Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Sanaa odkrywa Luwr

 

Czas czytania: ~4 min


vecJNs0XN9gQ9vKNvO1UfCbwukB13fRPjPF3CqzcDHpjjYcMsUUxX6Iu6nqM_lens-sanaa.jpg
Luwr rusza w teren. Nie tylko do dalekiego Abu Zabi, ale też na gruncie lokalnym. W piątek, 4 grudnia, oficjalnie zainaugurowano budowę oddziału Louvre-Lens w północnej Francji. Przedsięwzięcie to jest częścią realizowanej przez paryskie instytucje kultury strategii wyprowadzania sztuki poza jej tradycyjne bastiony w stolicy i zdobywania nowej publiczności na prowincji. W ramach tego programu Centrum Pompidou planuje otworzyć filię w Metz na wschodzie kraju. Mało tego – zamierza też pokazywać wystawy w objazdowej galerii-namiocie, który będzie docierał na kulturalnie zaniedbane tereny.
5rrMjkcwM2XKFjCwClzOdWGGymwHVmsNEVg71JwUBWvjpYOvMhWO3xLUTFfy_lens-sanaa-2.jpg
Rozstrzygnięty w 2005 r. konkurs na projekt nowego oddziału Luwru wygrała japońska pracownia Sanaa Kazuyo Sejimy i Ryue Nishizawy. Zaprojektowany przez nich nowoczesny budynek ma być eksperymentem, który pozwoli inaczej spojrzeć zarówno na zgromadzone w Luwrze dzieła sztuki, jak i samą szacowną instytucję. Nowy dom znajdą w nim setki skarbów zgromadzonych w paryskim muzeum – od dzieł sztuki starożytnego Egiptu, przez malarstwo renesansowe po sztukę islamu. Louvre-Lens zostanie otwarte w 2012 r., a jego budowa pochłonie 150 milionów euro.

Lens to dawne miasto górnicze, które do tej pory nosi ślady zniszczeń z czasów obu wojen światowej. Wybrana pod budowę działka znajduje się w samym centrum miasta, na niewielkim wzniesieniu górującym nad okolicą i otoczonym przez rzędy prostych, ceglanych domów. Nie chcąc stworzyć wrażenia kulturalnej fortecy dominującej nad miastem, architekci zrezygnowali z wysokiego budynku na rzecz niskiej, rozczłonkowanej struktury. W efekcie, obiekt składać się z pięciu jednokondygnacyjnych brył – czterech na rzucie prostokąta i jednego na planie kwadratu – które stykają się narożnikami. Jak wyjaśniają architekci, taki układ jest nawiązaniem do struktury budynku Luwru w Paryżu, w którym od głównego korpusu odchodzą dwa potężne skrzydła. Elewacje pawilonów wykonane będą ze szkła i aluminium.

Centralny obiekt to lekka, przeszklona bryła ze świetlikiem w dachu. Jej transparentność i otwarcie na otoczenie z wielu stron ma zapraszać gości, by weszli i zostali w budynku na dłużej. Przestronne (3,8 tys. m2) wnętrze będzie pełne światła. Znajdzie się w nim hol wejściowy z recepcją, biblioteką multimedialną, księgarnią i sklepem z pamiątkami, kawiarnią oraz miejscem przyjmowania sponsorów. Ma to być nie tylko strefa wejściowa do muzeum, ale także przestrzeń publiczna służąca lokalnej społeczności.

Z lewej strony do głównego holu przylegać będzie pawilon wystaw czasowych, za którym z kolei znajdzie się duże audytorium dla ponad 300 osób. Na prawno od foyer usytuowane będą dwie sale wystawowe: długa na 130 metrów główna galeria, doświetlona z góry i oraz mniejsza, której elewacje będą w całości przeszklone. Do większej galerii, po stronie południowo-wschodniej, dostawiony będzie także niewielki pawilon, w którym będą odbywać zajęcia edukacyjne.
Dwa dodatkowe, nie połączone z główną strukturą budynki usytuowane po obu stronach muzeum mieścić będą część administracyjną oraz restaurację, tworząc łącznik między muzeum i miastem.

Elewacje dwóch głównych galerii ekspozycyjnych – wystaw stałych i czasowych – wykonane będą z anodowanego aluminium, działającego jak lustro odbijające otoczenie (efekt podobny jak w pawilonie dla Serpentine Gallery w Londynie). Nieprzezroczyste ściany rekompensować będą częściowo przeszklone dachy, przez które do wnętrz wpadać będzie dzienne światło. Przed zbyt ostrym słońcem przestrzeń ekspozycyjną chronić będą umieszczone na dachu zacieniające ekrany, a wewnątrz – membrana sufitu galerii.

Podczas projektowania siedziby Louvre-Lens, architektom przyświecała idea odkrycia dla publiczności części programu muzeum, które zazwyczaj są przed zwiedzającymi ukryte. Goście będą więc mogli zajrzeć do umieszczonych na podziemnych kondygnacjach magazynów i pracowni konserwacji dzieł sztuki.

Projekt powstał we współpracy z francuskim architektem specjalizującym się w projektowaniu przestrzeni muzealnych – Adrienem Gardère oraz architekt krajobrazu Catherine Mosbach.
XYMaRdByyZYjieuVLelaMFpavZ98zRlWXXzfbskyQ7xfhdguyacaQnU3E5B4_lens-sanaa-3.jpg
AQpmvI6Ih9UxHI7Cy9DhAMJ4grN5U5I8PK0sYp52wm2o6CkfO6btDQtTLobA_lens-sanaa-4.jpg
xH8KVKVW5RLbFFx7mT3upDzY04rokrt7aYBH4h6AQL65vn5i7DbHH1aXk237_lens-sanaa-5.jpg
ietxRsnh0jNz7heIfXK0ixESurqtPtl7Ior2gdKPqLAd8cDg44uYFEfaLhB6_lens-sanaa-6.jpg
RlzSpU1ViPn4igvvLrVOC1sKQXTFTQfVNfPdCywQrhORAdkIMd88reFSoH8M_lens-sanaa-7.jpg

Podepnij swój artykuł

tagi

Warka Water ma ratować świat
Warka Water ma ratować świat

Włoski architekt Arturio Vittori kilka lat temu odbył podróż do kilku krajów afrykańskich. Zachwycon ...

Webinarium Dimplex: Pompy ciepła w praktyce. Studium przypadku cz.2 - budownictwo jednorodzinne
Webinarium Dimplex: Pompy ciepła w praktyce. Studium przypadku cz.2 - budownictwo jednorodzinne

Zapraszamy na bezpłatne szkolenie dla architektów, studentów, wykonawców i wszystkich zainteresowany ...

Webinarium Semmelrock: Łatwe i szybkie projektowanie nawierzchni twardych w programie Vectorworks
Webinarium Semmelrock: Łatwe i szybkie projektowanie nawierzchni twardych w programie Vectorworks

Zapraszamy na bezpłatne szkolenie dla architektów, studentów, wykonawców i wszystkich zainteresowany ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera