Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Światło i architektura - Velux Polska

 

Czas czytania: ~6 min


Światło i architektura

 

H6etEBjfgiq1qCAupMNypAQ7APOcUrERzjOZfrLsp66uX7oIFC2uNB2CcavC_veluxbuzki.jpg
Rozstrzygnięcie konkursu architektonicznego „Europejskie rozwiązania dla terenów poprzemysłowych”. Projekt pod intrygującą nazwą „Gąsienicowa droga” zwyciężył w dziesiątej edycji konkursu architektonicznego zorganizowanego przez Politechnikę Śląską oraz firmę VELUX Polska. Laureaci pierwszej nagrody - Ligia Krajewska oraz Wojciech Dziadkowiec – zaproponowali zestawienie nowoczesnego rozwiązania architektonicznego z XIX wieczną zabudową przemysłową. Prace oceniało jury w składzie: Prof. dr hab. inż. arch. Jacek Włodarczyk - Politechnika Śląska, Wydział Architektury; Architect MAA Lone Feifer reprezentująca firmę VELUX; mgr inż. arch. Monika Kupska-Kupis - VELUX Polska; mgr inż. arch. Bartłomiej Brzózka - Sędzia SARP, Oddział Katowice.
B1UB0c8m1IzZ6spD7KnO5hJ3doAXi4a5RlGFriVFbn0US5P7wykilLKfWKvU_veluxi-miejsce.jpg
Z najwyższym uznaniem spotkała się propozycja budynku – bramy wprowadzającej do planowanego kompleksu Muzeum Śląskiego. Nowa siedziba muzeum zostanie wybudowana na terenach zabytkowej części byłej kopalni „Katowice”. Właśnie koncepcja wkomponowania nowoczesnej zabudowy w obrębie kopalnianych zabytków zainspirowała dwójkę studentów III roku Architektury Politechniki Śląskiej. Obiekt o formie korytarza ma wprowadzać na teren muzeum. Obok funkcji komunikacyjnej ma również pełnić rolę centrum administracyjnego oraz promocyjnego. Przyjęty system konstrukcyjny pozwala ograniczyć rozmiar budynku, nadaje mu „miękką” organiczną formę, przywołującą skojarzenie z ryjącą w ziemi gąsienicą. Przeszklona elewacja pozwala na kontakt z zabytkowym otoczeniem kopalni, a widokowe tarasy dają szansę podziwiania panoramy miasta.
sb93EzTbMGf5zhHuYBl7bQhr4qt1nhgkzzrTBouhjeMyGqpmdiGe5WiLETX4_velwyr2.jpg
Poza pierwszą nagrodą jury wyróżniło jeszcze cztery projekty. Propozycja Anny Pająk i Jarosława Przybyłki to próba rozwiązania problemu wielu polskich miast, którym jest wrażenie chaosu i przypadkowości małej architektury tworzącej miejską przestrzeń. Jego rozwiązaniem jest według przyszłych architektów kompleksowy system identyfikacji obiektów związanych z komunikacją miejską oraz towarzyszącymi jej obiektami.
WywIzZqeQRSMKwJvB3qqoRc0q4Wtn51ExFsEd0ONoz8S21SsWrobx5nZvkxE_veluxwyrokna.jpg
Studenci Paweł Arski i Bartłomiej Hornik zaproponowali nowatorskie zastosowanie okien do poddaszy. Pomysł opiera się na odwróceniu dotychczasowego sposobu myślenia o funkcji tego typu okien poprzez zastosowanie ich w pomieszczeniach piwnicznych. Jak wykazało przeprowadzone doświadczenie takie rozwiązanie poprawiło warunki użytkowe adaptowanego pomieszczenia poprzez znaczne zwiększenie doświetlenia oraz poprawienie wentylacji wnętrza.
zx7tdECrsjiZLyheUoRtzuljMQGGsDmOkocIRk80zPshJ9hstnY94ukA2qS8_veluxvyrdomy.jpg
Wyjątkowy w swym zastosowaniu pomysł przedstawili Agata Plackowska i Krzysztof Drozda. Ich VELUX Living Box to lekki, przenośny dom, który składa się w kilka godzin z gotowych elementów. Jego główne zastosowanie to błyskawiczna pomoc ludności z terenów dotkniętych przez kataklizmy. Autorzy zaprezentowali skuteczność swego systemu składając jego makietę bezpośrednio przed jury.
GKyxkKnsYlGpP8KbckT5lrZvJycpKXjH0EwnAIKMvWcs5jUOwfgTOefPTiBe_veluxwyrtunel.jpg
Tunel wkomponowany w jeden z masywów Pienińskiego Parku Narodowego to pomysł Natalii Regiec oraz Magdaleny Marzec na metafizyczne przeżycia w oderwaniu od otaczającej nas rzeczywistości. Podziemną drogę tworzą kolejne stacje drogi krzyżowej zwieńczone niewielką kaplicą. Światło wpadające przez okna wyposażone w kolorowe przesłony podkreśla charakter 12 stacji tworząc mistyczną atmosferę. Takie połączenie nowoczesnej architektury sakralnej z potęgą przyrody ma według autorów pozwolić na lepsze zrozumienie wartości naszego życia. Firma VELUX Polska wraz z wydziałami architektury organizuje studenckie konkursy już od 10 lat. Najważniejszą ideą przyświecającą studenckim zmaganiom jest zawsze znaczenie światła dziennego w projektowaniu architektonicznym. Do udziału w nich dopuszczeni są wszyscy studenci wydziałów architektury. Tematyka kolejnych edycji jest opracowywana wspólnie z kadrą naukową poszczególnych uczelni. Konkursowe prace prezentowane są przez autorów przed jury, w którego skład wchodzą reprezentanci kadry naukowej poszczególnych uczelni, przedstawiciele Stowarzyszenia Architektów RP oraz firmy VELUX.
-------------------------------------------------------------------- Mona Liza jeszcze piękniejsza czyli o naturze światła… Największe autorytety w dziedzinie wykorzystania światła w architekturze z 4 kontynentów spotkały się w Budapeszcie na Daylight - Międzynarodowym Sympozjum VELUX. Trwająca dwa dni, 6 i 7 listopada, dyskusja przedstawicieli środowisk naukowych,architektów, dziennikarzy prasy architektonicznej oraz firm konsultingowych pokazała jak wiele aspektów zawrzeć można w zagadnieniu istoty światła. System oświetlenia najsłynniejszego obrazu świata, „Mona Lizy” Leonarda Da Vinci zaprezentował Marc Fontoynont reprezentujący Building Sciences Laboratory ENTPE-CNRS w Lyonie. Dzieło w maju 2005 roku wystawione zostało w nowej sali Luwru. Ze względu na jego wyjątkową wartość oraz wrażliwość struktury płótna zastosowano nowatorski system oświetlenia wnętrza. Szklany sufit pomieszczenia o powierzchni 300 metrów kw. przez cały czas zapewnia równomierne naświetlenie obrazu poprzez odpowiednie mieszanie światła dziennego oraz elektrycznego. Szklane panele zastosowane w suficie zapewniają również emisję oświetlenia w odpowiedniej barwie oraz całkowicie redukują powstawanie refleksów niebezpiecznych dla bezcennego płótna. Wszelkie wskaźniki dotyczące oświetlenia najważniejszej sali paryskiego Luwru określone zostały w wyniku drobiazgowych badań i obliczeń. Uczestnicy sympozjum mogli też zapoznać się z procesem współpracy przy powstawaniu projektu optymalnie doświetlonego budynku nowej siedziby New York Times’a. Eleanor’a Lee zreferowała proces współpracy Environmental Energy Technologies Division, Lawrence Berkeley National Laboratory z architektem Renzo Piano. To właśnie autorowi projektu paryskiego Centrum Pompidou, laureatowi Nagrody Pritzkera zlecono zaprojektowanie 51-kondygnacyjnego budynku New York Times’a. Główne wysiłki zespołu skupiły się na kształtowaniu wnętrz wieżowca tak by ograniczyć wykorzystanie oświetlenia elektrycznego. W celu przetestowania określonych rozwiązań powstała makieta jednego z pięter wieżowca w skali 1:1. Testy prowadzone w laboratorium objęły tak szczegółowe kwestie jak zachowanie światła wpadającego przez szklaną elewację do wnętrza budynku. Także projektowana elewacja nie pozostała bez związku ze światłem. Stelaż podtrzymujący szklane ekrany reaguje na zmianę koloru promieni słonecznych zmieniając swą barwę w zależności od pory dnia. - Dla mnie jako architekta najważniejsza podczas tego sympozjum była jego interdyscyplinarność – mówi arch. Monika Kupska–Kupis reprezentująca firmę VELUX Polska – Możliwość zapoznania się zarówno z praktycznym jak i naukowym podejściem do projektowania architektonicznego to element najczęściej podkreślany w wypowiedziach uczestników. Dla wielu z nas była to również wyjątkowa okazja spotkania z największymi nazwiskami w tej dziedzinie. Prof. Peter Boyce, światowej sławy ekspert badający wpływ światła na funkcjonowanie człowieka czy przedstawiciele biura Baumschlager & Eberle to eksperci największego formatu - dodaje Monika Kupska–Kupis. Listopadowe sympozjum stało się dla 80 uczestników z 17 państw okazją do budowania pomostu między akademickim środowiskiem naukowców i praktycznymi realiami pracy wszystkich osób związanych z procesem projektowania architektonicznego. Jednym z celów spotkania była wspólna analiza zależności pomiędzy teorią i rezultatami badań a praktycznymi rozwiązaniami oraz zapoznanie się z narzędziami pomocnymi w trakcie powstawania projektu. Również działania firmy VELUX, organizatora sympozjum koncentrują się na opracowywaniu nowatorskich rozwiązań wykorzystania naturalnego oświetlenia we współczesnym budownictwie oraz projektach renowacyjnych. Daylight – Międzynarodowe Sympozjum VELUX to część strategii firmy polegająca na wspieraniu dialogu pomiędzy specjalistami w dziedzinie stosowania naturalnego oświetlania. Główne tematy sympozjum zawierały się w pytaniu jak należy zdefiniować wpływ dziennego światła na budownictwo oraz jak określić rolę naturalnego oświetlenia w rozwoju projektowania architektonicznego. Działalność firmy VELUX, czołowego producenta okien dachowych oraz innych rozwiązań zapewniających dostęp dziennego światła oraz świeżego powietrza do przestrzeni mieszkalnych i użytkowych, jest ściśle związana z projektowaniem oraz powstawaniem budynków zapewniających optymalne warunki panujące w ich wnętrzu.

Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

tagi

Dom jednorodzinny JRV2 z drewna i betonu ze studia de.materia
Dom jednorodzinny JRV2 z drewna i betonu ze studia de.materia

Projekt architektoniczny tego domu jednorodzinnego zdeterminowało jego położenie: na stoku skarpy, n ...

Budynek jako pomnik
Budynek jako pomnik

Budynek – pomnik, miejsce pamięci połączone z dziełem architektonicznym – to pomysł, który nie jest ...

Mies van der Rohe Award: polskie nominacje
Mies van der Rohe Award: polskie nominacje

EU Prize for Contemporary Architecture - Mies van der Rohe Award – to najważniejsza nagroda architek ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera