Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Jak pleść dla sztuki ?

 

Czas czytania: ~2 min


TvSxsZe7hax19DjQlTcOPypY7KpMbpsl3t0ENSADLXReyAG5G0ULbdJAZCgv_broad-museum-dsr.jpg
W maju ubiegłego roku amerykański milioner i filantrop, Eli Broad, ogłosił, że planuje zbudować nową siedzibę dla swojej imponującej kolekcji sztuki. Ma ona powstać u zbiegu Grand Avenue i 2nd Street w Los Angeles, w sąsiedztwie Walt Disney Concert Hall Franka Gehry’ego i budynku Muzeum Sztuki Współczesnej Araty Isozakiego z 1986 r., uzupełniając kulturalną ofertę tej części miasta. Projekt nowego muzeum wyłoniony został w zamkniętym konkursie, którego wyniki ogłoszono na początku stycznia 2011 r. Zaproszono do niego największe architektoniczne sławy: Rema Koolhaasa, Herzoga i de Meurona, Christiana de Portzamparca, Kazuyo Sejimę i Ryue Nishizawę, Diller Scofidio + Renfro oraz Foreign Office Architects. Zdecydowanymi faworytami byli Koolhaas i DS+R. Ostatecznie zwyciężyła koncepcja architektów z Nowego Jorku - Diller Scofidio + Renfro. Muzeum będzie miało ponad 11 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni, z czego około 4 tysięcy zajmą sale ekspozycyjne, a resztę – magazyny i biura Broad Art Foundation. Rdzeń budynku stanowić będą dwa nałożone na siebie prostopadłościenne pudełka. Dolny będzie pełnić funkcję garażu, w górnym, nazywanym przez architektów ‘skarbcem’, znajdą się przestrzenie ekspozycyjne, a także magazyny dzieł sztuki, archiwa i biura fundacji. Dynamicznie ukształtowane elewacje budynku pokryte będą nieregularną, betonową siatką o zróżnicowanych, zbliżonych do rombu oczkach. Główne wejście do muzeum akcentować będzie odsłaniający hol, uniesiony narożnik u zbiegu 2nd Street i Grand Avenue. Określana przez architektów mianem „welonu” zewnętrzna powłoka okrywać będzie ulokowaną na trzecim piętrze przestrzeń galerii, „skarbiec” czyli część magazynową, która znajdzie się o kondygnację niżej, a także hol wejściowy na parterze. Będzie przy tym stanowić konstrukcję nośną dachu, a także – dzięki zróżnicowanej grubości i wielkości otworów – regulować ilość światła dziennego we wnętrzach budynku. W elewacji ciągnącej się wzdłuż Grand Avenue znajdzie się charakterystyczne zagłębienie mieszczące ukryte za kratownicą okno. Projekt DS+R aranżuje dynamiczne interakcje między ruchem samochodowym i pieszym. Architekci tak zorganizowali strefy wejścia i wjazdu do budynku, żeby kierowcy i piesi nadchodzący od strony Grand Avenue widzieli się przez przeszkloną ścianę. W ten sposób powstać ma łącznik między współczesną kulturą samochodu szeroko rozpowszechnioną w Los Angeles, a komunikacją zbiorową. Jak podkreśla, Elizabeth Diller, projekt nie jest jeszcze skończony i może ulec zmianie.
PkzF89Xt3wpG73j7ZAhwzZsGH29YZzlWNPXXjrqr1DizBYRsMApI1xf3jN1h_broad-museum-dsr-2.jpg
d2WB7eeTyn6EAJ7UGmFTAaG7mRGE31NbwufJyS3MgKTDRVmvSzK4yJQj6H9Y_broad-museum-dsr-3.jpg
3CIXie2lAivZTHw1cApa0vK9j6xsCeg5bOAh3JnDfnAkkt3q3uoUr2Ju07iR_broad-museum-dsr-4.jpg
S2xFIITCRg5baFHr7HYqv7eF6ZKXTO1dMzK66HJm64CrALMScmiu8l2SareH_broad-museum-dsr-5.jpg
kVZFGu5kQlaYwW7xP5jTaPQHjegxVjuwdZnQaoHLgboS6Trg9hAZWe0MNJGJ_broad-museum-dsr-6.jpg

Podepnij swój artykuł

tagi

Dom jednorodzinny JRV2 z drewna i betonu ze studia de.materia
Dom jednorodzinny JRV2 z drewna i betonu ze studia de.materia

Projekt architektoniczny tego domu jednorodzinnego zdeterminowało jego położenie: na stoku skarpy, n ...

Budynek jako pomnik
Budynek jako pomnik

Budynek – pomnik, miejsce pamięci połączone z dziełem architektonicznym – to pomysł, który nie jest ...

Mies van der Rohe Award: polskie nominacje
Mies van der Rohe Award: polskie nominacje

EU Prize for Contemporary Architecture - Mies van der Rohe Award – to najważniejsza nagroda architek ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera