Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Leżący wieżowiec

 

Czas czytania: ~3 min


86YyHhfinlL41bjujqTywuPuCwRQbuD4ggBhjLvSzl0lJrHK3u84vLOu2C9r_calgary-peace-bridge.jpg
„Gdyby horyzontalną tubę mostu postawić pionowo, byłby z niej całkiem niezły wieżowiec” – tak o swoim projekcie „Peace Bridge” dla Calgary w Kanadzie mówi Santiago Calatrava. Czerwona, cylindryczna konstrukcja będzie się rozciągać nad Bow River i połączy centrum miasta z Prince’s Island, ułatwiając mieszkańcom przedostanie się przez rzekę pieszo lub na rowerach. Calatrava ma już na swoim koncie wiele przepraw – delikatnych, stalowych, asymetrycznych konstrukcji – ale ta w Calgary ma być wyjątkowa. Jej nietypowość polega przede wszystkim na tym, że będzie pozbawiona elementów wertykalnych i filarów w korycie rzeki. „Prosta na pierwszy rzut oka konstrukcja musi być niezwykle zaawansowana pod względem technologicznym, bardziej niż moje wszystkie wcześniejsze projekty” – wyjaśnia Calatrava. Most będzie też wyjątkowy pod względem koloru – architekt podkreśla, że większość przepraw, które zaprojektował do tej pory jest białych (wśród nielicznych wyjątków jest oddany niedawno do użytku most w Wenecji), tymczasem „Peace Bridge” będzie intensywnie czerwony. Czerwień pokrywająca konstrukcję na zewnątrz w połączeniu z białym wnętrzem jest nawiązaniem do kolorów kanadyjskiej flagi. Wyrazista barwa ma też sprawić, że przeprawa będzie się wyróżniała z otoczenia podczas śnieżnej zimy, kiedy wszystko wokół tonie w bieli. Calatrava podkreśla, że jego zamiarem było zaprojektowanie przyjaznego, „ludzkiego” mostu. W wywiadzie dla Calgary Herald powiedział: „Według mnie, potrzebny jest tu most, który zaprasza, by przez niego przejść, nawet kiedy wieje silny wiatr i pada śnieg. Z tego powodu zdecydowałem się na pewne rozwiązania funkcjonalne, jak choćby szklane zadaszenie. Ta przeprawa ma bardzo humanistyczny charakter. Mogłem wprawdzie zaprojektować most, którego pokonywanie byłoby przygodą, podróżą, lub czymkolwiek innym. Albo most wiszący, który by się delikatnie poruszał. Ale chciałem, żeby to był po prostu most dla ludzi. I dla tych, którzy uprawiają jogging, i dla rowerzystów, którzy przemieszczają się miedzy Princes’s Island a centrum miasta, i dla matek z wózkami i małymi dziećmi. Ten most ma naprawdę połączyć dwie części miasta. Dlatego musi być przyjazny dla wszystkich”. Nie tylko kolor ma wyróżniać most z otoczenia. Służyć temu będzie również horyzontalna forma. Wprawdzie najbliższym sąsiedztwem mostu będzie park, ale otaczający go miejski krajobraz pełen jest wieżowców. Calatrava zdecydował się na formę kontrastującą z wertykalnością drapaczy chmur. W ten sposób, nowa przeprawa ma się stać jednym z najbardziej charakterystycznych i rozpoznawalnych punktów w mieście. W nocy most będzie podświetlony diodami LED. Długi na 130 i szeroki na 6 metrów, jednoprzęsłowy most będzie miał osobne ścieżki dla pieszych i rowerzystów. Przewiduje się, że codziennie będzie z niego korzystać około 5 tysięcy osób. Budowa powinna się zakończyć pod koniec 2010 r., a jej szacowany koszt to 24,5 miliona dolarów.
SLNqMglwwhHtCSQK7dY0eVQkw9qBtUNW8jyl4X3DeC9K4SQvvizgiu5Zlqtx_calgary-peace-bridge-2.jpg
dw3S1PJp4rkCNW4lEKqCNA2gNCoPsX1IdsHovsOXmmlYeccUvXBy6cSVJdBQ_calgary-peace-bridge-3.jpg

Podepnij swój artykuł

tagi

Niezwykły dom dla gości
Niezwykły dom dla gości

Dom dla gości, jaki pracownia Studio 512 zaprojektowała w Teksasie sami autorzy projektu architekton ...

Skra – wyniki konkursu architektonicznego
Skra – wyniki konkursu architektonicznego

Konkurs architektoniczny na projekt nowego zagospodarowania terenu sportowego Skra w Warszawie władz ...

Architektura Roku Województwa Śląskiego 2018 – znamy wyniki konkursu architektonicznego
Architektura Roku Województwa Śląskiego 2018 – znamy wyniki konkursu architektonicznego

Architektura Roku Województwa Śląskiego 2018 oraz Najlepsza Przestrzeń Publiczna 2018 – to dwa konku ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera