Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Koło losu

 

Czas czytania: ~2 min


La8LXeBTGhdtZNIUoHyLQM6oC0cfXgAXJ4WP2efQVfgjSlbwR0nNkRfyHz0q_wheel-of-conscience.jpg
Od czasu budowy Muzeum Żydowskiego w Berlinie i Musem of Imperial War w Manchesterze Daniel Libeskind uważany jest za „specjalistę” od pełnej dramatyzmu, symbolicznej architektury. Pozycję tę potwierdził wygrywając konkurs na projekt rzeźby upamiętniającej historię żydowskich uchodźców z okrętu St. Louis. W maju 1939 r. żaglowiec St. Louis wyruszył z Hamburga na Kubę, mając na pokładzie ponad 930 żydowskich uchodźców szukających schronienia przed nazistowskimi represjami. Po tym, jak kubański rząd odmówił ich przyjęcia, statek kontynuował podróż wzdłuż wybrzeży Ameryki, aż do Halifaksu w Kanadzie. Jednak i tam pasażerom nie udzielono azylu i – pozbawieni wsparcia rządku kanadyjskiego – zmuszeni byli wrócić do Europy. Dzięki pertraktacjom prowadzonym przez kapitana statku Gustava Schrödera część z nich została przyjęta przez rząd Wielkiej Brytanii. Pozostali trafili do Francji, Holandii i Belgii. Większość z nich zginęła w obozach koncentracyjnych. Tragiczny los uchodźców z okrętu St. Louis – jako niewygodny i niechlubny – został skazany na niemal całkowite zapomnienie. Niedawno jednak Kongres Żydów Kanadyjskich podjął decyzję o ogłoszeniu konkursu na projekt rzeźby, która wydobędzie te wydarzenia na światło dzienne. Jak podkreśla prezydent Kongresu, Mark Freiman: „Z historii St. Louis wypływa ważna, uniwersalna lekcja na temat znaczenia demokratycznego społeczeństwa tolerancji, zrozumienia i szacunku dla różnorodności kulturowej i religijnej”. Spośród nadesłanych prac jury wybrało koncepcję Daniela Libeskinda – „Ster Sumienia”. Rzeźba będzie miała formę ogromnego, stalowego koła, na którego obwodzie wytrawiona zostanie historia MS St. Louis, natomiast na cylindrze przedstawiona będzie mapa świata. Wnętrze obiektu wypełni wizerunek okrętu, którym płynęli żydowscy uchodźcy oraz uwidoczniony mechanizm kół zębatych, którym przypisano hasła: Nienawiść, Rasizm, Ksenofobia i Antysemityzm, identyfikujące przyczyny tragicznych wydarzeń. Jako pierwsze zaczyna się obracać najmniejsze i najszybsze koło Nienawiści, które uruchamia większy i wolniejszy mechanizm Rasizmu. Ten z kolei zazębia się z kolejnym kołem – Ksenofobii. W końcu, kiedy wszystkie te mechanizmy pracują razem, rusza największy z nich – Antysemityzm. Obracające się mechanizmy dekonstruują, a potem ponownie „scalają” obraz statku. „Ster Sumienia” będzie prezentowany na stałej ekspozycji Rudolpha P. Bratty w Kanadyjskim Muzeum Imigracji w Halifaksie.
bpRoclxbeFjVxl9ftuYaUQuQtKloV7Q4Q7r4opfo2YkZrjM43sHS9s2MZRyM_wheel-of-conscience-2.jpg
YgGbEaNIkLxsJT98xgTR8Z0TRj97nSrv1IJVKFGmpqCEpWBTcXHv9VP5HS5E_wheel-of-conscience-3.jpg

Podepnij swój artykuł

tagi

Dom jednorodzinny JRV2 z drewna i betonu ze studia de.materia
Dom jednorodzinny JRV2 z drewna i betonu ze studia de.materia

Projekt architektoniczny tego domu jednorodzinnego zdeterminowało jego położenie: na stoku skarpy, n ...

Budynek jako pomnik
Budynek jako pomnik

Budynek – pomnik, miejsce pamięci połączone z dziełem architektonicznym – to pomysł, który nie jest ...

Mies van der Rohe Award: polskie nominacje
Mies van der Rohe Award: polskie nominacje

EU Prize for Contemporary Architecture - Mies van der Rohe Award – to najważniejsza nagroda architek ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera