Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Łuk z Denver

 

Czas czytania: ~2 min


RvXSM4aLX94i5d4kZc6StGjt7kZnLSOOFT3LcuPQvWuJGP1N0gfDCi4Vb3dF_calatrava-denver.jpg
Zaprojektowany przez Santiago Calatravę ośrodek transportu na Ground Zero w Nowym Jorku, choć spotkał się z dużym uznaniem, nie doczekał się jeszcze realizacji. Może więcej szczęścia będzie miała jego zaprezentowana kilka dni temu koncepcja innego obiektu „komunikacyjnego” w Stanach Zjednoczonych – rozbudowy lotniska w Denver. Denver International Airport to piąte pod względem ruchliwości lotnisko w Stanach Zjednoczonych i zarazem jeden z niewielu ważnych portów lotniczych na świecie, który nie jest skomunikowany z centrum miasta linią kolejową. Nowy plan rozwoju lotniska zakłada więc nie tylko rozbudowę terminalu, ale także budowę linii kolejowej z mostem i stacją przy lotnisku. Oprócz tego, powstać ma hotel z 500 pokojami i centrum konferencyjnym oraz plac otoczony punktami handlowymi i usługowymi. Pracując nad projektem, Calatrava współpracował z międzynarodowym biurem architektonicznym Gensler, mającym jedno ze swoich biur w Denver oraz z lokalnym oddziałem firmy Parsons Transportation Group. Projektując stację kolejową tuż obok charakterystycznego, baldachimowego dachu istniejącego Jeppesen Terminal, Calatrava zdecydował się na kontynuowanie w nowym budynku jego osiowej, symetrycznej kompozycji i skontrastowanie zastanej formy namiotu z tkaniny z motywem łuku. Pojawi się on we wszystkich nowych elementach założenia, począwszy od mostu kolejowego, tworzącego symboliczną bramę do Denver International Airport po budynek stacji, którego łukowate sklepienie ze stali i szkła zamykać będzie przestronną, wysoką na cztery kondygnacje halę. Z peronów schody i windy prowadzić będą na duży plac połączony ze strefą komercyjną i częściowo także nakryty szklanym baldachimem. We flankujących budynek stacji pawilonach znajdzie się centrum konferencyjne i funkcje pomocnicze hotelu (po stronie wschodniej) oraz biura (w pawilonie zachodnim). Przy południowym krańcu terminalu powstanie hotel zaprojektowany wspólnie z biurem Gensler. W centralnej, niższej części budynku powtórzony zostanie łuk analogiczny do sklepienia stacji kolejowej, po jego obu stronach znajdą się dwie symetryczne, wyższe bryły przypominające gotowe do lotu ptasie skrzydła. Założeniem projektu Calatravy było zintegrowanie hotelu, ogólnodostępnego placu i stacji z architekturą obecnego terminalu, w sposób, który szanuje i uzupełnia zastaną strukturę, a jednocześnie umożliwi poprawę funkcjonalności i potencjału finansowego lotniska. Projekt ma być realizowany w kilku etapach: najpierw – do 2012 r. powstać mają most i hotel, stacja kolejowa gotowa będzie dwa lata później. Renowacji ma również zostać poddany istniejący terminal. Rozbudowane i zmodernizowane lotnisko ma zostać oddane do użytku w 2016 r. Koszt całej inwestycji szacowany jest na około 900 milionów dolarów.
TRx4WqrtIDTpz7OyC5IjYE8MEQgLcYpNQS5CAuZM4uAGPE2hk4See7turrIg_calatrava-denver-2.jpg
DVwFhDn2HJlUmj4doMAti2G5DPqbjxmdjPtwXrYk7d2A1Oggo3dv1912iyvj_calatrava-denver-3.jpg
wHJj3r7aQVp9ijGqgLV0zJ8BhptlE0zP19Ccba4OxhCEpMesP8kLsAyFzRcG_calatrava-denver-4.jpg
HVNomjJXzMZQwkwVGu3QuIqBnqI6UvDPK84FvH5t6q9qWeUd11tk9oqQsGbg_calatrava-denver-5.jpg
fCSjlPlUX1fEPTRwwaggGruSHtQZFlQ3ExHhjupPjkOMtH0albXAC6E3J9eI_calatrava-denver-6.jpg
aV0znOuCj9iaGsCz0OgJDqCInBwpvXRxWZnHDAjPmKuH59DmsIYhaa3KjkPV_denver-airport.jpg

Podepnij swój artykuł

tagi

Mies van der Rohe Award: polskie nominacje
Mies van der Rohe Award: polskie nominacje

EU Prize for Contemporary Architecture - Mies van der Rohe Award – to najważniejsza nagroda architek ...

Nowy obiekt architektoniczny od Art-Projekt
Nowy obiekt architektoniczny od Art-Projekt

Szkoła i przedszkole przy ul. Twardowskiego w Stargardzie – to pierwszy obiekt architektoniczny, pow ...

Rusza XI edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL - czekamy na zgłoszenia realizacji
Rusza XI edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL - czekamy na zgłoszenia realizacji

Zapraszamy do udziału w jedenastej edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL, którego celem jest wsp ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera