Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Akustyczne piramidy

 

Czas czytania: ~2 min


jR8PxtlWwnzla6pMXKo9qibs5gz9xycrBB4rrgbBVvmralDPF6sCHa7xcapj_pavilion-21-mini.jpg
W przyszłym roku na Marstallplatz w Monachium stanie aluminiowy kryształ. To pawilon Opery Bawarskiej, który uświetni monachijski Festiwal Operowy i zapewni dodatkową salę dla 300 miłośników tej dziedziny sztuki. Koncepcję pawilonu nazwanego 21 MINI Przestrzenią Operową przygotowało austriackie biuro Coop Himmelb(l)au. Jak twierdzą sami architekci, jest to jeden z najmniejszych, a zarazem najbardziej ekscytujących i trudnych projektów, nad jakimi pracowali. Przyczynił się do tego rozdźwięk między koniecznością stworzenia obiektu mobilnego z jednej strony, a wymogiem zapewnienia doskonałej akustyki z drugiej. Lekka konstrukcja nie jest najlepszym rozwiązaniem dla budynków pełniących tego typu funkcję, bo brakuje jej niezbędnej fizycznej masy i gabarytów. Podobnie jak w trzech innych zaprojektowanych przez Coop Himmelb(l)au budynkach oper i sal koncertowych – w Chinach, Danii i Hiszpanii – które są w planach lub już w trakcie realizacji, akustyczne walory wnętrza zostały osiągnięte dzięki dwóm rozwiązaniom – zastosowaniu nachylonych ścian i zwiększeniu ilości płaszczyzn. Kolejną strategią projektową Austriaków jest maksymalne zredukowanie dźwięków dobiegających do budynku z zewnętrz. Pawilon, który będzie miał 21 metrów długości, 17 metrów szerokości oraz 6 do 8 metrów wysokości, zostanie usytuowany w taki sposób, żeby jego rozrzeźbiona bryła odbijała i rozpraszała dźwięki niż pełniła funkcję bariery dla odgłosów przejeżdżających w pobliżu samochodów. Narzędziem, które posłużyło architektom do przełożenia idei zwiększającej się ilości płaszczyzn na formę złożonej z piramid aluminiowej struktury, były nowe metody projektowania cyfrowego. Formy pawilonu zostały wygenerowane parametrycznie poprzez nałożenie częstotliwości dźwięków piosenki Jimiego Hendrixa „Scuse me while I kiss the sky…” i opery Mozarta „Don Giovanni”. Stworzony w ten sposób kształt okazał się idealny zarówno pod względem odbijania, jak i pochłaniania dźwięków, a jednocześnie sposób ułożenia poszczególnych elementów bryły zaowocował dynamiczną i spektakularną formą.
S6LhvHy6V81ijqPfSA3EK3cv3oQx3XbDpMfTDO0ZNgrMzJ4xK98KMmCXaYJY_pavilion-21-mini-2.jpg
x8SDuRI72C04L7gvKP9HV6TCQI4TOMnGFhIKIPjY4VPzADv1b4iHd25YZdbu_pavilion-21-mini-3.jpg
bfglkbEg63RHNh5Cwkof8ZZWAGf8qMZCzyOYVv373Mc8DiBBpzNHSj5kAnsO_pavilion-21-mini-4.jpg

Podepnij swój artykuł

tagi

B3000 – projekt architektoniczny z koleją w tle
B3000 – projekt architektoniczny z koleją w tle

B3000 – tak nazwano projekt przebudowy i rozbudowy dawnego budynku wielopoziomowego parkingu, jaki o ...

Najlepsze realizacje architektoniczne Gdańska lat 2016 – 2017
Najlepsze realizacje architektoniczne Gdańska lat 2016 – 2017

Najlepsze realizacje architektoniczne Gdańska lat 2016 – 2017 zostały właśnie docenione. Po raz drug ...

Niezwykły dom dla gości
Niezwykły dom dla gości

Dom dla gości, jaki pracownia Studio 512 zaprojektowała w Teksasie sami autorzy projektu architekton ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera