Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Imre Makovecz

 

Czas czytania: ~2 min


Imre Makovecz

 

9t8GmfSsKFPCDqF43xvYnz4r8ZP73nuDTPhfQaIANFKhJSFvvJ9T0hjdURrh_makovecz.jpg
Imre Makovecz urodził się 20 listopada 1935 r. Architekt węgierski. W 1959 r. ukończył Wydział Budownictwa i Transportu Politechniki w Budapeszcie, a następnie pracował w miejskich biurach projektowych BUVÁTI (1959-52), SZÖVTERV (1962-71) w Budapeszcie. Jego wczesne prace takie jak Csákányosi Tavern (1968), Tatabánya, wskazują na inspiracje Frankiem Lloydem Wrightem i Rudolfem Steinerem. Po 1969 r. wraz z innymi, zaczął studiować ruchy narodów i ich przestrzenne zasięgi, na tych studiach oparł następujące projekty: pracę konkursową „Przestrzeń minimalna” (1972, niezrealizowany) i wnętrze kaplicy pogrzebowej, z Gáborem Mezei, (ur. 1935), Cmentarz Farkasréti – Budapeszt. Pracując w miejskim biurze VÁTI (1971–7) zaprojektował Centrum Kulturalne (1974-7) w Sárospatak, jeden z najbardziej oryginalnych powojennych budynków na Węgrzech. Ma on kształt litery U inspirowany urbanistycznym kontekstem. Ten częściowo dwukondygnacyjny budynek jest zdominowany faliście ukształtowanym, pokrytym dachówką dachem. Motywy w kształcie oczu, znajdujące się na balkonach usytuowanych nad wejściem głównym, podkreślają centrum elewacji. Konstrukcja dachu jest drewniana i podparta wyrastającymi z kolumn belkami przypominającymi gałęzie wyrastające z pnia drzew. Makovecz zajmował się także węgierską kulturą ludową i twórczością Ödöna Lechnera i Károlya Kósa. Centrum sportowe (1977–9), Visegrád, jest nieskomplikowane, posiada wygięty kształt, drewnianą konstrukcję i czerpie z ornamentyki ludowej. Odrzucając wyobcowanie i bezosobowość XX wiecznej architektury Makovecz stwarza unikalną, opartą głównie na drewnie architekturę inspirowaną człowiekiem i formami natury. Wykorzystuje on nawet pnie drzew do podtrzymania konstrukcji w Centrum Kultury (1981), Zalaszentlászló, i willi Gubcsi (1986), Budapeszt. Wygłasza wykłady w Stowarzyszeniu Architektów Węgierskich w Budapeszcie w (1971–3, 1982–4, 1986–8) a w 1984 rozpoczyna niezależną praktykę w zespole Makona, z Ágnes Kravár (ur. 1948) i Ervin Nagy (ur. 1950). Makovecz zaprojektował wiele wiejskich ośrodków kultury, kościoły takie jak kościół luterański (1986–90), Siófok, i rzymsko katolicki (1988–90), Paks, oraz węgierski pawilon wystawowy (1990–92) na Expo’ 92 w Sewilli.
2EO8qz3PWSmF2AhlQrKaI7nL5HogiGXdqdIqXHz302AytI0TPwUTxwq91xZu_makoveczsarospatak.jpg
kZKDJckve4OUEcY4VM0bDdpopHOpZcc0Pk5n00gB0UhJr0mmTaxFDOClniwC_makoveczwillapete.jpg
eydJWtBMEngNgEzHCqxxdcezAqbfitIuwSfQpMCScccGNHvcutkvbwZrZzgz_makoveczkosciolluteranski.jpg
3gPDqi0XQKTAIpUdN33gODcNWoUG8nexLLAnJB7P1qmAzX539is33LArDiYi_makoveczteatrmako.jpg

Podepnij swój artykuł

tagi

Webinarium Geberit: Łazienka bez barier
Webinarium Geberit: Łazienka bez barier

Zapraszamy na bezpłatne szkolenie dla architektów, studentów, wykonawców i wszystkich zainteresowany ...

Brabank – architektura mieszkaniowa obok Muzeum II Wojny Światowej
Brabank – architektura mieszkaniowa obok Muzeum II Wojny Światowej

Brabank – to nazwa składającego się z trzech budynków niewielkiego kompleksu zabudowy mieszkaniowej, ...

B3000 – projekt architektoniczny z koleją w tle
B3000 – projekt architektoniczny z koleją w tle

B3000 – tak nazwano projekt przebudowy i rozbudowy dawnego budynku wielopoziomowego parkingu, jaki o ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera