Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Przestrzeń dla ludzi - wywiad

 

Czas czytania: ~2 min


Przestrzenie na pozór niezagospodarowane, poprzez właściwe ich zestawienie i powiązanie w strukturze budynku stają się potencjalne

 

GKX1odAR1mH7vP3rUgmOc8oehSNPLZxj2Sd26mHREixkruA9BSOzk1p4551y_wywiad-z-kryt.JPG

Jako użytkownicy przestrzeni szukamy w sposób naturalny miejsc, po których można poruszać się na piechotę, ze spójną, zwartą zabudową i wieloma przestrzeniami wspólnymi – placami, skwerami, parkami. Tak wyglądają zarówno greckie miasteczka, jak i np. stare miasto w Krakowie, fragmenty Kazimierza Dolnego nad Wisłą czy Zamościa. Te zasady projektowania przestrzeni wykorzystaliśmy tworząc koncepcję nowej dzielnicy Siewierza - mówi Robert Moritz prezes firmy Alta S.A., inwestora Siewierza Jeziornej - dzielnicy miasta budowanej zgodnie z zasadami zrównoważonej urbanistyki.

K.A. Jesteście Państwo inwestorem projektu zbudowania od podstaw dzielnicy zaprojektowanej wedle zasad zrównoważonej urbanistyki. Jak doszło do powstania tego pomysłu?
R.M: Zarówno mój ojciec, który jest przewodniczącym Rady Nadzorczej Alta S.A., jak i ja od dawna nie mogliśmy zrozumieć, co jest przyczyną chaosu w polskich miastach. Nasze doświadczenie z branży logistycznej nauczyło nas poszukiwania prostych, logicznych rozwiązań. Dlatego spotkanie z Maciejem Mycielskim, praktykiem nowej urbanistyki, otworzyło nam oczy na ogromne możliwości biznesowe leżące w sektorze wielkoobszarowych inwestycji łączących różne funkcje.

K.A. A więc Siewierz Jeziorna to będzie przestrzeń dla ludzi, a nie dla samochodów ?
R.M: Moim zdaniem taka opozycja nie jest do końca uprawniona. Większość ludzi jest przecież równocześnie pieszymi i użytkownikami samochodów, a więc konieczne jest uwzględnienie pełni ich potrzeb. Siewierz Jeziorna to będzie wielofunkcyjna przestrzeń, w której wszystko jest pod ręką, a przez to rzadziej powstaje potrzeba jazdy samochodem. To istotne z punktu widzenia środowiska naturalnego, ale ma także wpływ na budżet gminy. Chcemy stworzyć miejsce, w którym wszyscy będą się czuli się dobrze, niezależnie od tego, czy w danej chwili są pieszymi, rowerzystami czy też kierowcami.

Dalsza część wywiadu w e-magazynie Krytyka Architektury 1/2014. Pobierz TUTAJ


Podepnij swój artykuł

tagi

European Prize for Urban Public Space – 10 nominacji z Polskich
European Prize for Urban Public Space – 10 nominacji z Polskich

European Prize for Urban Public Space – to organizowany w trybie biennale prestiżowy konkurs, w któr ...

Pomnik Historii: kolejne dziesięć super-zabytków
Pomnik Historii: kolejne dziesięć super-zabytków

Pomnik Historii – to tytuł, który możne otrzymać obiekt zabytkowy. To jedna z pięciu wpisanych do us ...

Wykład Ultra Architects i dyskusja o Architekturze Łodzi XIX i XXI w. 26.04.18
Wykład Ultra Architects i dyskusja o Architekturze Łodzi XIX i XXI w. 26.04.18

26 kwietnia o godz. 18:30 na Politechnice Łódzkiej odbędzie się finisaz wystawy Plebiscytu Polska Ar ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera