Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Lśniący sklep wyścigowy

 

Czas czytania: ~2 min


E3uT3jopv9ASHUcAVtdyfUX63H5BlZu8peap8IZIK2uBzkYkMu5JbwzWjGxU_ferrari-1.jpg
We włoskim mieście Serravalle Scrivia powstał sklep firmowy marki Ferrari. Może nie każdy może w nim zrobić zakupy, ale każdy może zobaczyć, jak cechy samochodu przekładają się na język architektury.
yTcag2tUSzqyPxBc7NfpPEbc2HahiUk4sW1FMXSCx2iB6PFWmIHbGNNILNng_ferrari-2.jpg
Sklep – w formie niewielkiego, wolnostojącego pawilonu zaprojektowała włoska pracownia Iosa Ghini Associati. To pierwsza tego typu realizacja – do tej pory sklepy Ferrari znajdowały się w wynajętych przestrzeniach w większych budynkach – tu po raz pierwszy na sklep zaprojektowano osobny gmach.
HJ6qIiBTC0UpAWexGh3jWfVaspo8TRoPiltyJj4kN7Ndl9nxz3Z1S9BvxIU3_ferrari-3.jpg
Budowlę wzniesiono na terenie ogromnego centrum handlowego, w którym znajdują się outlety (sklepy z wyprzedażami) najbardziej luksusowych światowych marek (we Włoszech takie centra są bardzo popularne, a na zakupy przyjeżdżają do nich klienci z całego świata). Ferrari zostało jednak z całego centrum znacząco wyróżnione – sklep stanął obok głównego gmachu, w takim miejscu, że było widać go z daleka z każdej strony, z której mogą się zbliżać klienci.
FQUb0YjuUiOVZFKRfy8Ap9JVMzw6hCy9pGXYeO0bvBYu0YPNma1KFummf3sK_ferrari-5.jpg
Budynek o powierzchni 370 m2 zaplanowano tak, by nie tylko wypełniał swoją funkcję, ale też odzwierciedlał wszystko, co się kojarzy z tą marką samochodu. Lekki, obły, szklany pawilon lśni i elegancko się wygina jak maska luksusowego auta; poza szkłem dominującym materiałem jest czerwone tworzywo – jak wiadomo, czerwień – to kolor Ferrari. Dynamiczne opływowe formy i lśniące powierzchnie pojawiają się także we wnętrzu – w formach mebli i służących ekspozycji regałów.
3Kz35zhhoqkqVwV9lF0HvbCjuOePdnUIQkJEz8XWVEw0Gk6JRyiSnXtD1XHP_ferrari-6.jpg
Mimo że skojarzenia, jakimi posłużył się architekt są dość proste i oczywiste, udało mu się osiągnąć atrakcyjną wizualnie formę. Stało się tak m.in. dzięki nowoczesnej technologii: ogromne tafle szkła, które pokrywają elewacje i przechodzą na dach pawilonu – to rozwiązanie nowe. Użyto do niego specjalnie przygotowanego szkła, które bez zbyt dużej ilości szprosów i podziałów może się wyginać na dużej powierzchni. Ta charakterystyczna szklana ściana obudowuje część stricte wystawową sklepu – tu eksponowane są np. bolidy Formuły I.
Dalej, w bardziej już tradycyjnie ukształtowanej przestrzeni, znajduje się część handlowa. Ten podział i takie rozlokowanie funkcji ma nie tylko praktyczne, ale i techniczne zastosowanie – umożliwia bowiem lepszy przepływ powietrza, a co za tym idzie bardziej ekonomiczną (i ekologiczną) wentylację całego wnętrza. Foto: Iosa Ghini Associati iosaghini.it oraz architecturenewsplus.com

Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

tagi

Dom jednorodzinny JRV2 z drewna i betonu ze studia de.materia
Dom jednorodzinny JRV2 z drewna i betonu ze studia de.materia

Projekt architektoniczny tego domu jednorodzinnego zdeterminowało jego położenie: na stoku skarpy, n ...

Budynek jako pomnik
Budynek jako pomnik

Budynek – pomnik, miejsce pamięci połączone z dziełem architektonicznym – to pomysł, który nie jest ...

Mies van der Rohe Award: polskie nominacje
Mies van der Rohe Award: polskie nominacje

EU Prize for Contemporary Architecture - Mies van der Rohe Award – to najważniejsza nagroda architek ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera