Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Akustyka wnętrz

 

Czas czytania: ~4 min


Wk28WuZsQMgMwAOkc4ozCCRfhClYYcmrB3QP1iwZJK4hrRpdCWTWg29ih34f_armstrong-ultima-op.jpg


Ochrona przed hałasem i zapewnienie optymalnych warunków akustycznych
w obiektach użytkowych to zagadnienie, o którym trzeba pamiętać na każdym etapie realizowania inwestycji - począwszy od projektowania i planowania bryły oraz konstrukcji budynku, a skończywszy na wykańczaniu jego poszczególnych wnętrz.

Temat akustyki często stanowi duże wyzwanie dla projektantów i wykonawców, jak również dla producentów materiałów budowlanych. Oprócz parametrów technicznych elementów konstrukcyjnych, które zwykle są regulowane przez określone normy budowlane, trzeba bowiem wziąć pod uwagę przede wszystkim funkcję użytkową, jaką dany budynek ma spełniać, charakter jego otoczenia oraz potrzeby i wymagania użytkowników.

YXwKgJlfB4cRrYZaOgfTJE9KFgtRjysasZor4r7MmVWsBoXnwFVgwUujk3nZ_armstrong-akustyka.jpg


Pojęcie izolacyjności akustycznej

Jednym z najistotniejszych zagadnień związanych z kształtowaniem środowiska akustycznego we wnętrzu jest dźwiękoizolacyjność (izolacyjność akustyczna), która oznacza odseparowanie dźwięku rozchodzącego się drogą powietrzną przez barierę dzielącą przestrzeń na dwie części. - Pojęcie dźwiękoizolacyjności, odnosi się zatem bezpośrednio do takich elementów konstrukcyjnych budynku, jak ściany oraz stropy i określa, w jakim stopniu dany materiał lub przegroda budowlana chroni pomieszczenie od hałasu dobiegającego z otoczenia (z zewnątrz budynku, z innych pomieszczeń, z instalacyjny itp.) – tłumaczy Anna Baczkowska, architekt i kierownik technicznego wsparcia sprzedaży w firmie Armstrong, światowego lidera na rynku sufitów podwieszanych. Poziom izolacyjności akustycznej zależy od wielu czynników, m.in. od rodzaju i właściwości materiałów, z których wykonane zostały ściany i stropy w budynku. Zarówno dopuszczalny poziom hałasu w pomieszczeniach, jak i minimalne wartości izolacyjności akustycznej przegród zewnętrznych i wewnętrznych budynku ujęte zostały w odpowiednich normach budowlanych (polskich i europejskich).

0qq3X9Wu7QOb0qRX9WHShyDqGLRPx6UZgQtqlIsTJiUXvyuvtrapYO3qIZAc_armstrong-ultima-2.jpg


Poprawa poziomu dźwiękoizolacyjności

W niektórych środowiskach istnieje przekonanie, że parametr izolacyjności akustycznej nie jest istotny dla dobrego środowiska akustycznego wnętrz i w związku z tym często bywa pomijany w projektach.

W odniesieniu do sufitów podwieszanych dźwiękoizolacyjność określa się za pomocą wskaźnika izolacyjności akustycznej (R lub SRI), gdy fale dźwiękowe przechodzą przez strukturę sufitu jeden raz (np. gdy źródło dźwięku znajduje się w przestrzeni ponadsufitowej lub na wyższym piętrze) oraz wskaźnika izolacyjności akustycznej wzdłużnej (Dnfw), gdy źródło dźwięku znajduje się w przylegającym pomieszczeniu, a dźwięk przenoszony jest w poziomie, poprzez dwukrotne przejście przez wspólny sufit podwieszany znajdujący się nad obydwoma pomieszczeniami.

lGxeW7hbuUm1ueFt4okII4uUR0AjhZhowbdWAoKDLxF5hlouwisBX8ogPoJJ_armstrong-perla-db.jpg


Izolacyjność akustyczna wzdłużna

Izolacyjność akustyczną wzdłużną sufitów podwieszanych opisuje wskaźnik ważony znormalizowanej wzdłużnej różnicy poziomów (Dnfw). Jest on wyrażany w decybelach (dB) - jednostce opisującej natężenie dźwięku - np. sufit podwieszany o Dnfw 35 dB spowoduje, że dźwięk o poziomie np. 75 dB emitowany w jednym pomieszczeniu będzie miał natężenie 40 dB w pomieszczeniu sąsiadującym, znajdującym się pod wspólnym sufitem podwieszanym. Im wyższa wartość Dnfw, tym większa różnica tego poziomu i lepsza izolacja od niepożądanych dźwięków.

Izolacyjność płyt sufitowych ma również kluczowe znaczenie w przypadku eliminacji hałasów pochodzących z urządzeń znajdujących się w przestrzeni ponad sufitem podwieszanym. W tym względzie ważna jest więc redukcja dźwięku przechodzącego przez sufit podwieszany w kierunku pionowym.

Pochłanianie dźwięku i czas pogłosu

Każda rozmowa odbywająca się w danym pomieszczeniu lub dźwięki generowane przez różne urządzenia biurowe (np. kopiarki, drukarki, faxy, telefony itp.) wytwarzają fale dźwiękowe o określonej energii, które rozchodzą się następnie od źródła dźwięku w kierunku sufitu, ścian, podłogi i wszystkich przedmiotów znajdujących się we wnętrzu. Część tej energii jest pochłaniana przez te elementy, podczas gdy jej reszta podlega odbiciom. Jeśli w danym pomieszczeniu, przy każdym odbiciu dźwięku pochłaniana jest jego niewielka ilość, wówczas powstaje głośne i hałaśliwe środowisko, które cechuje się dłuższym czasem pogłosu. Najczęściej zdarza się tak w dużych pomieszczeniach, np. biurach zorganizowanych na planie otwartym, w których przebywa i/lub pracuje jednocześnie wiele osób. W takich wnętrzach, oprócz hałasu dobiegającego z zewnątrz, równie uciążliwy staje się hałas powstający wewnątrz pomieszczenia.

Źródło: Armstrong


Podepnij swój artykuł

tagi

Najlepsze realizacje architektoniczne Gdańska lat 2016 – 2017
Najlepsze realizacje architektoniczne Gdańska lat 2016 – 2017

Najlepsze realizacje architektoniczne Gdańska lat 2016 – 2017 zostały właśnie docenione. Po raz drug ...

Niezwykły dom dla gości
Niezwykły dom dla gości

Dom dla gości, jaki pracownia Studio 512 zaprojektowała w Teksasie sami autorzy projektu architekton ...

Skra – wyniki konkursu architektonicznego
Skra – wyniki konkursu architektonicznego

Konkurs architektoniczny na projekt nowego zagospodarowania terenu sportowego Skra w Warszawie władz ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera