Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Stopą po desce

 

Czas czytania: ~2 min


HLI3ImLR3d8kE2k4DkaBgb7mIkP0BjhBv75bC09WFpDKfqvU2hTXmioumtJ2_knightbridge-vienna.jpg
Arterie komunikacyjne, łącząc oddalone od siebie fragmenty miasta, jednocześnie dzielą te położone w bezpośrednim sąsiedztwie. Ułatwiając komunikację samochodową, stają się poważna przeszkodą dla pieszych, szatkując organizm miejski na części, między którymi nie jest łatwo się poruszać. Nad nurtem ulicznego ruchu, tak jak nad nurtem rzek, przerzuca się więc mosty – łączniki, scalające miasto. W centrum Wiednia, nad główną trasą komunikacji samochodowej i tramwajowej, ma zostać przerzucona nowa piesza przeprawa. Zorganizowany przez władze miasta międzynarodowy konkurs wygrał angielsko-niemiecki zespół Knight Architects we współpracy z Knippers Helbig. Długi na 380 metrów most powstanie w sąsiedztwie zaprojektowanej przez Otto Wagnera stacji metra Margaretengürtel (na linii U4) i połączy parkowe tereny rekreacyjne na zachodzie z Bruno-Kreisky Park na wschodzie, tworząc przyjazną trasę dla pieszych nad ruchliwą arterią komunikacyjną. Linearna forma mostu wydaje się być naturalnym przedłużeniem krajobrazu, sama w sobie stanowiąc nowy element topograficzny. Płynnie ukształtowany obiekt połączy dwa rozdzielone wcześniej parki w jedną całość, a jego rzeźbiarska, obłożona drewnem konstrukcja ma zapewnić nowy, charakterystyczny obiekt definiujący tę część miasta, w której dominuje historyczna zabudowa. Masywna, minimalistyczna forma i prostota nowej struktury stworzyć mają przeciwwagę dla bogatych w detal otaczających budynków. Delikatnie wijąca się linia przeprawy w środkowym przęśle „przyspiesza”, wyginając się w dynamiczne zakręty tworzące sinusoidalną formę zbliżoną do litery „S”. Dwuwymiarowa ścieżka przekształca się tam w trójwymiarową strukturę z asymetrycznie wypiętrzającymi się balustradami. Korpus mostu jest konstrukcją hybrydową, wykonaną przede wszystkim ze świerkowych desek o różnych właściwościach, dostosowanych do zmieniającego się na poszczególnych odcinkach przeprawy obciążenia oraz zewnętrznej warstwy z modrzewiowych listew, które mają zapewnić trwałość i dobrą ochronę przed wilgocią. W miejscach największego obciążenia i napięcia, drewno będzie wzmocnione umieszczonymi między jego warstwami stalowymi prętami. Przygotowane fabrycznie odcinki – segmenty o wymiarach 2x2x20 m – będą przywiezione na miejsce i montowane na betonowych cokołach.
Oh4Xh9NxvRlYsmPqm35dlJ3SEicwnSzeFzYobkAIIELMYF5Fiy1QyyBOZl3A_knightbridge-vienna-2.jpg
PtGWyUeHt6spaR3VhNWMsTgd9CyDJDq093Kw99bwx3OIKSymI0RzbmGEUEVT_knightbridge-vienna-3.jpg
16n98PKzlQn2rsht5kBfYlFfDulW56vC5xjHlbKDfVMLi4WY91ZUS4Ps7JxK_knightbridge-vienna-4.jpg
0TNhQiI8uesfnWCiDFUB1QaHodYR2rbHnOHLjIX6nYJLeOCSx2Gbi1ZGu5my_knightbridge-vienna-5.jpg
0TnVj7kFPk9hzvnGmb1J0vMhB4MXza018fySgmBzD0hHzEOVNC5AL87XQegQ_knightbridge-vienna-6.jpg

Podepnij swój artykuł

tagi

B3000 – projekt architektoniczny z koleją w tle
B3000 – projekt architektoniczny z koleją w tle

B3000 – tak nazwano projekt przebudowy i rozbudowy dawnego budynku wielopoziomowego parkingu, jaki o ...

Najlepsze realizacje architektoniczne Gdańska lat 2016 – 2017
Najlepsze realizacje architektoniczne Gdańska lat 2016 – 2017

Najlepsze realizacje architektoniczne Gdańska lat 2016 – 2017 zostały właśnie docenione. Po raz drug ...

Niezwykły dom dla gości
Niezwykły dom dla gości

Dom dla gości, jaki pracownia Studio 512 zaprojektowała w Teksasie sami autorzy projektu architekton ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera