Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Możemy naśladować naturę - wywiad z Patrickiem Schumacherem

 

Czas czytania: ~3 min


Magazyn dla architektów

 

ug4wwjZl8cZRPZw4V9NgpLelPyWLq7jH5PbfziruCPRgFncWZgtgzQ6vuFTS_mozemynasladowannature1.jpg

Mamy w tej chwili możliwość pracy w oparciu o kompleksowe zasady organizacji oraz formowania się przedmiotów przypominające reguły, jakim podlega powstawanie form biologicznych oraz geologicznych w naturalnym środowisku, a więc morfologiami, które bazują na paradygmacie złożoności. Dzięki komputerom możemy symulować te procesy. Stąd zmiana paradygmatu, która
przyniosła to, co było zawsze wielkim marzeniem architektury, a więc możliwość naśladowania natury - mówi Patrick Schumacher

Thomas Redl: Jakie znaczenie dla rozwoju architektury, a w szczególności rozwoju twórczości
Zahy Hadid miała wystawa „Deconstructivist Architecture“ prezentowana w nowojorskim MOMA w 1988 roku?
Patrick Schumacher: Wystawa raczej podsumowywała tendencje, które rozwijały się od jakiegoś
czasu. Budowała język ich opisu i skierowała napływ młodych, kreatywnych sił do obszaru
innowacji, co przyspieszyło rozwój nowych nurtów w architekturze. Ważne było też to, że wystawa
opisywała te kierunki, które przeciwstawiały się postmodernizmowi w jego historyzującej formie.
Zaprezentowani na niej architekci wzorowali się na abstrakcyjnym, innowacyjnym oraz progresywnym duchu wczesnej moderny. To była mała grupa siedmiu projektantów (choć oczywiście mogło być
ich więcej), dla których wystawa okazała się być przełomowym momentem w ich karierze. W tym
okresie poznałem Zahę Hadid. Spotkałem ją w czasie kongresu pt. “The Deconstructors“ w Tate Gallery w Londynie i złożyłem aplikację do pracowni. Oczywiście miałem wcześniej plan, żeby u niej
pracować, ale spotkanie osobiste przyspieszyło decyzję. Byłem wtedy bardzo ambitny i chciałem
być częścią tego nowego, hipisowskiego ruchu.

jXtIPqeiq60BMb1O3Y21hiLUUhbuJFT3qHZ90KhnXYM1XwBQt1TSpwcvMXfw_mozemynasladowannature.jpg

T. R.: Do tej grupy należeli Frank O. Gehry, Peter Eisenmann, Bernard Tschumi, Coop Himmelb(
l)au, Daniel Libeskind, Rem Kohlhaas i Zaha Hadid. Ich duchowym patronem był Jacques
Derrida, który stworzył termin “dekonstrukcja”.
P. S.: Jacques Derrida zbudował termin “dekonstrukcja” do uprawiania krytyki filozoficznej.
Peter Eisenmann und Bernard Tschumi zaprosili Derridę do współpracy jako prekursorzy nurtu
wykorzystującej filozofię w architekturze. Pojęcie architektury dekonstrukcji jest wynikiem tej
kooperacji, ale jego bezpośrednim autorem nie jest Derrida, ale Joseph Giovannini. To on przyznaje
sobie pierwszeństwo zastosowania tego pojęcia do opisu stylu architektonicznego. Jest to zatem
wytwór dyskursu teoretycznego odbywającego się na kanwie rozważań filozoficznych.
T. R.: Jak dalece wpływ na ten ruch miał rosyjski konstruktywizm oraz suprematyzm ? Zaha
Hadid w swoich wypowiedziach wprost odwołuje się do tej tradycji.
P. S.: Radykalne kierunki nowoczesnej sztuki oraz architektury były bardzo ważne dla twórców nurtu
dekonstrukcji. Suprematyzm odegrał swoją rolę nie tylko w rozwoju Zahy Hadid, ale także Rema
Koolhaasa. Dla Tschumiego ważniejszy z kolei był konstruktywizm Jakuba Tschernikowa. Libeskind
bardziej orientował się na kubizm i techniki kolażu. Pomimo silnego związku z tamtymi ideami
wszyscy oni poszukiwali większej dynamiki, intensywności i kompleksowości niż przedstawiciele
klasycznej awangardy. Ale rzeczywiście takie, rozwijane w latach dwudziestych XX wieku,
idee, jak konstruktywizm czy suprematyzm w architekturze lub kubizm w sztukach wizualnych,
powróciły z dużą siłą.

Dalsza część wywiadu w najnowszym numerze e-magazynu Krytyka Architektury. Pobierz TUTAJ


Podepnij swój artykuł

tagi

Niezwykły dom dla gości
Niezwykły dom dla gości

Dom dla gości, jaki pracownia Studio 512 zaprojektowała w Teksasie sami autorzy projektu architekton ...

Skra – wyniki konkursu architektonicznego
Skra – wyniki konkursu architektonicznego

Konkurs architektoniczny na projekt nowego zagospodarowania terenu sportowego Skra w Warszawie władz ...

Architektura Roku Województwa Śląskiego 2018 – znamy wyniki konkursu architektonicznego
Architektura Roku Województwa Śląskiego 2018 – znamy wyniki konkursu architektonicznego

Architektura Roku Województwa Śląskiego 2018 oraz Najlepsza Przestrzeń Publiczna 2018 – to dwa konku ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera