków, filmowców, myślicieli, działaczy społecznych, polityków i samych mieszkańców – żeby służyli im intelektualnym wsparciem. I właśnie taką intelektualną krytykę i współpracę oraz aktywność społeczną biennale ma pobudzać. Nawoływanie do demokracji i partycypacji społecznej w kształtowaniu przestrzeni miast w Państwie Środka może wydawać się dziwne. Trzeba jednak pamiętać, że Shenzen i Hong Kong – bliźniacze miasta w delcie Pearl River na południu Chin – uważane są za siłę napędową chińskiej polityki „otwierania drzwi” oraz ognisko eksperymentów ekonomicznych i społecznych, które maja się przyczynić do transformacji politycznej w tym kraju. Na SZHKB prezentowane są między innymi prace takich artystów, jak: MAD (Pekin), Sou Fujimoto (Japonia), Ball Nogues (Los Angeles), Mésarchitectures (Francja), Triptyque (Brazylia), Jiakun Architects (Chiny), LOT-EK (Nowy Jork), Rigo 23 (Portugalia), Liu Xiaoliang (Chiny), FRANCESCHINI i ALLENDE/Futurefarmers (San Francisco). Fot.: Sun Xiaoxi/Approach Architecture Studio
k7oHYTwlB2u8mCMIx5bc7tKaK78iYwkr5xE44lq1qB2Pz5DcdfhNAnNtHbi2_bijiakun-architects-with-the-wind.jpg
NixzSvRg9Hl3RaZoYdpETHdtrtpyzff4sPbyFzSrbXNpVWVZC7MASpbcBZjq_bimad-footprints-in-the-square.jpg
vgUhCzaJkdhn7DORXZvh00UZL0V721MfUdJFHtSogoSdUszoR7TQCS7wo6W9_birigo23-snow-bull-station.jpg
K93Ed0yyJSGTflj0S2O6Xmi3i55GkBdctvjGVKbDaF6PmbFvo7DVEGGKXdUf_bisoufujimoto-walking-chairs.jpg
tO3Ipf8SQcHYqrDRmxJ5QCJnG2hfYbJWp73ZC08l34y83tluVSrJbREtdmK7_bitriptyque-creature.jpg

Podepnij swój artykuł

tagi

Hala sportowa w Warszawie - wyniki konkursu architektonicznego
Hala sportowa w Warszawie - wyniki konkursu architektonicznego

Konkurs architektoniczny na projekt wielofunkcyjnej hali sportowej wraz z zagospodarowaniem terenu w ...

Webinarium H+H: Rozwiązania ścienne w kontekście aktualnych wymagań akustycznych i termicznych
Webinarium H+H: Rozwiązania ścienne w kontekście aktualnych wymagań akustycznych i termicznych

Zapraszamy na bezpłatne szkolenie dla architektów, studentów, wykonawców i wszystkich zainteresowany ...

Webinarium Ruukki - System ścienny Ruukki Forma 27.09.2018
Webinarium Ruukki - System ścienny Ruukki Forma 27.09.2018

Zapraszamy na bezpłatne szkolenie dla architektów, studentów, wykonawców i wszystkich zainteresowany ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera