Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Harfa dla Becketta

 

Czas czytania: ~2 min


kTsuSqtDKJs3WGepKjommyxwYo3KRvemBEHhRXPgfSh1Syq4A3g46TvmO62Z_samuel-beckett-bridge.jpg
Od 2003 r. swój most w Dublinie ma James Joyce. Teraz dołączył do niego inny wybitny przedstawiciel irlandzkiej literatury – Samuel Beckett. 10 grudnia 2009 r. w stolicy Irlandii została oficjalnie otwarta poświęcona mu przeprawa, podobnie jak pierwsza zaprojektowana przez Santiago Calatravę. Samuel Beckett Bridge łączy północny i południowy brzeg rzeki Liffey, a jego zadaniem jest usprawnienie komunikacji samochodowej i publicznej w mieście oraz odciążenie pozostałych mostów. Mieści cztery jezdnie dla samochodów – po dwie w każdą stronę, wydzielone ścieżki dla pieszych i rowerzystów oraz miejsce na torowisko tramwajowe, które ma powstać w przyszłości. Żeby umożliwić przepływanie statkom, przeprawa otwiera się horyzontalnie, pod kątem 90 stopni. Calatrava podkreślał, że, choć obie zaprojektowane przez niego dublińskie przeprawy rozpięte są nad tą samą rzeką, chciał, by każda była inna i wyjątkowa. Most Becketta miał przy tym być nie tylko hołdem złożonym wielkiemu twórcy, ale wszystkim mieszkańcom Dublina – ich otwartości, gościnności i wielkoduszności, które urzekły architekta – a także pomnikiem miasta. Projektując przeprawę, Calatrava chciał połączyć przeszłość z teraźniejszością i przyszłością. Kluczem do tej kompilacji okazało się połączenie elementów nowoczesnych z historycznymi – forma harfy ze stalowymi linami w roli strun. Z jednej strony, konstrukcja z betonu i stali w pełni należy do współczesności, z drugiej – nawiązuje do tradycyjnego symbolu Irlandii, jakim jest właśnie harfa. Budowa mostu zaczęła się w maju 2007 r., ale nie w Dublinie, lecz w Rotterdamie. Tam powstało 8 stalowych przęseł mostu, które tworzą długi na 123 metry i szeroki na 27 metrów pokład, a także 46-metrowy, płynnie wygięty, stalowy pylon, od którego odchodzi 25 lin przednich i 6 tylnych. Następnie, struktura ta została przetransportowana na barce do Dublina i tam połączona ze wzniesionymi na miejscu żelbetowymi przyczółkami. Nowy dubliński most na brak dobrego towarzystwa narzekać nie może i to nie tylko ze względu na wspomnianą już przeprawę poświęconą autorowi „Ulissesa”. W lipcu ubiegłego roku zakończyła się budowa Spencer Dock Bridge – również przeznaczonego dla samochodów, tramwajów, pieszych i rowerzystów mostu, który spiął brzegi Royal Canal. Ta rzeźbiarska, betonowa struktura o płynnej linii i białej powierzchni kontrastującej z ciemną taflą wody jest jednym z pierwszych dzieł Amandy Levete, zrealizowanych po opuszczeniu przez nią pracowni Future Systems, w której przez wiele lat współpracowała w Janem Kaplickym (zwycięstwo w konkursie na projekt mostu było jeszcze ich wspólnym sukcesem).
y24RZCYfA2rJKOTgunpKZy6jJ0xBv7Z8Z7M8is14nBs1l8JmSyjS7qQiK3Ol_samuel-beckett-bridge-2.jpg
TUGdjeDYIjVSNF8FcR37ZjlK6rnTeEUQP9IBl683wtRZRPoMlAZYqapJNS0u_samuel-beckett-bridge-3.jpg
lZFO8MuSniKEejNBVoIMaq70ua2uNJ6yVGsLRiSSaGroVZunA7a9mAL8xfWn_samuel-beckett-bridge-4.jpg
dDOeFPQBIUl1HOthzpojcg605TnYT4dC90IPl88qVXsb9Bl6BPpaNTpP4hqG_samuel-beckett-bridge-5.jpg

Podepnij swój artykuł

tagi

Najlepsze realizacje architektoniczne Gdańska lat 2016 – 2017
Najlepsze realizacje architektoniczne Gdańska lat 2016 – 2017

Najlepsze realizacje architektoniczne Gdańska lat 2016 – 2017 zostały właśnie docenione. Po raz drug ...

Niezwykły dom dla gości
Niezwykły dom dla gości

Dom dla gości, jaki pracownia Studio 512 zaprojektowała w Teksasie sami autorzy projektu architekton ...

Skra – wyniki konkursu architektonicznego
Skra – wyniki konkursu architektonicznego

Konkurs architektoniczny na projekt nowego zagospodarowania terenu sportowego Skra w Warszawie władz ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera