Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Snucie z ziarenka

 

Czas czytania: ~2 min


sEdeuh6eSUFt0VmLgTC1g2IbIfx3I9wH2GEUkNJlmuiLiPp3IFdnSl4bgQHX_sunflower-seeds-ai-weiwei-2.jpg
W ubiegłym roku w ramach słynnej serii wystaw Unilevera w londyńskiej Tate Modern zaprezentowana została potężna czarna skrzynia Mirosława Bałki. W tym roku Halę Turbin wypełniły obiekty nieporównywalnie mniejsze – nasiona słonecznika. A dokładnie – 100 milionów porcelanowych, ręcznie robionych imitacji tych ziaren. To instalacja przygotowana przez najgłośniejszego współczesnego chińskiego artystę – Ai Weiweia, znanego także ze współpracy z architektami, min. z Herzogiem i de Meuronem podczas projektowania Ptasiego Gniazda na igrzyska olimpijskie w Pekinie w 2008 r. czy przy architektonicznej wystawie Ordos 100. Autor tegorocznej instalacji w Hali Turbin zaprosił zwiedzających na spacer po porcelanowych ziarenkach, które przykrywają tysiąc metrów kwadratowych podłogi w jej wschodnim krańcu. Mimo że na pierwszy rzut oka „nasiona” wyglądają identycznie, każde jest inne – każde zostało ręcznie uformowane, wypalone w temperaturze 1300°C, a następnie ręcznie pomalowane i ponownie wypalone w temperaturze 800°C. Produkcja, która miała miejsce w chińskim mieście Jingdezhen, trwała dwa lata. Maleńkie elementy razem tworzą imponujący zbiór o wadze około 150 ton. Instalacja w Tate Modern to największa praca Ai Weiweia wykonana z porcelany – jednego z najważniejszych towarów eksportowych Państwa Środka. Dla artysty ziarna słonecznika – popularna przekąska w Chinach – mają osobiste skojarzenia z Rewolucją Kulturalną (1966-76). W czasach okrutnych represji, gdy jednostki pozbawiane były osobistej wolności i godności, propaganda przedstawiała wodza Mao jako słońce, a naród jako zwrócone w jego stronę słoneczniki. Dla Ai Weiweia dzielenie się ziarnami słonecznika było w tym kontekście gestem ludzkiego współczucia i przyjaźni, namiastką normalności i przyjemności w czasach ekstremalnej biedy i prześladowań. Ale na tym nie koniec – w porcelanowych ziarenkach zamknięta jest jeszcze jedna – współczesna – warstwa znaczeń. Poprzez połączenie masowej produkcji z tradycyjnym chińskim rzemiosłem, Ai Weiwei chciał skłonić widzów do głębszego zastanowienia się nad zjawiskiem „Made in China” i geopolityką wymiany kulturowej i ekonomicznej. Instalacja ma też skłonić do zastanowienia nad relacjami współczesnego człowieka ze światem. Co w dzisiejszym społeczeństwie oznacza bycie jednostką? Czy wspólne działanie daje nam siłę czy wręcz przeciwnie – osłabia? Do czego prowadzą nasze rosnące oczekiwania i materializm? Poza wszystkim, instalacja jest również niezwykle zmysłowa w odbiorze – ludzie mogą dotykać ziarenek, chodzić po nich i słuchać, jak chrzęszczą pod stopami. Kuratorką wystawy Ai Weiweia jest Juliet Bingham z Tate Modern, we współpracy z asystentką, Kasią Redzisz. Wystawa trwa od 12 października 2010 r. do 2 maja 2011 r. Fot: Marcus Leith & Andrew Dunkley © Tate Photography
M34imHCpoQJ2EsZDRczM12LGzlOrJdz7GoEo7I29LaIoMpWbFvijNkkncCEI_sunflower-seeds-ai-weiwei.jpg
Wxg24dvKkfzikhutOooHd8h2AxsSKQlPHhxwEqDBRamOUAFysvGDgse1PJuy_sunflower-seeds-ai-weiwei-3.jpg

Podepnij swój artykuł

tagi

Niezwykły dom dla gości
Niezwykły dom dla gości

Dom dla gości, jaki pracownia Studio 512 zaprojektowała w Teksasie sami autorzy projektu architekton ...

Skra – wyniki konkursu architektonicznego
Skra – wyniki konkursu architektonicznego

Konkurs architektoniczny na projekt nowego zagospodarowania terenu sportowego Skra w Warszawie władz ...

Architektura Roku Województwa Śląskiego 2018 – znamy wyniki konkursu architektonicznego
Architektura Roku Województwa Śląskiego 2018 – znamy wyniki konkursu architektonicznego

Architektura Roku Województwa Śląskiego 2018 oraz Najlepsza Przestrzeń Publiczna 2018 – to dwa konku ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera