Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Burza w Future Systems

 

Czas czytania: ~5 min


QLL9r8bqDajBEyKEKkpjiQP5WXJqZUtWN7P5G3NB6Q38ZYpi6jKPbXtgh1Bl_kapjan-kaplicky.jpg
Po blisko 20 latach wspólnej działalności Jan Kaplicky i Amanda Levete, czyli główni architekci z biura Future Systems, zdecydowali się zakończyć współpracę i podzielić firmę, która od lat utożsamiana jest z nurtem blobu.
PckP01u39tF0Z4JGH72OEm0HLETCMO8xRpPXNek3ZCFuDPjaX5UA8BaqLukl_kapamanda-levete-drift-bench.jpg
Jan Kaplicky urodził się w 1937 r. w Pradze. W 1962 r. ukończył tam Szkołę Sztuk Stosowanych i Architektury, gdzie zrobił dyplom na wydziale architektury, a następnie pracował w prywatnym biurze architektonicznym. W 1968 r., po stłumieniu Praskiej Wiosny przez wojska bloku wschodniego, uciekł do Londynu. W Anglii trafił najpierw do studia Denys Lasdun and Partners, a następnie podjął współpracę z Richardem Rogersem i Renzo Piano i uczestniczył w przygotowaniach zwycięskiego projektu Centrum Pompidou w Paryżu. Kolejną pracownią, do której się przyłączył była Spencer and Webster Associates, którą porzucił, by na przełomie lat 70-tych i 80-tych podjąć pracę w firmie Foster and Partners. W tym czasie, w 1979 r., razem z Davidem Nixonem założył Future Systems, do którego 10 lat później dołączyła Amanda Levete.
yTdOzE27rEPthjaYv10HXWcLl7gaWn80L5KD9fBnFXi0oJcBsWLOuPY2lQJG_kapamanda-levete.jpg
Młodsza od Kaplicky’ego o 18 lat Levete studiowała na Architectural Association in London, a w latach 80-tych współpracowała z Willem Alsopem i Richardem Rogersem. Jest jedną z czołowych kobiet-architektów swojego pokolenia.
GOut2jz47N5iiEPPEeCSLy8Jx1lCN87n9DeDKAbyt2H34AZwWg4TSg555Rk9_kapbirmingham-selfridges.jpg
Kaplicky i Levete, nazywani pionierami architektury blobu, znani są jako twórcy nietypowych, kontrowersyjnych budynków. Wprowadzali eksperymentalne, czasami ryzykowne idee i rozwiązania, co zapewniło im miano najodważniejszych w swoim pokoleniu architektów brytyjskich. Podczas 20 lat wspólnej pracy udało im się stworzyć kilka budynków, które były silnym powiewem nowości w architekturze na wyspach. Do najbardziej znanych przedsięwzięć Future System należy centrum handlowe Selfridges w Birmingham, przyciągające zarówno miłośników zakupów, jak i turystów obłą bryłą, której zewnętrzna powłoka pokryta jest wielkimi, połyskliwymi „cekinami”. W 1999 r. za Centrum Mediów w londyńskim Lord's Cricket Ground otrzymali nagrodę Stirlinga. Nie unikali także wzornictwa przemysłowego – zaprojektowali min. wiaderka na butelki szampana dla restauracji Ivy oraz wieszaki dla włoskiego domu mody Marini. Amanda zajmuje się również projektowaniem mebli.
hmr5CBWNkk5T30EFI8SRweQOIzRvKCEYXrkJqUYSWvTnqo8UkJM1SiD4xGiP_kapprague-library.jpg
Mimo że rozwiedli się w 2006 r., po 15 latach małżeństwa, nadal współpracowali i dzielili biuro w Notting Hill we wschodnim Londynie. Ostatecznie jednak zdecydowali się rozstać także na gruncie zawodowymi i rozpocząć solową karierę. Levete będzie teraz pracować pod swoim nazwiskiem, a jej firma będzie zatrudniać około 40 pracowników. Nową drogę zawodową zaczyna we współpracy z Jamesem Murdochem, dyrektorem naczelnym New Corporation w Europie i na Bliskim Wschodzie, z którym realizuje przebudowę „Fortress Wapping”, siedziby głównej The Times i Sun. Kaplicky, jako twórca biura, zachowa prawo do nazwy Future Systems. Pozostaje wierny estetyce blobu, dzięki której zdobył rozgłos. Widać to w projektach Biblioteki Narodowej w Pradze czy sali koncertowej w Budziejowicach.
Q9Uy12znD5AUtd6klRnm6wkau7Gmm37ZcgR3UrUfpSMlxeJeN9jdnjqLR9cT_kapbudziejowice.jpg
Future Systems zdobyło światową renomę jako „producenci” obłych, futurystycznych budynków, dla których form Kaplicky szukał inspiracji wszędzie – od świata zwierząt i roślin po samoloty. Nigel Coates, architekt i profesor architektury w Royal College of Art, podsumowując działalność biura stwierdził, że decyzja o odrzuceniu współczesnego, komercyjnego stylu była bardzo ryzykowna. Czasem udawało się te projekty realizować, czego przykładem są Selfridges i Centrum Mediów, gdzie dość konserwatywni klienci przekonali się, że efekt końcowy wart jest ryzyka, ale nie brak też niepowodzeń. Sztandarowym przykładem jest tu praska Biblioteka Narodowa. Kaplicky twierdzi, że jej realizacja mogłaby być wspaniałym końcem jego kariery, ale póki co nic nie wskazuje na to, że ujrzy ona światło dzienne. Porównywana do wielkiej, żółtej ośmiornicy bryła budynku jest jednym z najbardziej kontrowersyjnych projektów w jego dorobku. Okazuje się jednak, że zbyt kontrowersyjnym, bo władze stolicy Czech są zdecydowanie przeciwne jego realizacji. Mimo to, architekt ciągle walczy o zgodę na budowę. Wydaje się, że więcej szans na realizację ma sala koncertowa w Budziejowicach, której obła forma przypomina wielką płaszczkę.
65DRn2lczHlx7bBmFohfd8XrlSyYVQrH2RUotGl4JoQFPnVW8umWQf2kqqMQ_kapprivate-home-kent.jpg
Przyjaciele Levete i Kaplicky’ego twierdzą, że właśnie z powodu trudności w realizacji koncepcji wywołujących skrajne odczucia firma ostatecznie się rozpadła. Poza tym, Amanda realizuje teraz projekty, z którymi Kaplicky nie chce być identyfikowany. Są one zbyt racjonalne i nie przystają do jego wizji architektury, która przede wszystkim ma być niekonwencjonalna: Centrum Mediów w Lord’s zostało zbudowane przez konstruktorów łodzi, a nie inżynierów budowlanych, z kolei w projekcie dla Selfridges całkowicie zrezygnował z okien, a pokrywające elewacje „cekiny” mają być zapowiedzią luksusowych dóbr, które znajdują się wewnątrz. Zabieg okazał się niezwykle skuteczny – liczba klientów w miesiącu otwarcia przekroczyła wszelkie oczekiwania.
83VSWJVbY5KUs0qnE1vYDERCPbrvLia0ZkGASNefTCMpWJYftc5zaje86kkQ_kapmedia-centre.jpg
Kaplicky jest jedną z najbardziej impulsywnych i emocjonalnych postaci w brytyjskiej architekturze. W 2002 r. opublikował książkę zatytułowaną „Wyznania”, w której ujawnił swoje najskrytsze obawy dotyczące projektowania. Pisze: „Jak oprzeć się złym pokusom? Presja komercji. Potrzeby finansowe. Sława. Ubóstwo. Przetrwanie. Ataki. Zazdrość. Arogancja. Bardzo rzadkie pochwały. Jak przetrwać strasznych ludzi, złą telewizję, kiepskie książki? Jak być wystarczająco silnym każdego poranka, bo mobilizować swój umysł i mimo wszystko coś stworzyć?”

Podepnij swój artykuł

tagi

Przedszkole w Sułkowicach – budynek z widokiem od Macieja Franty i Łukasza Pióro
Przedszkole w Sułkowicach – budynek z widokiem od Macieja Franty i Łukasza Pióro

Przedszkole w Sułkowicach jest jedną z najnowszych realizacji architektonicznych duetu Maciej Frant ...

Webinarium Galeco: dachy płaskie w połączeniu z ukrytym systemem rynnowym
Webinarium Galeco: dachy płaskie w połączeniu z ukrytym systemem rynnowym

Zapraszamy na bezpłatne szkolenie dla architektów, studentów, wykonawców i wszystkich zainteresowany ...

Webinarium Geberit: Łazienka bez barier. Część 2
Webinarium Geberit: Łazienka bez barier. Część 2

Zapraszamy na bezpłatne szkolenie dla architektów, studentów, wykonawców i wszystkich zainteresowany ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera