Minimal w koronkach - Sztuka architektury

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Minimal w koronkach

 

Czas czytania: ~4 min


L8pji9KW4LPoU3FA4plmoOONDzFyN1V3cOW0i5BMV52EryXdIl5KqOQn7FbB_ip-sztokholm.JPG
Polskie wzornictwo cieszyło się kiedyś na świecie dużym uznaniem. Nie bez powodu – pomijając jego faktyczną jakość, po prostu się nim chwalono, pokazując za granicą najlepsze osiągnięcia polskich twórców. Było tak zarówno w dwudziestoleciu międzywojennym, kiedy do wyposażania wnętrz polskich ambasad zapraszano najlepszych polskich projektantów, np. członków Spółdzielni Artystów Ład, jak i w pierwszych dziesięcioleciach po wojnie. Wszystko wskazuje na to, że po latach stagnacji wracamy do postrzegania wzornictwa jako naszego dobra narodowego i cennego towaru eksportowego. Najwyższy czas. Otwarta we wrześniu 2009 roku nowa siedziba Instytutu Polskiego w Sztokholmie mieści się przy ul. Mosebacke Torg 4, w artystycznej, tętniącej życiem dzielnicy miasta – Södermalm. Chcąc wpisać jej wnętrza w charakter okolicy, tworzący je architekci – Joanna Rochowska-Mazur i Wojciech Mazur z warszawskiej pracowni Soma – postanowili urządzić je meblami zaprojektowanymi przez najlepszych polskich designerów i wyprodukowanymi przez polskich firmy. Stawiając sobie za cel stworzenie żywej wizytówki polskiego designu w kraju o tak bogatej tradycji wzorniczej jak Szwecja, sięgnęli po najciekawsze produkty ostatnich lat – zarówno te masowo produkowane, jak i wytwarzane w niewielkiej ilość egzemplarzy przez samych projektantów. SOMA Architekci Wnętrza Instytutu Polskiego w Sztokholmie to kolejny, po Londynie i Bukareszcie, projekt wnętrz biurowych dla polskiego Instytutu Kultury, jaki powstał w naszej Pracowni. Instytut Kultury Polskiej w Sztokholmie, zwracając się do nas z prośbą o stworzenie projektu wnętrz nowego biura, nakreślił intencję zaprojektowania przyjaznej, nowoczesnej przestrzeni pracy dla 10 osób, niosącej jednocześnie pewne czytelne informacje dla odwiedzających to miejsce. Mieszkający w Sztokholmie pracownicy polskiej placówki chcieli odwrócić stereotypowe widzenie Polaków, polskiej historii i kultury, kojarzące się głównie z PRL-em, konserwatywne i mocno już nieaktualne. Zależało im na pokazaniu współczesnej Polski jako myślącej świeżo, młodo, otwartej na dialog międzykulturowy. Jednocześnie jednak nieodcinającej się od swojej przeszłości i tradycji. Z naszego, jako architektów, punktu widzenia ważne było również, aby wnętrze dobrze spełniało swoją funkcję jako miejsce pracy i przestrzeń użytkowa. Jak w każdym poprzednim projekcie wnętrz biurowych dla kolejnych instytutów ważne dla nas było poprawienie warunków pracy osób tam zatrudnionych, działających na zasadzie agencji impresaryjnej, pracujących w dużym tempie, na dużej ilości materiałów i często nad wieloma projektami jednocześnie. W toku prac projektowych, po wielu dyskusjach z inwestorem, przyjęliśmy jako motyw przewodni dla projektu biura ideę pokazania, że Polska jest krajem nowoczesnym, który jednak z lekkością, dystansem, ale i szacunkiem odnosi się do swojej tradycji. Krajem, który ceni, ale też potrafi wykorzystać kulturę ludową niedosłownie, a jego projektanci potrafią myśleć w sposób praktyczny i użytkowy, a jednocześnie niestandardowo kreatywny. Mając do czynienia z istniejącą przestrzenią wynajętego biura, mieszczącego się na parterze stylowej kamienicy w artystycznej dzielnicy Sztokholmu – Sodermalm, nie mogliśmy się do niej nie odnieść. Koncepcja miała wpisać się też w tradycyjnie minimalistyczny, praktyczny, oszczędny, „biało-drewniany” design kraju, jakim jest Szwecja, przy okazji pokazując, ze polscy projektanci robią rzeczy świetne, pomysłowe i wykonane w nie gorszej, niż szwedzka jakości. Stąd założenia projektowe: architektura wnętrza i meble biurowe, jak biurka, szafy, szafki zaprojektowane zostały jako białe. Pozostałe meble o funkcjach uzupełniających miały wyróżniać się na tym tle kolorem, wzorem, lekką formą, wprowadzać do wnętrza świeżość i lekkość. Po dokonaniu przeglądu wszystkich najnowocześniejszych systemów biurowych, produkowanych w Polsce, wybraliśmy Balma Mixt. Jest to powstający w Polsce we wszystkich fazach, zaprojektowany przez jednego z czołowych polskich designerów, związanego z kilkoma fabrykami Piotra Kuchcińskiego, system bezkonkurencyjnie dopracowany pod względem estetyki. Z naprawdę bogatej już oferty polskich projektantów wybraliśmy następnie tapety z serii Folk Ani Stępkowskiej-Nowak, dywany uznanego już teamu Moho Design (docenionego też na świecie – wyróżnionego m.in. Red Dot Design Award), dębowo-stalowy stół i „dmuchane” stołki „Plopp” Oskara Zięty i krzesła Alterego firmy Iker. We wnętrzach znalazł się też bufet „Emocja” Agnieszki Bartosiewicz, wyróżniony godłem Prodeco – kreatywny, a zarazem użytkowy, fotele Tempest projektu Marka Gawlika dla Ikera, foteliki Mishell autorstwa Piotra Kuchcińskiego dla Noti, a także graficzne stoliki duetu Malafor i wieszaki na ubrania „Tense” grupy Aze Design. Zestawienie w jednym wnętrzu mebli produkowanych masowo przez uznane firmy, jak Iker, Noti czy Balma razem z designerskimi sprzętami w całości projektowanymi, produkowanymi i dystrybuowanymi przez młodych projektantów miało służyć przedstawieniu Polski jako kraju z ogromnym potencjałem, którego może sami często jeszcze nie doceniamy, kraju nowoczesnego, który posiada rozwinięte technologie wytwarzania oraz zwraca uwagę na projekt i promuje swoich twórców. A więc – że mamy wiele do zaoferowania, również w miejscu tak dojrzałym estetycznie jak Szwecja i że możemy stawiać na dialog międzykulturowy zupełnie bez kompleksów. Fot. Bogusław Rawiński
vXybSvkC2e0nhhwhgBmbx1mLAOaylHWu4w9lHxQsKOQEjbG1SL6dNeQWjxFl_ip-sztokholm-2.JPG
bd909SnCsmslaoZ48EjqthPKb31znFMppSNfPfiXSXoJOdSwYR6eYjuANQMh_ip-sztokholm-3.JPG
Y8nFFI9lONsgx3Wyncyexdoqciiumkn2FyrIoYoTJmE6jjpSEpnaPSJlNd2g_ip-sztokholm-4.JPG
EEL7L0B4e8t0YQ4l7P25fDsOoUgdz4wcIhzBFCg1SfwY8Xhn532ZnHHqc8Gt_ip-sztokholm-5.JPG
NduetY2NGtHsWsrCqhq5VpiO1KW3G7Zo09AhA5uc5HaoB1AOLDLiYnP2vEj0_ip-sztokholm-6.JPG
yemtEsNmDCJO3w4QY4TQXYABTawFkz8OGigaZyVmUf2lTQ04TXhmzCghKMlU_ip-sztokholm-7.JPG
3G9nKlZfzF7duC9jTHaFfetzExYn7pz2T4dtEzaKeyXwqpOtBIkExiNFsdoM_ip-sztokholm-8.JPG
JUduO7wcEHhOSU1yg2qdm4mc1LMt8N5dflcN89mAgWO9ONrLZMBvD8pQgcQc_ip-sztokholm-9.JPG

Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

tagi

Villa Metro – porządek w chaosie
Villa Metro – porządek w chaosie

Villa Metro – to nowoczesny i ekologiczny biurowiec, który stanął w zbiegu kilku wyjątkowo ruchliwyc ...

CWA House – nieregularna bryła architektoniczna od Beczak / Beczak Architekci
CWA House – nieregularna bryła architektoniczna od Beczak / Beczak Architekci

CWA House – realizacja architektoniczna z pracowni Beczak / Beczak Architekci – powstała niedaleko W ...

Dom Kota – niezwykła realizacja architektoniczna pod Szczecinem
Dom Kota – niezwykła realizacja architektoniczna pod Szczecinem

Dom Kota – to budynek dla zwierząt. Powstał na terenie schroniska w miejscowości Dobra pod Szczecine ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera