Most w cuglach - Sztuka architektury

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Most w cuglach

 

Czas czytania: ~2 min


TLpAts0ss6UZMiqDzhFLOLnGdcxtJtCf0jvI0sRqf6CNTXEDi5XewtLBsDtp_bednarski.JPG
Wielki sukces polskiego architekta w międzynarodowym konkursie! Cezary Bednarski od 8 lat prowadzący własną pracownię architektoniczną w Londynie wygrał konkurs na projekt pieszo-rowerowego mostu zwodzonego, który ma powstać w centrum Kopenhagi. To już piąty wygrany przez jego zespół międzynarodowy konkurs na projekt przeprawy. Koncepcja opracowana przez Studio Bednarski we współpracy z angielską firmą inżynierską Flint&Niell oraz nowojorskimi Hardesty & Hanover i Speirs + Major okazała się lepsza od 9 pozostałych propozycji, wśród których były projekty Zahy Hadid, Henning Larsen Architects czy firmy Arup. Według jury, zwycięska praca łączy nowoczesną konstrukcję z historią Kopenhagi: „Uznając za punkt wyjścia tradycję nordycką, architekci skupili się na stworzeniu obiektu maksymalnie funkcjonalnego i wykreowaniu nowej przestrzeni publicznej, a nie na ekstrawaganckiej i dominującej w otoczeniu formie”. Zaprojektowana przez zespół Bednarskiego konstrukcja to 180-metrowej długości przeprawa o pokładzie szerokim na 7 metrów i otwieranym, długim na 50 metrów środkowym przęśle. Cezary Bednarski: „Odrzuciliśmy formy, które mogłyby zakłócić panoramę nabrzeża Inderhavnen zarówno kiedy most jest zamknięty, jak i otwarty. Nasza propozycja gwarantuje, że żaden z widoków, na przykład na gmach opery, nie będzie zasłonięty”. Jak to możliwe? Zwycięski projekt zakłada wyposażenie przeprawy w mechanizm teleskopowy, umożliwiający wsuwanie ruchomych elementów otwieranego przęsła między stałe części mostu. Dzięki temu nie trzeba będzie go podnosić by przepuścić statki. Poza tym, nawet kiedy przeprawa będzie zamknięta dla ruchu pieszego i rowerowego, ludzie będą mogli przebywać na platformach umieszczonych po obu stronach przesuwnych elementów i obserwować przepływające statki, a także przyglądać się pracy samego mechanizmu. Taka konstrukcja ma jeszcze jedną zasadniczą zaletę – w porównaniu do tradycyjnych mostów zwodzonych, które potrzebują ogromnej ilości energii do podnoszenia i zamykania przeprawy, będzie zużywać zacznie mniej energii. Ponadto, w razie awarii ruchome przęsło będzie można przesuwać ręcznie przy niewielkim wysiłku fizycznym. Jak podkreśla Bednarski, projekt jego zespołu zdobył uznanie prostotą i umiarem charakterystycznymi dla architektury Skandynawii. Delikatna krzywizna mostu może być zarówno kolorowa, wprowadzając nieco artystycznej zabawy do przestrzeni miasta, jak i lustrzana, odbijając światło oraz przepływającą pod spodem wodę. Przy obu końcach przeprawy powstaną niewielkie place, wprowadzające w tkankę miejską nową przestrzeń publiczną.
0poAQyS6sTZuaBYempna9DWwefG799AUz0NLvK2ZYSIvlnzUZmtxu3Fikt63_bednarski-2.JPG
y4k2DUa8YDJiUomlN8w8FQbg7A1GkOBvkyDDUzjjVXvlgt9CZFv6epQsLpmC_bednarski-3.JPG
MijI3dubhknNCoa4th04zmGKfWLqcwKZKV0EXKEMx2j45jv0sip6E86zZcN8_bednarski-4.JPG
5XZTWz6lfMbcxPHRXsNjQ81KHnpySSsPliglvJnRUldL0dEtf0YrxdDmgFFY_bednarski-5.JPG

Podepnij swój artykuł

tagi

Nowoczesny dom jednorodzinny na pochyłej działce
Nowoczesny dom jednorodzinny na pochyłej działce

Nowoczesny dom jednorodzinny projektu Łukasza Lewandowskiego stanął kilka lat temu w Rybniku. Na pro ...

Villa Metro – porządek w chaosie
Villa Metro – porządek w chaosie

Villa Metro – to nowoczesny i ekologiczny biurowiec, który stanął w zbiegu kilku wyjątkowo ruchliwyc ...

CWA House – nieregularna bryła architektoniczna od Beczak / Beczak Architekci
CWA House – nieregularna bryła architektoniczna od Beczak / Beczak Architekci

CWA House – realizacja architektoniczna z pracowni Beczak / Beczak Architekci – powstała niedaleko W ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera