Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Bricks in the wall

 

Czas czytania: ~6 min


l3VrAxwedBg6yicY06hKVpK4Id4EbZFFg27nVj7eMNHIdBK6lJUtPZhpqEiN_atelier-vens-vanbelle-notariaat.jpg

Stal, szkło, powłoki fotowoltaiczne, membrany z tworzyw sztucznych... Architektura jest dziedziną ściśle związaną z postępem technologicznym i podatną na nowinki i innowacje umożliwiające przekraczanie kolejnych granic – wysokości, lekkości, transparentności i elastyczności. Z drugiej strony – na marginesie tego pędu za postępem – wciąż żywa jest tradycja i architekci coraz częściej sięgają po 'stare jak świat' materiały i rzemieślnicze metody wznoszenia budynków. Powrót do tradycji wydaje się remedium na ciągły pośpiech, a przy tym doskonale wpisuje się w nurt zrównoważonego projektowania opartego o naturalne, lokalnie dostępne zasoby i siłę roboczą.

3udAfKCxPOf2WZuKj8ZMMKKF1RqxdsE2PtzukyAQXE6es2boQGDeXHzSrBUo_anagram-architects-sahrdc.jpg

Jednym z najstarszych budulców, jakimi posługuje się ludzkość, jest cegła. Początki jej historii datowane są na około 7500 lat p.n.e., kiedy to wytwarzane z błota 'klocki' pojawiły w rejonie Tygrysu w Mezopotamii. Od tego czasu metody produkcji cegły znacząco się zmieniły, niemniej wciąż jest ona jednym z najważniejszych budulców w środowisku tworzonym przez człowieka. Jak podkreśla dr Ali Arasteh, główny inżynier w The Brick Development Association, nie ma innego materiału budowlanego, który cechuje się taką trwałością przy równie niewielkich kosztach konserwacji i utrzymania budynku. Poza tym, cegła daje możliwość niezwykle plastycznego kształtowania elewacji budynku.

Z połączenia tradycyjnego materiału i techniki budowlanej z nowoczesnymi metodami projektowania powstała niezwykła elewacja budynku Południowoazjatyckiego Centrum Dokumentacji Praw Człowieka (SAHRDC) w New Dehli zaprojektowanego przez biuro Anagram Architects. Zrealizowany w 2009 r. obiekt w następnym roku otrzymał drugą nagrodę w konkursie Brick Award nagradzającym najlepsze ceglane budynki na świecie, zdobywając uznanie jurorów połączeniem funkcjonalności z pełnym ekspresji, 'poetyckim' ukształtowaniem elewacji.

9mBrYphPkAWhof04IugArCinbBbykGMVu7Cl4pIpMCMNZkH6SRuhbrOHP08P_anagram-architects-sahrdc-2.jpg

Nowa siedziba SAHRDC powstała na małej działce o powierzchni zaledwie 50 metrów kwadratowych. W połączeniu z niewielkim budżetem przeznaczonym na inwestycję, wymusiło to na architektach położenie szczególnego nacisku na efektywne wykorzystanie przestrzeni oraz minimalizację kosztów budowy. Ponieważ budynek ulokowany jest przy ruchliwym skrzyżowaniu, gdzie jest także duże natężenie ruchu pieszego, architekci musieli stworzyć barierę akustyczną chroniącą przestrzeń biurową od dobiegającego z zewnątrz hałasu. Jednocześnie chcieli, by budynek pozostawał w dialogu z otoczeniem.

Sposobem na pogodzenie tych aspektów okazała się dynamicznie ukształtowana, ażurowa ściana kurtynowa zapewniająca pracownikom prywatność i spokój, a jednocześnie – dzięki pełnej ekspresji formie – urozmaicająca krajobraz ulicy. Ceglane moduły tworzą na jej powierzchni skomplikowany wzór nawiązujący do tradycyjnych w południowoazjatyckiej architekturze brise soleils. Zróżnicowana faktura ściany i otwory między cegłami sprawiają, że strefa buforowa jest dobrze wentylowana i zacieniona.

qNmlIKqMq4txK0or4ojyRYwkDBhMDz04DZjx9dyQHyUJXbJG1Ljb6JAtVObW_kirk-kapital-headquarters-olafur-eliasson.jpg

Poszukiwania optymalnego rozwiązania dla wzoru fasady trwały ponad miesiąc. Ostateczny efekt jest wypadkową modelowania komputerowego, dzięki któremu architektom udało się opracować prosty moduł zapewniający wizualną i fakturową spójność ściany oraz współpracy z miejscowymi murarzami i kamieniarzami, którzy wspierali architektów swoim doświadczeniem.

Jak bardzo dekoracyjnym materiałem może być cegła pokazał Peter Zumthor w zaprojektowanym przez siebie budynku Kolumba Art Museum w Kolonii. Ukończony w 2007 r. obiekt miał być nie tylko współczesnym dziełem architektury, ale także opowieścią o dziejach miasta i – w szerszym kontekście – historii stworzonej przez człowieka cywilizacji. Zobowiązywała do tego jego lokalizacja – budynek wyrósł na ruinach zniszczonego podczas drugiej wojny światowej gotyckiego kościoła pod wezwaniem św. Kolumby. Mury z szarej cegły integrują pozostałości ceglanych ścian świątyni, a ich jasny kolor i perforowane powierzchnie sprawiają, że nowa bryła, mimo znaczących gabarytów, nie jest przytłaczająca. W 2008 r. budynek Zumthora otrzymał za ten projekt pierwszą nagrodę w konkursie Brick Award, zdobywając uznanie jurorów 'kompozycją ceglanych ścian przywołującą na myśl splot dzianiny'.

g1F07T4SUirMglKKeXqmhMALsxezCKLxGnF1qIfQKvzxt9BRAq2vWqTXnk36_nord-substation-fotandrew-lee.jpg

Cegła jest materiałem, który doskonale nadaje się to tworzenia na elewacjach budynków ażurowych i przestrzennych ornamentów. Taki zabieg zastosowali architekci z dublińskiej pracowni TAKA adaptując dawną stajnię na dom mieszkalny. Sąsiedztwo wiktoriańskich, ceglanych budynków stało się inspiracją dla architektów, którzy zdecydowali się użyć tego samego materiału, nadając jednak fasadzie domu znacznie bardziej ekspresyjny charakter. Został on uzyskany dzięki ułożeniu cegieł w taki sposób, że część z nich wystaje przed lico ściany, w efekcie czego na elewacji budynku powstała trójwymiarowa kompozycja będąca źródłem nieustannej gry światła i cienia. W tylnej – ażurowej – elewacji, część cegieł została usunięta, żeby zapewnić wentylację i dostęp światła do znajdujących się na nią pomieszczeń.

zGmFuIRCFUjXfAmxGyZds9pU2sjxd8LFbq0lm8bs1la15NfHTboBBYMvYrN1_nord-substation-fotandrew-lee-2.jpg

W zaprojektowanym przez TAKA domu ważnym aspektem użycia cegły było wpisanie budynku w kontekst okolicznej zabudowy. Podobnie jest w przypadku obiektu podstacji elektrycznej zrealizowanej jako element infrastruktury na potrzeby Igrzysk Olimpijskich w Londynie w 2012 r. Nawiązując do tradycji budownictwa przemysłowego, architekci ze studia NORD z Glasgow zaprojektowali budynek z cegły. Jej czarny kolor jest z kolei ukłonem w stronę istniejących w najbliższym sąsiedztwie industrialnych obiektów. Do jego wzniesienia użyto 130 tysięcy cegieł, z których wiele zostało dociętych na miejscu przez zespół wykwalifikowanych murarzy.

Jak podkreśla Alan Pert, dyrektor NORD, cegła jest budulcem, który doskonale sprawdza się w różnych sytuacjach architektonicznych. W tym budynku na przykład ma różne zastosowanie – użyto jej w konstrukcji ścian nośnych, zapewniających naturalną wentylację ażurowych ścianach wokół transformatorowni, a także jako materiału o walorach czysto dekoracyjnych. Podstacja miała bowiem być nie tylko obiektem funkcjonalnym, ale także odznaczać się walorami estetycznymi godnymi oprawy Igrzysk Olimpijskich.

OoLv8TVxgpIwLciDj2UDs1FwEOrq1XyPjTsijTzQyv2Meibh7PsIqzBeR7n8_peter-zumthor-kolumba-museum.jpg

Szukając niestandardowych sposobów zastosowania cegły, architekci często łączą ją z nowoczesnymi materiałami, takimi jak szkło czy gładkie powierzchnie tynkowane, które tworzą dynamiczny kontrast z fakturą ceglanej ściany. Metodą tą posłużyli się architekci z Atelier Vens Vanbelle projektując biuro notarialne. Jego prosta bryła uderza zestawieniem ścian z czerwonej cegły i wpisanych w nie białych, stalowych ram, w które ujęte zostały okna. Surowość i chropowatość solidnych ścian, do których wzniesienia zastosowano stare cegły została przełamana dużymi, gładkimi panelami szkła. Takie zestawienie nadaje budynkowi dynamiczny, nowoczesny charakter.

N2Jbbh1lRX7cDS5AS9cINL4JLzx2cfLsdXMddOC3svY5ZdxQuQsDRaHtWusm_taka-mews-house-fotalice-clancy.jpg

O tym, jak bardzo plastycznym materiałem jest cegła, świadczy budynek zaprojektowany przez Olafura Eliassona – siedziba holenderskiej firmy KIRK Capital A/S, która ma powstać na terenie portu w miejscowości Veje. Wyrastający z wody budynek dostępny przez pomost z nabrzeża portowego odznaczać się będzie krzywoliniowo ukształtowanymi elewacjami zbudowanymi z cegły i przeprutymi wysokimi otworami o półeliptycznych formach, wypełnionymi dużymi taflami szkła. Cegła będzie wyeksponowana także we wnętrzach budynku, zarówno w części biurowej zajmującej wyższe kondygnacje, jak i ulokowanej na parterze strefie ogólnodostępnej z kawiarniami i galeriami.


Podepnij swój artykuł

tagi

Architektura Roku Województwa Śląskiego 2018 – znamy wyniki konkursu architektonicznego
Architektura Roku Województwa Śląskiego 2018 – znamy wyniki konkursu architektonicznego

Architektura Roku Województwa Śląskiego 2018 oraz Najlepsza Przestrzeń Publiczna 2018 – to dwa konku ...

Horizone Studio projektuje w Krakowie
Horizone Studio projektuje w Krakowie

Horizone Studio jest odpowiedzialne za projekt architektoniczny zespołu sześciu domów jednorodzinnyc ...

Filharmonia w Jekaterynburgu nowy projekt architektoniczny od Zahy Hadid
Filharmonia w Jekaterynburgu nowy projekt architektoniczny od Zahy Hadid

Filharmonia w Jekaterynburgu – to jeden z nowszych projektów architektonicznych pracowni Zahy Hadid, ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera